omul perna spectacol unatc cronica de loredana goaga

logo teatrul tanar buzauOmul pernă este cel de-al doilea spectacol prezentat în cadrul „Săptămânii de Teatru Tânăr” Buzău. Omul-pernă este o producție UNATC (2010–2013), clasa prof. univ. dr. Adrian Titieni (rectorul universității), regia: asist. univ. Ion Florin Grigoraș. În distribuție, patru tineri absolvenți ai Facultații de Teatru, secția actorie: Rareș Andrici, Cosmin Dominte, George Lepădatu, Tudor Andronic.

Piesa propune o temă modernă într-o abordare curajoasă și originală a cunoscutului autor american Martin McDonagh. Curaj au avut cu siguranță și tineriii protagoniști în alegerea unui astfel de text. Suspans, tensiune, incitare sunt elementele principale care construiesc firul acțiunii. O anchetă, doi polițiști (Tupolski și Ariel) și două victime (Katurian și fratele său Michal). E nevoie de mult nerv să faci un asemenea spectacol. Personajele piesei oferă roluri cu o construcție psihologică suficient de controversată. Este adevărat că, pentru a surprinde toate aceste subtilități în conturarea unor astfel de personaje, munca, atenția și neîncetata căutare a personajului, așa cum e el sau poate să devină, trebuie să se înscrie într-o constanță și permanentă evoluție. Reprezentația de la Buzău a fost cea de-a 46-a. Înțelegem de aici că cei trei mușchetari (care sunt patru) au toate datele mai sus amintite.

omul perna de martinmcdonagh

Miza spectacolului Omul-pernă este ancorată într-un plan psihologic puternic, unde violența verbală ori fizică reprezintă rezolvări imediate și necesare în vederea surprinderii corecte a mesajului transmis de pe scenă spre sală (în acest caz, sala e chiar lumea în care trăim).

La nivelul construcției, acest spectacol e concentrat cu precădere pe actori. În termeni mai puțin generici, e „cool” să vezi niște proaspeți absolvenți asumându-și astfel de destine teatrale. De remarcat siguranța cu care Cosmin Dominte își construiește personajul printr-o firească și fină ironie, printr-o serie de stări studiate și mai apoi bine omogenizate  într-un personaj de tipul celui pe care îl interpretează, detectivul Tupolski. Detectivul numărul doi, Ariel, în interpretarea lui George Lepădatu, are o energie bună pe scenă, mai puțin ordonată însă, iar cu această energie jonglează treptat, de la o atitudine ofensivă la o oarecare docilitate a personajului spre finalul spectacolului. Rareș Andrici interpretează poate cel mai dificil rol. În jurul lui se construiește întregul climax și de aceea interioritatea liniară din care e redat personajul lui, Katurian, presupune o epuizare psiho-emoțională copleșitoare. În fratele lui Katurian, Michal, Tudor Andronic realizează de data aceasta cel mai intrigant rol și presupune o ieșire bruscă și imediată din orice zonă de confort uman, iar asta nu e nici pe departe ușor de transpus pe scenă.

omul perna spectacol saptamana teatru tanar buzau

Omul-pernă, spectacol UNATC. Sursa foto: https://www.facebook.com/Omul.Perna

Pentru publicul rămas în sală, la discuțiile de după spectacol (discuții ce au loc după toate spectacolele din cadrul Săptămânii de Teatru Tânăr), cea mai importantă pare să fi fost întâlnirea în sine. Rezultatul acestor discuții pare să releve din ce în ce mai clar cum reușește teatrul să pună sub lupă toate aspectele vieții, aspecte care, pentru lumea tangibilă, au devenit, paradoxal sau nu, „realități invizibile”. Una dintre concluziile spectatorilor a fost că poate fiecare dintre noi are nevoie de un „om pernă”; cine este acesta?! Fiecare dintre noi trebuie să afle singur, la fața locului, la teatru cine este Omul-pernă. (https://www.facebook.com/Omul.Perna –  pagina de Facebook a spectacolului).

Dincolo de carențele tehnice privind spațiul scenic, care sigur că uneori pot avea influențe mai puțin pozitive asupra dinamismului reprezentației, spectacolul Omul-pernă este unul care poate să mai crească, să devină un „aici și acum” mult mai clar prin rezolvarea unor probleme de finețe, precum dicția, oralitatea, relația dintre personaje.

La Buzău, în Săptămâna de Teatru Tânăr se întâmplă lucruri bune… Și e „pe bune”! (pentru mai multe informații: https://www.facebook.com/saptamanateatruluitanar)

Loredana Goagă

Detalii despre Săptămâna de Teatru Tânăr Buzău

costintuchilaCRONICA DE TEATRUadrian titieni,loredana goagă,omul perna de martin mcdonagh,public,saptamana de teatru tanr buzau,teatru la buzău,UNATC
Omul pernă este cel de-al doilea spectacol prezentat în cadrul „Săptămânii de Teatru Tânăr” Buzău. Omul-pernă este o producție UNATC (2010–2013), clasa prof. univ. dr. Adrian Titieni (rectorul universității), regia: asist. univ. Ion Florin Grigoraș. În distribuție, patru tineri absolvenți ai Facultații de Teatru, secția actorie: Rareș Andrici, Cosmin...