de DINU GRIGORESCU

portret tudor popescu de dinu grigorescu

Ultima comedie predată teatrelor era întotdeauna… penultima. Scria cu stiloul, furios pe dictatură, impostură şi prostie. Descoperea rapid anomalia criticabilă, dereglarea morală, contravenţia etică exponenţială, cusurul, viciul înscris pe ordinea de zi a clipei, în perioada de disoluţie a socialismului victorios în cuvinte, ştia cum să treacă de cenzură, cu minime și viclene concesii. Demasca boem şi bonom, dar crunt. Era un sentimental, un romantic incorijibil. Nimic negru în comedii. Mereu incisiv, cum îi stă bine comediografului galonat. Scria, cu predilecţie, întins în pat, cu perna la spate, pe o tăblie de lemn.

Tudor Popescu

Tudor Popescu

Stiloul cu peniţă groasă de aur, talisman, i-a dispărut la Spitalul Elias – semn rău. Piesa de succes fulminant, jucată la multe teatre, Jolly Jocker, a scris-o într-un spital. Schimba cu uşurinţă registrele de exprimare artistică, utiliza generos didascalile, construia simplu, în două părţi, nu în trei acte. Cam 60 de pagini piesă. Aria lui de răspândire a crescut vertiginos după 1979, data succesului fantastic obţinut cu Concurs de frumuseţe la Teatrul de Comedie. Întâlnirea dramaturgului cu un mare regizor – Tocilescu – a fost esenţială. Cei doi s-au înţeles perfect. Realismul satiric frust al celui mai iubit post-mazilian comediograf al sfârşitului de veac stârnea enorme hohote de râs în sălile arhipline. Aristofanicul Tudor ne oferea discret batista pentru a ne şterge lacrimile, grada emoţia. Poseda arta magică de a îmbina surâsul cu încruntarea, explozia cu meditaţia. Cu dulcea ipocrizie a dramaturgului atât de matur, Tudor a plecat dintre noi, neaşteptat, ucis de virusul unei hepatite luată de la un tratament stomatologic. ”Dinule, mă curăţ”, au fost ultimele cuvinte pe care mi le-a spus în mica sufragerie mobilată florentin, cumpărata din drepturile de autor. Nedreaptă dispariţie în plină maturitate creatoare.

Concurs de frumusețe Teatrul de comedie

”Concurs de frumusețe” de Tudor Popescu la Teatrul de Comedie din București, regia: Alexandru Tocilescu. Data premierei: 17 octombrie 1980. În imagine: Liliana Ţicău, Magda Catone, Cornel Vulpe, Silviu Stănculescu, Gheorghe Șimonca, Dumitru Chesa, Şerban Cellea. Sursa foto: Teatrul de Comedie

A avut parte de 99 de premiere. Concurs de frumuseţe s-a jucat cu imens succes şi la Beijing în limba chineză. Textul nu-i entuziasmase la prima lectură pe exigenții actori de la Teatrul de Comedie din Bucureşti, aşa cum se mai întâmplă uneori – originalitatea nu este receptată spontan. Tocilescu a amplasat pe scenă o piscină veritabilă, stabilind trasee de coşmar comic pentru personajele extrase din nomenclatura ceauşistă, al căror rang a fost redus drastic la vizionare. Şi-n piesa unei şedinţe de două ore numită Paradis de ocazie (Cuibul) montată tot de Tocilescu, într-un decor labirintic (creaţia lui Pamfil), oferea interpreţilor un dinamism excepţional, la fel ca în filmele cu Stan şi Bran. Mare lucru conlucrarea regizor – dramaturg la acest nivel.

Concurs de frumusețe tudor popescu

Silviu Stănculescu, Șerban Cellea,
Liliana Ţicău, Magda Catone în ”Concurs de frumusețe”, Teatrul de Comedie

Piesa Milionarul sărac a făcut furori! Şarpele monetar i s-a publicat, dar nu s-a permis reprezentarea piesei. Teatrul Radiofonic și Mihai Lungeanu au recuperat textul. Scaunul şi Nu ne naştem toţi la aceeaşi vârstă au marcat viziuni novatoare pe teritoriul dramei. Galeria personajelor popesciene făcea concurenţă stării civile a comunismului în amurg.

A trăit 69 de ani (1930–1999). Născut la Slobozia, se revendica  drept constănţean după tată (fost marinar)  și după faptul că absolvise celebrul Liceu ”Mircea cel Bătrân“ din oraşul lui Ovidiu. Valurile mării i-au legănat şi împlinit visurile. Ancorat în portul cultural al Bucureştiului, viitorul comediograf absolvea Facultatea de Filozofie şi la 30 de ani era deja director al unui studio cinematografic. Personalitate puternică, fecund şi jovial, Tudor Popescu s-a  făcut remarcat mai întâi în proză, scenaristică şi publicistică. (Romanul Un dac la Roma  a obţinut un premiu național). 

Paradoxal, la despărţirea de scena lumii, Tudor a avut parte de o slujbă fără public. Doar familia, câţiva prieteni, foşti colegi de redacţie, dramaturgii Iosif Naghiu, D. R. Popescu, Dumitru Solomon, George Genoiu, subsemnatul şi criticul Mircea Ghiţulescu, criticul care l-a inclus, sus de tot, în a sa Istorie a dramaturgiei româneşti contemporane. Am rostit emoţionat ultimele replici de adio. La biserica Sfântul Nicolae de sub Dealul Mitropoliei, se auzea plânsul înăbuşit al marii interprete, doamna Tamara Buciuceanu.

tudor popescu dinu grigorescu

Dinu Grigorescu și Tudor Popescu

Scriitorul se odihneşte nu în parcela artiştilor de la Bellu, unde i s-ar fi  cuvenit un loc, ci departe, pe malul lacului Pipera, în cartierul milionarilor (miliardarilor de carton și de beton), în ideea că va scrie şi despre averile făcute în anii bănoși-misterioși  ai tranziţiei.

Comediile tudorpopescine înfruntă cu demnitate afrontul capricios și orgolios al timpului prezent și premiera numărul 100, cu piesa Ultima dragoste a lui Don Juanmontată la Teatrul ”Tudor Vianu” din Giurgiu pe timpul directoratului girat de harnicul manager-dramaturg Mircea M. Ionescu, ne-a dovedit-o cu prisosinţă.

milionarul-sarac teatrul tineetului piatra neamt

Dinu Grigorescu

Dinu Grigorescu

Alte articole de Dinu Grigorescu: Teodor Mazilu și păcălirea cenzurii, la rubrica Portrete

Dinu Kivu, un „Crai de Curtea-Veche“ autentic, la rubrica Portrete

Poveste incredibilă. Cum am rămas pe scena vieții de Dinu Grigorescu, la rubrica Amintiri picante

logo revista teatrala radioArhiva rubricii Portrete

costintuchilaPORTRETEalexandru tocilescu,coca bloos,comunism,Concurs de frumusețe,cornel vulpe,d r popescu,dinu grigorescu,dramaturgi români,Dumitru Chesa,dumitru solomon,George Genoiu,ilviu Stănculescu,iosif naghiu,Jolly Jocker,Liliana Ţicău,magda catone,Milionarul sărac,mircea ghițulescu,mircea m ionescu,Nu ne naştem toţi la aceeaşi vârstă,ovidiu,Paradis de ocazie,piese de tudor popescu,portret Tudor Popescu,Şarpele monetar,satira,Şerban Cellea,teatrul de comedie,teatrul tineretului,totalitarism,tudor popescu,Ultima dragoste a lui Don Juan
de DINU GRIGORESCU Ultima comedie predată teatrelor era întotdeauna... penultima. Scria cu stiloul, furios pe dictatură, impostură şi prostie. Descoperea rapid anomalia criticabilă, dereglarea morală, contravenţia etică exponenţială, cusurul, viciul înscris pe ordinea de zi a clipei, în perioada de disoluţie a socialismului victorios în cuvinte, ştia cum să treacă...