Cronică de teatru de PUȘA ROTH

schneider & schuster cronica de teatru de pusa roth revista teatrala radio

Cu ceva timp în urmă la Sala Mare a ARCUB am văzut spectacolul Schneider & Schuster, comedie dramatică scrisă în 1993 de dramaturgul și regizorul israelian Joshua Sobol, avându-i ca protagoniști pe actorii Mihai Călin și Richard Bovnoczki. Regia spectacolului și ilustrația muzicală sunt semnate de  actorul Lucian Pavel. Citisem mărturia lui Lucian Pavel despre acest spectacol, cunoșteam potențialul artistic al celor doi interpreți, în rest rămânea să-l descopăr ca spectator. Regizorul spectacolului afirma că ”piesa este o cronică dramatică inteligentă, povestită cu detașare, plină de farse. Ale istoriei, ale profesiei artei actorului, ale vieții. O călătorie în timp despre prietenie, despre confruntarea cu crizele majore ale istoriei și ale vârstei personajelor, toată înțesată cu un umor nebun. E despre umor. Și mai ales despre hazul cu care te privești în fiecare zi, chiar dacă festele pe care ți le joacă viața, istoria, pot fi fatale. Dacă îți lipsește acel umor sau îl rătăcești, ești pierdut.”

schneider & schuster

Richard Bovnoczki și Mihai Călin în ”Schneider & Schuster”, regia: Lucian Pavel, ARCUB

Schneider (Mihai Călin) și Schuster (Richard Bovnoczki) – în idiș, Croitorul și Pantofarul. Comedie amară? Dramă? La spectacol se râde. De ce? Fiindcă dorința de a face ceva, te pune în situații hilare, și poți deveni bufonul propriei tale drame. Doi actori evrei vor să facă un teatru, vor să joace, vor să trăiască prin și pentru meseria lor atât de frumoasă, dar atât de fragilă. Spectacolul începe cu apariția lui Schuster, la un casting, doar pentru a da o replică unei partenere care întârzie. Un regizor, Schneider (Mihai Călin), îi cere unuia dintre candidaţi, adică lui Schuster (Richard Bovnoczki), să joace altfel, total neconvenţional monologul din actul al treilea din Hamlet, ”A fi sau a nu fi”. Schuster, în dorința sa de a face teatru, s-a iluzionat că regizorul e marele Piscator despre care se zvonise că va veni să monteze Hamlet tocmai în Polonia,  și prin urmare poată să îi ceară orice. Ce complicată e puterea iluziei!

Richard Bovnoczki Mihai Calin

De fapt cine sunt cei doi protagoniști? Doi bieți actori care își retrăiesc viața cu evenimentele ei tragice și comice, într-o țară sfârtecată de nazism și comunism. Pentru cei doi actori textul este extrem de ofertant, iar ei au exploatat cu brio atât registrul dramatic, cât și pe cel comic. Doi actori, Mihai Călin și  Richard Bovnoczki, în plină forță creatoare, care utilizează cu succes toate registrele, care demonstrează pe deplin arta actorului, cum bine s-a spus despre ei. Cei doi protagoniști au nuanțat cu finețe și expresivitate cele două personaje, au demonstrat că pot trece cu ușurință de la de la comic la tragic, pe un text extrem de ofertant, dar foarte dificil, fiindcă trecerea de la un registru grav la unul comic ține de posibilitățile de expresie ale fiecăruia, de puterea de a te transforma rapid, ține de talent. Cei doi actori, care râd, plâng, cântă, dansează, parodiază, mimează, creează în 90 de minute o lume frumoasă-urâtă, comică-tragică, o lume pe care o cunoaștem, dar prin teatru o redescoperim.

Schneider & Schuster ARCUB

Regizorul a știut să exploateze la maximum calitățile extraordinare ale celor doi actori, colegi ai domniei-sale, și a creat un spațiu de teatru în care libertatea de creație e deplină. Schneider & Schuster de Joshua Sobol a beneficiat de traducerea excelentă a Adei Maria Ichim. Scenografia: Mihai Păcurar. Coregrafia: Silvia Călin. Un spectacol reușit, spectacol care poate figura pe oricare scenă a teatrelor din România.

Vezi: Arhiva rubricii Prin teatrele pariziene de Pușa Roth

Arhiva rubricii Corespondență

Alte articole și interviuri de Pușa Roth:  Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

„Capriciile Fenisei” de Lope de Vega

Dumitru Radu Popescu: „Am scris multe piese plecând de la actori”

Lucian Giurchescu: „Teatrul nu se poate face la fiecare în bucătărie”

Ruxy

Actriţa Ruxandra Sireteanu a încetat din viață

Ruxandra Sireteanu: „Teatrul este dragostea şi chinul meu”

Caragiale – 162

Anotimpuri de teatru

„Orestia” de Eschil

„Cel ce se pedepsește singur” de Terențiu

Dorel Vişan: „Teatrul românesc s-a încurcat în iţele democraţiei”

Ştefan Iordache – lecţia despre simplitate şi firesc

Remember Irina Petrescu

Coca Andronescu în „Peribañez şi comandorul de Ocaña” de Lope de Vega

Ștefan Iordache în „Amphitryo” de Plaut

Un zâmbet pentru un iris

Săli de teatru în Bucureşti în secolul al XIX-lea

Profesiunea doamnei Warren, cronică de teatru

Mata Hari – Dincolo de legendă, cronică de teatru

Allegro, ma non troppo, cronică de teatru

39 de trepte, cronică de teatru

Cristian Munteanu

Costache Caragiale

Anotimpul de aur

Švejk în al doilea război mondial, cronică de teatru radiofonic

Nicu Nitai, dramaturg, regizor și actor israelian

Florian Zeller

Masca 25, cronică de teatru

Casa cu pisici, cronică de teatru

Viața Capitalei, la rubrica Rarități

Ovidiu Iuliu Moldovan în „Tragica istorie a doctorului Faust” de Christopher Marlowe

„Fântâna sfinţilor” de John Millington Synge la Teatrul Principal din Palma de Mallorca

Homo homini lupus

Poezie de teatru

„Sfânta şi dureroasa tristeţe a comediei”

”O noapte furtunoasă” la Teatrul Arte Dell’Anima din București, cronică de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUAda Maria Ichim,arcub,călătorie în timp,comic,comunism,cronica de teatru revista teatrală radio,cronică dramatică,dramaturgi israelieni,farsă,hamlet,Joshua Sobol,libertate de creație,lucian pavel,lume frumoasă-urâtă,mihai calin,mihai păcurar,monolog,monolog Hamlet,nazism,Piscator,polonia,pusa roth,registru grav,Richard Bovnoczki,Schneider & Schuster,Silvia Călin,tragic
Cronică de teatru de PUȘA ROTH Cu ceva timp în urmă la Sala Mare a ARCUB am văzut spectacolul Schneider & Schuster, comedie dramatică scrisă în 1993 de dramaturgul și regizorul israelian Joshua Sobol, avându-i ca protagoniști pe actorii Mihai Călin și Richard Bovnoczki. Regia spectacolului și ilustrația muzicală sunt...