festivalul international de teatru sibiu 2015

Marele festival de teatru sibian de astăzi, recunoscut drept unul dintre cele mai imporante din lume, a început ca o reuniune teatrală studențească, președintele lui fondator, actorul și profesorul Constantin Chiriac, neîncetând niciodată să amintească acest lucru ca pe un titlu de noblețe și să manifeste preocuparea de a nu pierde contactul cu spiritul viu și proaspăt al lumii universitare, cu acel necesar germen formator și dătător de elan pe care aceasta îl presupune. De altfel, tot în chip constant, apoi și în calitatea sa ulterioară de director al teatrului sibian, domnia sa a stabilit, a rafinat legătura dintre instituția de spectacol din oraș, nucleul pulsant al festivalului însuși, și școala de teatru sibiană care, la rândul ei, a crescut an de an prin programele sale și a devenit tot mai importantă. Astăzi Universitatea „Lucian Blaga”, prin Departamentul de artă teatrală, este nu doar o „pepinieră”, cum se spune, pentru teatrul sibian – studenții de aici se numără printre acei privilegiați învățăcei care încă din anii formării lor au posibilitatea de a juca (nu sporadic, ci programatic) alături de actorii teatrului, au acest privilegiu rar de a se afla în procesul creator în contact cu marii regizor invitați la Sibiu –, dar este deopotrivă un partener în proiectele artistice, începând chiar cu FITS.

Constantin-Chiriac-Visand-viitorul-009-foto-Paul-Baila

Constantin Chiriac la lansarea proiectului Antisocial. Foto: Paul Băilă

În acest context, nu ar trebui să fie o mirare amploarea pe care a dobândit-o în economia festivalului secțiune destinată Academiilor și școlilor de teatru, creșterea ei constantă și valoarea deosebită a spectacolelor și întâlnirilor din acest cadru. Și la ediția a XXII-a se poate vorbi despre o explozie a spectacolelor de școală în această superbă nebuloasă de universuri artistice și culturale care este FITS. Vorbim adică de peste douăzeci de spectacole, rod al procesului educațional în cincisprezece universități și academii din toată lumea, spectacole care s-au jucat atât în sălile CAVAS și „Virgil Flonda”, de la Universitate, dar și în alte spații ale FITS, Teatrul Gong, cetatea medievală Cisnădioara ori Sala Studio a Teatrului Național „Radu Stanca”. Am putut remarca bucuria oamenilor, apreciați profesori la mari universități, aflați la un nou prilej de a duce mai departe dialogul lor profesional, bucuria reîntâlnirilor după ce s-au cunoscut și aplaudat reciproc anterior în festivalul sibian, unde au parte de această excepțională oportunitate de a se afla nemijlocit în contact cu creatori de teatru importanți ai momentului. Au venit acum la Sibiu reprezentanții acelor școli de teatru care de mai mulți ani încântă publicul festivalului, cum sunt cele din Shanghai și Beijing, Leeds Beckett University din Marea Britanie ori Brown University din SUA, dar au fost anul acesta și profesori și studenți veniți de la școli de teatru din Croația, Egipt ori Rusia.

sase-portrete-cu-un-pescarus-pe-fundal-2-1

Șase portrete cu un pescăruș pe fundal

O foarte bună impresie a lăsat prezența Academiei Naționale de Artă Dramatică din Varșovia, care ajunge în premieră la Sibiu, iar spectacolul prezentat, Șase portrete cu un pescăruș pe fundal, inspirat de teatrul cehovian, cu trimiteri la actul creator, a fost una dintre marile surprize și a stat cu brio alături de spectacolele marilor companii și ale marilor regizori veniți acum la Sibiu. Tot pentru prima dată a ajuns în festivalul sibian, Academia de muzică, teatru și arte plastice din Chișinău, care a oferit un spectacol cu piesa lui Matei Vișniec, Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintali. Alături de invitații străini, au jucat pe scena sibiană studenții de la UNATC, de la Universitatea de Arte din Târgu Mureș, ori laureații festivalului Ideo ideis din Alexandria, adică trupa independentă „Domino”, cu Cinci nuanțe de negru, un spectacol plin de culoare, în ciuda titlului, de altfel atât de incitant, un spectacol de Alex Popescu, fost student la Sibiu. Ca rod al unui parteneriat ce va cunoaște cu siguranță alte stadii viitoare, între Universitatea „Lucian Blaga” cu Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj Napoca, au fost în festival spectacolele cu Kathie și hipopotamul, după llosa și Să nu mă părăsești, după Kazuo Ishiguro, cu două tinere mari speranțe la direcția de scenă, Larisa Nuțescu, respectiv, Mădălina Timofte.

5-nuante-de-negru-4

Cinci nuanțe de negru

Și nu în ultimul rând, am apreciat spectacolele realizate de studenții Departamentului de artă teatrală din universitatea sibiană, gazda acestei Întâlniri a academiilor și școlilor de teatru, cum au fost de pildă Corul negru, Almost, mâine, Jubileul, pregătite împreună cu profesorii Ana Mujat, Veronica și Cătălin Pătru. De un puternic impact în rândul invitaților la festivalul a avut parte, grație puternicelor lui calități, spectacolul Antisocial, realizat în colaborare cu Teatrul Național „Radu Stanca”. Bazat pe un concept datorat lui Bogdan Georgescu, realizat pe un text generat prin tehnici de artă activă împeună cu actorii implicați, spectacolul vorbește despre generațiile Internetului abordând curajos și expresiv teme precum libertatea de exprimare/violarea intimității, respect/calomnie, sau altele care țin de nivelele de moralitate, de conviețuire, de implicare/sustragere în raport cu colectivitatea căreia îi aparținem etc . El va face cât de curând obiectul unui turneu teatral ce va cuprinde licee din vreo douăzeci de orașe din țară, așa cum ne spunea Luminița Puiuleț, manager de proiect și, totodată, coordonator al acestei secțiuni unde și atelierele de creație teatrală au reprezentat din nou un punct de mare interes, în primul rând pentru studenții facultății de teatru sibiene, dar nu numai pentru aceștia. Toți participanții s-au bucurat de larga paletă de provocări și piste de cugetare și acțiune pe care le-au deschis acum lucrul concret în aceste work-shop-uri, de la tehnica yamanote – înfățișată de creatorul ei, Masahiro Yasuda, viguros regizor japonez care a lăsat o puternică amintire a spectacolelor sale din FITS, cu Titus Andronicus și Oedip, lucrate în acest stil propriu (ca și spectacolul său sibian O poveste japoneză), pînă la incitantul exercițiu de lectură la masă a piesei Unchiul Vania alături de regizorul Yuri Kordonski, la fel de iubit aici la Sibiu, ca și în alte locuri din țara noastră unde a lucrat, ori în Statele Unite unde este profesor.

corul-negru-3

Corul negru

Veniți de asemenea de peste Ocean, au mai susținut ateliere în FITS excelentul profesor de vorbire scenică Tom Jhones, Adam Lazarus, directorul artistic al Festivalului din Toronto, și Cosmin Chivu, care și-a făcut un nume de glorie la Peace School of Performing Arts din New York, căruia studenții cu care a lucrat și pe care i-au încântat i-au spus de pe acum că îl așteaptă la viitorul FITS. Cu siuranță, acela va aduce alte noi și frumoase provocări pentru studenții sibieni și profesorii lor.

logo revista teatrala radioVezi: arhiva FITS 2015

Arhiva FITS 2014

Arhiva rubricii Cronică de festival

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALacademii de teatru,antisocial,constantin chiriac,cronica de festival,festivalul international de teatru sibiu,fits 2015,mariana ciolan,scoli de teatru
Cronică de festival de MARIANA CIOLAN Marele festival de teatru sibian de astăzi, recunoscut drept unul dintre cele mai imporante din lume, a început ca o reuniune teatrală studențească, președintele lui fondator, actorul și profesorul Constantin Chiriac, neîncetând niciodată să amintească acest lucru ca pe un titlu de noblețe și...