festivalul-respir-shakespeare interviu cu sebastian grama

Noiembrie 2013. Oameni tineri realizează cu mult entuziasm a IV-a ediție a Festivalului „Respir Shakespeare”. Printre ei se află Sebastian Grama, profesor la Facultatea de Filosofie și directorul festivalului. El este și cel care printre multe responsabilități asumate și o agitație specifică festivalului a acceptat să ne dezvăluie mai multe despre acest festival, cu un nume foarte atrăgător.

sebastian grama

Sebastian Grama

Maria Seiculescu: Cum ați început? 

Sebastian Grama: Festivalul are o preistorie. În urmă cu aproape 10 ani a existat un cenaclu de teatru, film și filosofie în cadrul căruia am colaborat cu colegii și prietenii noștri de la UNATC, de la actorie în principal. Aveam o întâlnire pe săptămână sau la două-trei săptămâni, dacă se mai întâmplau examene de o parte și de alta. Pe teme diverse, fiecare privea un text din punctul lui de vedere. Încercam să ne înțelegem unii pe alții. Ei veneau la noi, mai mergeam și noi la ei, a durat vreun an și jumătate. Am dus o generație, care acum este reprezentată prin mulți actori remarcabili, de exemplu: Ioan Costea, Alexandra Fasolă sau Smaranda Caragea… mi-e teamă să nu fie prea scurtă lista, să nu se supere ceilalți, sunt foarte mulți buni.

festivalul respir shakespeare

M. S.: A fost un parteneriat între facultăți?

S. G.: Nu, nu am făcut un parteneriat oficial. Eram pur și simplu prieteni și l-am făcut sub forma unui cenaclu. Nu existau credite, nu exista un program oficial, nu era afișat nicăieri, am găsit niște săli și ne-am invitat reciproc. A durat ceva timp, am început de la niște relații destul de tensionate, mai să se bată aproape la propriu studenții noștri cu studenții lor. Încet, încet, au început să se cunoască, să se-nțeleagă. Oameni care au fost la noi, au început să înțeleagă mai bine teatru, ba chiar să se apropie chiar și practic de scenă. În fine, după aceea, în urma unei colaborări foarte bune a mea cu Fundația Calea Victoriei, am stat și ne-am gândit până la urmă ce-am putea să facem pentru a dezvolta această preistorie, această colaborare. Așa s-a născut ideea, pe-o terasă la o cafea. Mi s-a spus: „Domne, dacă vrei să faci ceva cu teatru, Shakespeare e cel mai bun.” Eu eram de acord. Și eu mă gândisem, dar aveam nevoie și să-mi sugereze asta cineva cu mult mai multă experiență decât mine în manageriatul unor evenimente de acest fel. După care totul a venit natural.

william-shakespeare

M. S.: Inițial cum a arătat acest festival și cum s-a dezvoltat?

S. G.: Inițial a avut tot 4 zile, dar în 3 spații diferite. Culmea, deschiderea a fost tot la Clubul Țăranului Român. Am mers mai ales pe colaborări, colaborări în cadrul unuia și aceluiași eveniment, un filosof gândea, un actor ilustra. Dacă era un text despre cutare piesă a lui Shakespeare, un actor ilustra ceea ce spunea filosoful citind, jucând din respectiva piesă. Ceea ce nu înseamnă că am avut și conferințe mai clasice, după cum nu înseamnă că nu am avut și spectacole mai riguroase. A doua ediție a fost la Timișoara, a fost un fel de marsupiu al Student Fest-ului. Ei ne-au vrut acolo, noi am insistat să ne menținem sub numele desigla respir shakespeare Shakespeare, să nu ne dizolvăm, mai ales că nu eram toți studenți (râde)… eu nu mai sunt de mai bine de 20 de ani, deși mi-aș dori. Și am fost cu o versiune ceva mai mică, deoarece era destul de dificil să ne deplasăm cu o echipă atât de numeroasă. A fost o versiune mai restrânsă cu doar patru momente. Ediția a treia a fost anul trecut la Teatrul de Comedie, la Sala Studio. După ediția a IV-a, de anul acesta, nu știm unde va fi în continuare. Nu știm de pe o zi pe alta ce se va întâmpla, n-avem cum să știm unde va fi ediția a V-a, noi ne-am simțit foarte bine și la Comedie. Deocamdată, după o zi și jumătate de festival, pot să spun că ne simțim foarte bine și la Clubul Țăranului, ne-am dori să continuăm colaborarea. Anul acesta avem o noutate: începem să acceptăm în festival și texte care nu sunt neapărat Shakespeare, dar care au legatură într-un fel sau altul cu Shakespeare. În fine, cam asta ar fi istoria trecută și chiar prezentă.

M. S.: Care este echipa cu care lucrați?

S. G.: Noi suntem o asociație. Inițial eram doar prieteni, dar am simțit nevoia să ne oficializăm legătura. Nu ne-am luat chiar în căsătorie, dar am înființat o asociație pentru că aveam mare nevoie de o personalitate juridică. Era foarte dificil să încheiem parteneriate, trebuia tot timpul să ne bazăm pe sprijinul unei instituții. Nu puteam semna în nume propriu mai multe contracte și ne-am făcut o asociație, care se numește Hestugma. Suntem, formal, vreo 11 oameni plus un membru de onoare, Delia Nartea, numită anul trecut. Nu știu dacă suntem majoritatea filosofi, dar oricum destul de mulți, avem și masteranzi, și doctoranzi. Mai avem pe cineva la Radio România Cultural, doi actori, plus membrul de onoare și mai avem câțiva economiști.

red light shakespeare smaranda caragea

Red Light Shakespeare, regia: Alexandra I. Popescu

M. S.: Cum alegeți spectacolele în festival?

S. G.: În principiu, pornind de la Shakespeare, ce există pe scenă și ce putem să oferim în funcție de posibilitățile noastre materiale. De exemplu, nu poți să aduci Shakespeare cu 25 de personaje pe scena unui club, trebuie să gândim și în funcție de posibilitățile tehnice. Noi am aduce orice, dar atât cât ne putem permite din punct de vedere al infrastructurii.

M. S.: Numai al infrastructurii?

S. G.: Nu, nu, sigur că nu. Și valoric, avem în vedere. Să dea Dumnezeu să fie în București atâtea spectacole pornind de la Shakespeare, mititele, astfel încât să le putem găzdui noi și să fie atât de multe, încât să nu ne încapă în festival.

John Henry Fuseli falstaff

Johann Heinrich Füssli (Henry Fuseli, 7 februarie 1741–17 aprilie 1825), Falstaff în coșul de rufe

M. S.: În primul și în primul rând cui îi destinați acest festival?

S. G.: Publicul nostru este un public tânăr, nu neapărat foarte tânăr, în principal studenți și nu numai. Absolvenți recenți, să spunem oameni de la vârsta studenției poate până la 35-40 ani. Acolo e segmentul principal, dar vin oameni de toate felurile, bineînțeles.

M. S.: Încurajați tineretul să se implice în festival?

S. G.: Da, bineînțeles. Și când e vorba de conferințe, avem mai ales tineri care fac asta. Sigur, ne bucurăm și de câte-o personalitate consacrată, Șerban Anghelescu, o personalitate importantă, bine cunoscută. În ceea ce privește partea de scenă, eu am încurajat nu doar tinerii, am încurajat pe cât posibil și colaborarea sau coexistența scenică a tinerilor cu oamenii de teatru experimentați. Să încercăm să-i aducem laolaltă, dacă nu în cadrul aceluiași spectacol, măcar în aceeași seară. Încercăm să păstrăm o legătură între generații.

Interviu realizat de Maria Seiculescu

 Detalii despre Festivalul „Respir Shakespeare”

costintuchilaINTERVIUasociatia hestugma,cafea,clubul taranului,delia nartea,festivalul respir shakespeare,filosogie si teatru,flastaff în coșul de rufe,fussli falstaff,maria seiculescu interviu cu sebasttian grama,red light shakepeare,sebastian grama,smaranda caragea,teatrul de comedie
Noiembrie 2013. Oameni tineri realizează cu mult entuziasm a IV-a ediție a Festivalului „Respir Shakespeare”. Printre ei se află Sebastian Grama, profesor la Facultatea de Filosofie și directorul festivalului. El este și cel care printre multe responsabilități asumate și o agitație specifică festivalului a acceptat să ne dezvăluie mai...