cronica de teatru tv ani bradea unde_i revolverul

O excelentă satiră politică, de mare actualitate, chiar dacă piesa a fost scrisă în anul 1966, am putut urmări luni, 21 septembrie 2015, la TVR 2, în cadrul obișnuitei seri rezervate teatrului de televiziune. Unde-i revolverul?, în regia lui Mircea Cornișteanu, este o producție care are în palmares două Premii UNITER. Primul, pentru Cel mai bun actor în 1998, i-a fost acordat lui Horațiu Mălăele în spectacolul de la Teatrul „Nottara”. Ulterior, regizorul a reluat montarea la Teatrul din Constanța și la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova. Cu actorii de la Craiova, Mircea Cornișteanu a refăcut spectacolul pentru televiziune, păstrându-l însă pe Horațiu Mălăele. În 2010 această producție obține Premiul UNITER pentru Teatru Tv.

gorgey-gabor

Görgey Gábor

Cunoscut scriitor, regizor și fost politician maghiar, Görgey Gábor, pe numele său adevărat Artur Görgey, a fost ministru al culturii în Ungaria, în perioada 2002–2003. S-a născut în 1929, iar copilăria și tinerețea i-au fost marcate de ororile regimului horthyst, de teroarea comunistă și de drama familiei sale, jefuită și deportată. Talentatul dramaturg afirma că a scris textul din furie, în condițiile unei boli nemiloase care, odată cu revolta și disperarea vărsate în cuvinte, a cedat miraculos. Piesa a fost un mare succes internațional, jucată în peste treizeci de limbi străine.

UNDE I REVOLVERUL Rababoc

Angel Rababoc în spectacolul Unde-i revolverul?

După succesul de critică, succesul de public este confirmarea faptului că, deși regimurile totalitare care au determinat scrierea piesei au fost depășite istoric, abuzul de putere este un pericol mereu actual. Unde-i revolverul? este un spectacol despre puterea care pervertește și despre capacitatea ei de a transforma persoane, indiferent de apartenența lor socială, în, mereu, aceeași figură tipică: dictatorul. Cinci personaje diferite, un militar de carieră, un intelectual, un țăran, un infractor fără educație și un funcționar arivist, capabil de minciună și trădare pentru a intra în grațiile oricărei puteri, sunt închiși într-un subsol insalubru sub paza și dominația celui care deține revolverul. Fiecare dintre ei va fi în posesia armei pentru o scurtă perioadă de timp, cu excepția funcționarului. El nu pare interesat să speculeze momentul în care i-ar putea parveni revolverul, preocupat fiind să-și joace rolul de slugă umilă pe lângă stăpânul vremelnic.

UNDE I REVOLVERUL Dellakeza 2

Valer Dellakeza

Pe muzica lui Nicu Alifantis, cu un text tradus de Zeno Fodor și o producție semnată Zoe Bălan și Ruxandra Țuchel, varianta pentru televiziune a spectacolului Unde-i revolverul? i-a avut în distribuție pe: Horațiu Mălăele, Valer Dellakeza, Sorin Leoveanu, Angel Rababoc și Marian Pintilie. Horațiu Mălăele joacă rolul funcționarului oportunist K. Müller, cel care-și trădează colegii de detenție pe rând și-i lingușește pe rând, în funcție de poziția ocupată de aceștia, de succesiunea lor la putere. El speră mereu că cel ajuns în poziția de judecător suprem îi va satisface cererea lui banală, și în același timp existențială, aceea de a i se permite să folosească toaleta. O metaforă comică, evident, pentru avantajele meschine și mărunte în schimbul cărora omul renunță la demnitate, la principii. De altfel întreaga piesă e o succesiune de treceri surprinzătoare de la dramă la comedie. Momentele încărcate de tensiune, în care cel care deține arma este așezat într-un fotoliu ce-i permite supravegherea celorlalți patru (care stau pe scaune lipite de perete), și are controlul absolut al celor două obiective esențiale, bufetul cu mâncare și toaleta, preced și urmează situațiilor comice în care arma este pierdută și ajunge accidental în posesia următorului personaj. Rând pe rând aceștia vor confirma aceeași teorie, și anume că puterea corupe, indiferent de sistem, fără legătură cu educația sau clasa socială din care provine individul. De fiecare dată ceilalți speră că felul diferit de a fi și a gândi al celui care ajunge proprietarul armei va determina schimbarea situației de fond, „democratizarea” formei de conducere și, în consecință, eliberarea lor din acel spațiu. Dar fie că este vorba despre un aristocrat, un fost militar de carieră, un infractor mărunt fără studii și descendență nobilă, un țăran onest dar care-și dorește să ajungă proprietar de pământ, sau un intelectual foarte educat, personajul ajuns în fotoliu și în posesia revolverului se metamorfozează în același tip josnic, mărginit, infatuat, aplicând asupra celorlalți un regim opresiv. Seducția tiraniei este atât de puternică încât dictatorul preferă să rămână și el închis, alături de cei aflați sub stăpânirea sa, doar pentru a-și putea exercita puterea. Ieșirea din acel spațiu, libertatea lui și a celorlalți, înseamnă, în același timp, și pierderea poziției dominatoare.

UNDE I REVOLVERUL Malaele

Horațiu Mălăele

Poate că cel mai tare dezamăgește în această situație intelectualul, ultimul ajuns în postura privilegiată, care creează iluzia că ar putea schimba complet lucrurile, rupând cercul vicios al avizilor de putere. Se dovedește însă a fi la fel de coruptibil, iar mesajul care se conturează de aici, completat cu imaginea din final în care odată deschisă ușa se constată că dincolo nu e altceva decât un alt zid, e în egală măsură clar și amar: nu prea există alternative! Piesa reproduce de fapt, la scară mică, variante ale politicilor universale exercitate de-a lungul vremii. Iar K. Müller este cameleonul perfect, adaptabil oricărei schimbări, cel regăsit în toate formele de guvernare și care, în relația individ–putere, nu este interesat de prima poziție, nu este dispus să-și asume prea mari riscuri, ci doar să profite de avantajele imediate ce pot fi obținute din jocul trădării. Horațiu Mălăele este și în acest caz actorul potrivit în spectacolul potrivit, mai ales pentru că, orice rol ar juca, interpretarea sa iese în evidență. Dar și pentru că reușește atât de firesc, de natural, să treacă de la o emoție la alta, de la o stare la alta, să redea până la detaliu caracterul dual al arivistului din toate timpurile. „Am refăcut spectacolul […] cu actori de la Craiova – spunea Mircea Cornișteanu la realizarea variantei pentru televiziune – Doar pe Horațiu l-am păstrat. Pentru că era și este nemaipomenit.” Sau, poate, pentru că este atipic, așa cum se caracterizează actorul însuși: „M-am născut atipic și vreau să-mi păstrez acest statut.”

UNDE I REVOLVERUL Dellakeza Malaele

Sursa foto: TVR

Scrisă ca o consecință dramatică a regimurilor totalitare, piesa se apropie mult și de realitățile politice românești. După abolirea regimului comunist toți cei succedați la putere au înșelat, mai mult sau mai puțin,  încrederea populației. De aceea nu cred că ar fi deloc greșit să afirm că acest text este și oglinda unei perioade istorice frământate din istoria noastră, o tragi-comedie plină de adevăruri contemporane.

costintuchilaCRONICA DE TEATRU TVangel rababoc,ani bradea,cronica de teatru tv,Görgey Gábor,horațiu mălăele,mircea cornișteanu,sorin leoveanu,tiranie,unde-i revolverul,valer dellakeza
Cronică de teatru tv de ANI BRADEA O excelentă satiră politică, de mare actualitate, chiar dacă piesa a fost scrisă în anul 1966, am putut urmări luni, 21 septembrie 2015, la TVR 2, în cadrul obișnuitei seri rezervate teatrului de televiziune. Unde-i revolverul?, în regia lui Mircea Cornișteanu, este o...