cronica de teatru cum va place silviu purcarete crenguta manea

rubrica istoriile subiectiveLa douăzeci de ani de la fondare, toate orizonturile sunt deschise pentru Festivalul Internațional Shakespeare; directorul-întemeietor – și astăzi, în entuziastă acțiune! – actorul Emil Boroghină i-a asigurat o frumoasă „tinerețe fără bătrânețe” .

festivalul international shakespeare craiova 2014 editia a noua deschidere

„Shakespeare al tuturor” este tema pe care o propune Emil Boroghină, la actuala ediție (23 aprilie–4 mai 2014, Teatrul Național „Marin Sorescu”, Craiova), publicului acestui eveniment, cetățenilor orașului și oamenilor de teatru prezenți aici, români și străini. Există în această sintagmă o trimitere și către un anume tip de comunicare, prin creația care unește și armonizează, dincolo de limitările impuse de timp sau de granițele unor culturi; o astfel de comunicare este posibilă în teatru, ea se poate transforma în comuniune; iar cele mai multe dintre spectacolele din programul festivalului argumentează acest lucru, că opera lui Shakespeare este a tuturor și ne putem întâlni prin ea.

silviu purcarete

Silviu Purcărete

Datorită acestei valorizări care ne include, Shakespeare este și al fiecăruia, iar montarea lui Silviu Purcărete – de la Teatrul Național din Budapesta, programată în a doua zi a festivalului – după piesa Cum vă place, este una profund personală; ea aparține artistului și regizorului Silviu Purcărete, al cărui univers artistic este materializat în act scenic. Cititor al textului pe multiple niveluri, între care face insolite conexiuni, regizorul gândește spectacolul în formula „teatru în teatru” – temeiul acestei abordări existând chiar în substanța operei shakespeariene.

Cum va place - Budapesta silviu purcarete festivalul shakespeare craiova

Cum vă place începe cu grimarea și costumarea actorilor în fața oglinzilor de cabină; iluzia se construiește împreună cu noi, spectatorii, la vedere, și ne-o asumăm pentru a ne bucura de ea; ne lăsam vrăjiți cu bună-știință, doar așa putem avea acces la poveste.

Travestiul – mijloc de expresie tradițional pentru arta actorului – este asociat de Purcărete și cu o anume ambiguitate sexuală (în context actual, dar nu numai; semnele teatrale, prin costum, machiaj, expresie corporală, fac referire la o anume evoluție a mentalităților legate de sexualitate); personaje precum Rosalinda, Celia, Phebe, Audrey sunt jucate de bărbați, într-un travesti rezolvat în cheie grotesc-comică. Pandantul acestei soluții, un fel de oglindă care răstoarnă imaginea, se găsește în aceea pentru un personaj definitoriu în poetica teatrală shakespeariană, Jacques Melancolicul; el este jucat de o actriță și celebrul monolog, „Lumea-ntreagă e o scenă…”, în structura spectacolului, devine momentul de entertainment de la curtea, exilată în Pădurea Ardenilor, a detronatului Duce. În Ardeni se pătrunde trecând hotarul magic, unul și al teatrului – „De treci codrii de aramă…” – hotar pe care Helmut Stürmer îl face flexibil printr-un decor care atinge și picturalitatea, și conceptul de instalație, dincolo de evoluția acestuia împreună cu dezvoltarea dramaturgică a spectacolului.

cum va place regia silviu purcarete

Nu trebuie omis nici faptul că „educația sentimentală” a lui Orlando, vrăjirea lui erotică, este înscenată de Rosalinda, care e travestită în Ganymede (și jucată de un actor!), aici, în Pădurea Ardenilor; tot în Ardeni, Silviu Purcărete își formulează exegeza sa la Miorița, mit fundamental pentru cultura română, în termeni scenici, făcând pentru Păstorul Corin un cortegiu de mioare (!), jucat expresiv de tinere și frumoase actrițe, desprinse, parcă, din tablourile de gen.

teatrul national budapeste cum va place purcarete shakespeare

Cum vă place, regia: Silviu Purcărete, Teatrul Național din Budapesta

Plăcerea evoluției pe scenă, a jocului, pe care trupa din Budapesta a transmis-o, cu generozitate și tehnică teatrală bine aplicată, a ajuns la public – un public ce are o relație teatrală îndelung exersată cu regizorul Silviu Purcărete, care s-a lăsat fermecat și convins că opera lui Shakespeare și spectacolul prezentat pot fi și ale sale. Sub semnătură, eu mă declar un spectator fermecat…

Crenguța Manea

P. S. Pentru următoarea noastră întâlnire, un alt spectacol: Măsură pentru măsură, Teatrul VAKHTANGOV, Moscova.

rubrica istoriile subiectiveLa rubrica Istoriile subiective ale unui spectator ușor de fermecat:

Dimény Áron: „Încerc să găsesc acel adevăr important de care are nevoie fiecare reprezentație”

Răul iremediabil, cronică la spectacolul Făptași, Teatrul crenguta manea rubrica rtrGerman de Stat din Timișoara

Căutându-l pe Molière, interviu cu regizorul Tompa Gábor

Așteptat cu entuziasm

Dorina Lazăr despre Fabulamudi. Playwriting Europe – Conect2Act 2013

Vezi și: 

De la Arlechin – Metamorfozele spaţiului scenic, realizator: Crenguța Manea

Cheful se consumă, spaima rămâne!, cronică de Crenguța Manea la Leonida Gem Session

„Lut” de Marijke Schermer, în premieră la Teatrul Național Radiofonic

„Bacchanalia” de Goran Stefanovski, la Teatrul Național Radiofonic

 

 

costintuchilaISTORIILE SUBIECTIVE ALE UNUI SPECTATOR UȘOR DE FERMECATardeni,cenguța manea,cum vă place shakespeare,helmut sturmer,miorița,pădurea la shakespeare,regizori români,silviu purcărete cum va place,spațiu scenic,Teatrul Naţional din Budapesta
La douăzeci de ani de la fondare, toate orizonturile sunt deschise pentru Festivalul Internațional Shakespeare; directorul-întemeietor – și astăzi, în entuziastă acțiune! – actorul Emil Boroghină i-a asigurat o frumoasă „tinerețe fără bătrânețe” . „Shakespeare al tuturor” este tema pe care o propune Emil Boroghină, la actuala ediție (23 aprilie–4...