mult zgomot pentru nimic globe theatre craiova cronica de mariana ciolan

Festivalul Internațional Shakespeare de la Craiova. Impresii

shakespeare al tuturor

logo-mic-stiri-festivalul-shakespeareÎn 2008, Festivalul Shakespeare se deschidea la Craiova în fața a doar 124 de spectatori. În 2014, el se inaugura în Piața William Shakespeare, singura piață din România care poartă acest nume celebru, și a reunit în jurul unei mici scene în aer liber, dar capabilă de a genera miracolul fără limite, câteva sute de spectatori. Atunci asistam la o bijuterie tip studio marca Declan Donnellan, regizorul britanic faimos care onorase festivalul la inaugurarea lui absolută, cu compania Ckeek by Jowls și un spectacol de neuitat cu piesa Cum vă place, iar atunci, în 2008, primea și cel dintâi Premiu Craiova International Shakespeare Festival.

Declan Donnallen

Declan Donnellan

Acum, când festivalul are o istorie de două decenii și renume de necontestat, fiind socotit drept cel mai important festival european închinat marelui Will în afara granițelor Marii Britanii, am fost invitați, și pentru a-l celebra pe Shakespeare la 450 de ani de la naștere, la o pagină de istorie vie, un spectacol adus de celebrul Teatru Globe din Londra, teatru de unde au pornit spre nemurire piesele marelui Will (teatru adăpostit azi la câteva sute de metri de locul construcției originale într-o clădire cam de vârsta festivalului nostru), unde piesele sunt montate mereu în chipuri proaspete fără a trăda spiritul geniului creator care le-a plăsmuit, unde sunt jucate cu regularitate pentru un public internațional și de unde sunt purtate în turnee populare riguros organizate în toată lumea. Și un spectacol și celălalt, fațete ale complexului fenomen teatral craiovean, unde excelența este regula care s-a impus și impune la fiecare nouă ediție a lui.

teatrul globe londra

Teatrul Globe, Londra

Inaugurând acum Festivalul în fața Teatrului Național, cu spectacolul în aer liber Mult zgomot pentru nimic, în regia unui promițător regizor, Max Webster, și interpretarea actorilor de la Globe, se trasa din start și deschiderea manifestării către comunitatea în sânul căreia se manifestă, așa cum a subliniat în cuvântul său de întâmpinare a oaspeților festivalului de anul acesta actorul Emil Boroghină, președintele Fundației Shakespeare de la Craiova, și cum sugerează genericul ediției, Shakespeare al tuturor. Teatrul Globe la Craiova înseamnă încă unul dintre marile visuri împlinite ale creatorului acestui festival, domnul Emil Boroghină. Și are valoarea unui important act cultural. Ne amintim (și în grăitoarea expoziție foto realizată de Mariana Ștefănescu și Sorin Radu, expusă acum în foaierul Teatrului Național craiovean, regăsim cu plăcere câteva mărturii fixate de camera foto), cei de la Globe au ajuns la Festivalul Shkespeare din anul 2012 pentru două reprezentații cu piesa Cum vă place, aplaudate cu frenezie de public doar la București, oraș de-acum partener constant al marelui festival craiovean. Și acum ca și atunci pentru susținerea turneului trupei Globe s-a asociat festivalului British Council, vechi și destoinic susținător cultural al acestuia, reprezentat la deschiderea festivă din 23 aprilie a.c. de directorul British Council România, Nigel Townson.

festivalul international shakespeare craiova 2014 editia a noua deschidere

Cu mic cu mare, actorii teatrului-gazdă erau acolo, spre cinstea lor, notablitățile orașului nu au plecat după speach-urile de întâmpinare și dezvelirea statuii lui Shakespeare creată de artistul craiovean Rodion Gheorghiță, ci au ales să se numere printre spectactori, chiar foate participativi, cum am descoperit-o în imediata mea vecinătate pe primărița Lia Olguța Vasilescu, pentru reprezentația inaugurală, s-au grăbit să ajungă și acei critici teatrali care se aflau deja la Craiova, dintre foarte numeroșii invitați de anul acesta din toată lumea, studenții craioveni la actorie, ba chiar și un grup de elevi bucureșteni care au avut onoarea sa figureze anul acesta pe afișul festivalului alături de somități ale artei creatoare și interpretative. Pentru toți aceștia, ceea ce au văzut echivala cu o superbă lecție de teatru, o școală a rigorii izvorâte din tradiția elisabethană, transmisă generație după generație de patru sute de ani: rostire impecabilă, pregnanță a accentului pe cuvânt și în frază spre a da înțeles, schimbare rapidă, totală, cuceritoare în datele altui personaj în cazul actorilor care au jucat mai multe roluri, cea mai formidabilă părându-mi-se, negresa Joy Richardson, adevăr în relația cu partenerul și în jocul fără replică, în gradarea acțiunilor „încrucișate” din această comedie romantică, unde iubirea va învinge în pofida intrigilor și răutăților, a clevetirilor și a manipulărilor, a mentalităților înguste și a prejudecăților expuse în monoloage captivante prin dinamismul și crescendo-ul pe care actorii reușesc să le impună cu o energie ce iradiază benefic, cuceritor în public, într-un spectacol unde umorul se hrănește suculent din litera și spiritul textului. În fața noastră, cu un minim de recuzită, sugestii delicate de costum, intrări și ieșiri dincolo de petecul de perdea și mulajul de placaj care reprezenta castelui lui don Pedro, unde actorii se costumează și se schimbă cu precizie de ceasornic, pe acel mic podium, s-a „clădit” un întreg univers dominat de teme (și temeri) veșnic omenești ca infidelitate/adulter, adevăr/minciună, realitate/aparență, doar prin efectele unui comic izvorât din verbul săltăreț sau mușcător, tăios sau liric pus acum cu pregnanță în valoare grație artei limpezi și profunde a acestor actori excepționali, Dogberry Chris Starkie, Jemma Lawrence, Jim Kitson, Robert Pickavance, Sam Phillips, alături de Emma Pallant și Simon Bubb, interpreții cuplului shakespearian atât de îndrăgit Beatrice-Benedick, actori cunoscuți și prin apariția în film.

actori distributie mult zgomot pentru nimic teatrul globe

Pe scaunele frumos rânduite acolo, în fața Teatrului Național, la balcon și pe treptele intrării, publicul familiarizat cu festivalul, care îi cunoaște și îi apreciază valoarea și frumoasele provocări. În imediata apropiere, pe stradă, însă, alți și alți oameni, trecători care poate habar nu aveau ce piesă se joacă, de ce are loc acolo (deși o imensă paradă populară de costume elisabethane a precedat cu o zi festivalul și mediatizarea lui nu a lipsit), poate nici nu le trecea prin cap să se gândească la Shakespeare, se opreau o clipă…și nu puțini au fost aceia care nu s-au mai desprins din loc. Cu siguranță nu înțelegeau limba arhaică a bătrânului Will, după cum nici cei din stalul improvizat nu o pricepeau deloc sau poate unii deslușeau frânturi, dar cu toții… înțelegeau perfect ce se întâmplă, surâdeau ori hohoteau, cădeau pe gânduri, uneori, cu chipuri transfigurate de atenție. Seduși de ritmul unduitor al reprezentației, de firescul jocului, de concentrarea actorilor, absorbiți de energia lor debordantă și credința cu care își încarnau personajele și țeseau din toate acestea întâmplările și tâlcul faptelor. Miracolul teatrului. Al teatrului… mare. Pe care l-a oferit Teatrul Globe Festivalului Internațional Shakespeare de la Craiova. A doua zi, ploaia a făcut ca desfășurarea spectacolului să fie imposibilă în aer liber. Spre regretul producătoarei, a trebuit să se recurgă la un compromis. Reprezentația s-a ținut în marele foaier al Naționalului, dar a trebuit să renunțe complet la decor, luminile, sunetul au fost adaptate. Încă de la primele ore ale dimineții, cu toții s-au mobilizat pentru această schimbare nedorită dar impusă de rigorile atmosferice, iar spectacolul, deși cu un public mai puțin numeros, a avut același impact puternic. Mulți dintre cei care au avut privilegiul să îl vadă nu îl vor uita curând.

shakespeare mult zgomot pentru nimic spectacol globe craiova 2014

În logica aceleiași dimensiuni populare ce îi este conferită Festivalului Shakespeare (fără a se neglija alte aspecte excepțional conturate, la care vom avea prilejul să ne referim ulterior, spectacole ale unor mari creatori, reuniuni ale criticilor, traducătorilor și directorilor de festivaluri Shakespeare din Europa ș.a), anul acesta el se încheie cu o pagină cumva în oglinda celei inaugurale. Este vorba, de asemenea de un spectacol în aer liber, cu intrare liberă, Întâlnire cu Prospero, înfățișat de Teatrul Voskresinnia din Lvov, Ucraina, un teatru tânăr de astă dată, înființat doar în anul 1990, dar deja faimos în multe locuri din lume pentru pitoreștile montări de stradă, cu măști, costume viu colorate, picioroange etc…

mult zgomot pentru nimic teatrul globe londra

Mult zgomot pentru nimic, Teatrul Globe. Foto: Florin Chirea

Înțelesul sintagmei de generic al festivalului, Shakespeare al tuturor, este desigur, chiar programatic, mai cuprinzător, dincolo de aceste spectacole populare, în aer liber, gândite să aibă loc și în alte câteva orașe ale regiunii Oltenia, unde ajunge acum festivalul la ediția a IX-a, susținut de Primăria Municipiului Craiova prin Asociația culturală Craiova capitală culturală europeană 2021. Înțeles care se prefigurează din plin pe parcursul acestei ediții.

Mariana Ciolan

„Blackbird” la UnTeatru

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

costintuchilaFESTIVALUL SHAKESPEAREautentic,craiova 2008,don predo,emma pallant,festivaluri europene,globe theatre,întâlnire cu prospero,joy richardson,london,lvov,mariana ciolna,mult zgomot pentru nimic,piata william shakespeare craiova,shakespeare cu teatrul globe,simon bub,teatru in aer liber
Festivalul Internațional Shakespeare de la Craiova. Impresii În 2008, Festivalul Shakespeare se deschidea la Craiova în fața a doar 124 de spectatori. În 2014, el se inaugura în Piața William Shakespeare, singura piață din România care poartă acest nume celebru, și a reunit în jurul unei mici scene în aer...