Cronică de festival de MARIANA CIOLAN

cronica de festival tineri regizori craiova

În ultimul timp, în arta teatrală românească s-a putut remarca o preocupare crescândă care vizează viitorul regizorilor aflați la început de drum în carieră și desigur, implict, al regiei. Dincolo de mediul teatrului independent unde aceștia caută să își afle un loc sub soare, au apărut programe coerente, cum a fost, bunăoară, la Teatrului Maghiar de Stat din Cluj-Napoca, unde din această stagiune s-a lansat un concurs dedicat tinerilor regizori. Și iată că tot acum apare un Festival Internațional al Tinerilor Regizori, inițiat și organizat de Teatrul Național ”Marin Sorescu” din Craiova, ca o ultimă manifestare de amploare înaintea binemeritatei vacanțe estivale. Gândul generator al acestuia, exprimat de directorul general Alexandru Boureanu, s-a născut, mărturisește domnia sa, în contextul Festivalului tânărului actor HOP: ”În urma unor discuții cu d-na Aura Corbeanu, vicepreședinte UNITER, am ajuns la ideea creării unui târg pentru tinerii absolvenți ai specializărilor Regie și Scenografie (din învățământul artistic teatral), deschis publicului, dar mai ales oamenilor de teatru”. Dar, cu siguranță, hrănit în mediul fertil al concursului de proiecte pentru tineri regizori și scenografi care s-a derulat cu succes pe parcursul a șapte ediții,  sub patronajul Teatrului Național din Craiova, unde ”premiul” era o montare  care să intre în repertoriul acestei instituții de spectacol. Contactul cu lumea tânără și talentată a dat destule roade palpabile în programul acestui teatru, dintre cele mai recente fiind și multipremiatale spectacole Profu’ de religie” de Michaela Michailov și ”Iluzii” de Ivan Vârâpev, ambele în direcția de scenă a lui Bobi Pricop, alese, de altfel, ca două inspirate ”coperte” hors-concours ale Festivalului acum născut. 

”Profu’ de religie”

Imagine din spectacolul ”Profu’ de religie”

Festivalul Internațional al Tinerilor Regizori este menit a ”crea un cadru de dezvoltare a unei rețele de regizori și școli de regie”, preciza directorul artistic al Naționalului craiovean, actorul Vlad Drăgulescu, ceea ce  de altfel se regăsește în supratitlul edificator, în limba engleză, Theater Networking Talents. Deși aș zice că a fost deocamdată mai degrabă o ediție-pilot prin care se caută traiectoria cea mai potrivită pentru desfășurările și ambițiile festivalui, pentru personalizarea în contextul manifestărilor de gen autohtone, festivalul (director artistic: Haricleea Nicolau), desfășurat între 27 iunie și 1 iulie 2017,  a însemnat o întâlnire complexă. Au stat alături artiști care până mai ieri erau studenți sau masteranzi și  artiști de-acum conscrați, profesori și membri în conducerile facultăților participante, din București, Iași, Cluj-Napoca, din Serbia și din Bulgaria, ca într-un soi de campus pe parcursul a cinci zile. Nu au lipsit câțiva directori de teatru, critici și jurnaliști, un public în covârșitoare proporție, de asemenea, tânăr, evident vibrând pe aceleași coarde de sensibilitate cu temele și înfățișarea spectacolelor de pe scenă, din repertoriul contemporan sau adaptări după texte clasice, dintre aceștia, un grup de liceeni fiind aleși să ofere ei înșiși un premiu. În paralel cu spectacolele programate în cele trei săli ale Naționalului, în foaier și pe esplanada din fața lui, în sălile Departamentului de Teatru din cadrul Universității Craiova, a avut loc  un workshop condus de faimosul regizor britanic Declan Donnellan și de scenograful Nick Ormerod, personalități strâns legate și de Naționalul craiovean, unde de-a lungul timpului au prezentat mai multe spectacole în cadrul Festivalului Internațional Shakespeare. Desfășurat în două dimineți, workshop-ul a reunit efectiv toată suflarea festivalieră, curioasă, dornică să mai descifreze câteva taine din mereu mirabila și nesfârșita taină a teatrului. Iar alte dimineți au fost ocupate de un Open Lab, cu genericul ”Metode inovative în supratitraj pentru artele performative”, unde, pentru alți tineri sau mai puțin tineri interesați, au fost prezenți redutabili profesioniști în automatică, IT, sunet, din România și din Belgia.

Imagine din spectacolul ”Ei, și” Foto Albert Dobrin

Imagine din spectacolul ”Ei, și?”. Foto: Albert Dobrin

Un juriu format din regizorii Erwin Șimșensohn și Dragoș Alexandru Mușoiu, scenografa Lia Dogaru, teatrologii Corina Constantinescu și Alina Epîngeac și prezidat de Serge Rangoni, directorul Teatrului din Liège, a avut sarcina de a aprecia evoluția a nouă trupe înscrise în concurs, cu producții de la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică ”I. L. Caragiale”, de la Universitatea Națională de Arte ”George Enescu”, de la Universitatea de Arte din Târgu Mureș, de la Universitatea ”Babeș-Bolyai”, precum și de la Facultatea de Arte Dramatice din Belgrad, de la Academia de Arte din Novi Sad, de la Academia Națională de Teatru și Film din Sofia. Departamentul de Arte din Universitatea Craiova s-a antrenat  în acest dialog teatral doar cu o producție în afara competiției, cu ”Avioane de hîrtie” de Elise Wilk, unde am putut remarca reale înzestrări ale câtorva interpreți. După cum notabile evoluții actoricești ne-au încântat, în general, în mai toate spectacolele, dar scânteia de talent și de originalitate, de modernitate și îndrăzneală creatoare la nivelul întregului construct scenic s-a arătat rar, ceea ce a făcut ca premiul I pentru regie și premiul pentru scenografie să nu se acorde. Marele premiu pentru regie i-a revenit Andreei Ciocârlan  pentru adaptarea intitulată Ei, și?” după Improvizație la Alma” de Eugène Ionesco, producție UNATC coerentă, bine articulată, savuroasă, reflectând cumva spiritul epocii autorului, dar și timpul prezent atât de marcat de nevoia adevărurilor netrucate. Același spectacol a primit și Premiul publicului format din liceeni. Creat cu umor, cu ironie fină, spectacolul pune bine în valoare actorul. Interpretul lui Bartholomeus II, Carol Ionescu, detașându-se printr-un simț special al ludicului, a primit, de altfel, Premiul pentru rol masculin, în timp ce au mai fost nominalizați pentru aceeași categorie și colegii lui de distribuție Mircea Băluță și Costas Mincu. Un Premiu special al juriului a revenit spectacolului Trapul Porcului” (”Krmeći Kas”) de Aleksandar Popović, producție a Facultății de Arte Dramatice din Belgrad. Este un spectacol poetic și metaforic care trimite la o realitate a postcomunismului atât de familiară în spațiul est-european, un discurs scenic ce îmbină sincretic și sintetic rostirea, muzica, expresivitatea corporală, semnat de regizoarea Milja Mazarak, demnă continuatoare creatoare a  lui Urban András, recunoscut pentru estetica sa care îmbină o latură vizuală pregnantă și teme de dureroasă actualitate, prezentate de manieră incomodă, chiar agresivă, artist pe care tânăra regizoare din Subotica îl socotește unul dintre idolii ei. Spectacolul văzut de noi la Craiova este o farsă cu nuanțe grotești și irizări tragice, clădită în jurul unei femei prinse între dorințele a doi bărbați, Colombina, personajul central interpretat cu dăruire electrizantă de Sanja Marković, frenetic aplaudată de public (care nu a prea putut beneficia de subtitrarea în engleză ce se scurgea între doi stâlpi din studioul facultății de teatru) și încununată cu Premiul pentru cea mai bună actriță. O categorie generos vizată de juriul care a acordat nominalizări aproape tuturor interpretelor străine din acest  festival-concurs: Teodorei Marceta, o sensibilă interpretă a Annei din adaptarea studenților sârbi din Novi Sad după Anna Karenina”, și celor trei actrițe din Sofia, Katerina Stoianova, Anelia Mangarova, Polina Nedkova, protagonistele spectacolului de numai o jumătate de ceas, Trei” (regia: Elitsa Yovcheva),  o delicată incursiune în sufletul femeii, o relevare a condiției acesteia, dincolo de trama polițienească a elucidării unei crime.

pe esplanada

Pe esplanada Teatrului Național din Craiova. Foto: Albert Dobrin

Această primă ediție de festival s-a bucurat atât de sprijinul Primăriei Craiova și al Consiliului Județean Dolj, cât și de acela venit de la AFCN și a beneficiat de parteneriatul UNITER, UNATC, al Casei de Cultură a Studenților din Craiova. Ca o frumoasă promisiune, el a onorat sărbătorirea celor 167 de ani ai Teatrului Național din Craiova care și-a înscris numele, prin strălucite prezențe în festivaluri și turnee internaționale, în rândul marilor teatre ale lumii.

logo revista teatrala radioCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

Arhiva Gala HOP

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint

Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

Daniel Vulcu: Scena orădeană la o nouă întâlnire cu Victor Ioan Frunză, interviu

În căutarea autorului, la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, cronică de festival

Viorica Samson Manea despre regizorul Aureliu Manea, interviu

Vlad Cristache: „«Suflete moarte» de Gogol, un roman de mare actualitate”, interviu

Citiți-ne, poftiți la teatru!

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava – anul 1, interviu cu Carmen Veronica Steiciuc

Dedicație cu dragoste: Miriam Răducanu, cronică de festival

Maria Zărnescu: „Un festival este un creuzet alchimic”, interviu

Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative, cronică de carte

Deschiderea primului teatru țigănesc din România, interviu cu Mario Grosu

Eliza Noemi Judeu: „Remodelarea trupei Teatrului «Bacovia» din Bacău este obiectivul meu major”, interviu

În oglinda sufletului, cronică de teatru

Liviu Timuș: „Tinerii actori, acești copii ai unui Dumnezeu mai sărac, trebuie ajutați”, interviu

Helmut Stürmer a primit Premiul „Vlad Mugur” la Festivalul „Interferențe”

Festivalul „Interferențe” a împlinit zece ani, interviu cu Tompa Gábor

Emil Boroghină despre Anul „Shakespeare – 400” în România, interviu

Bucurie și speranțe redeșteptate

Caruselul premierelor la Teatrul Național din Cluj-Napoca, interviu cu Ștefana Pop Curșeu

S-a născut un autor dramatic, reportaj

Anul 400. Shakespeare trăiește!

Centrul Independent Coregrafic LINOTIP lansează primele spectacole, interviu

Vlad Cristache: ”Deșteptarea primăverii” de Frank Wedekind este poate cel mai important text despre adolescență din dramaturgia universală, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Somnambulism» este o metaforă care se referă la o întreagă societate”, interviu

Adrian Roman: ”«Yen», un spectacol pe o temă provocatoare”, interviu

Controversa de la Valladolid… a ajuns la Timișoara, cronică de teatru

”Întâlniri la arlechin”, cronică de carte

O cronică a Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău, în deschiderea celei de-a 95-a stagiuni, cronică de carte

Regizorul Mc Ranin despre spectacolul ”Mofturile lui nenea Iancu”, interviu

Alexandru Boureanu: ”În ultimul timp, repertoriul Teatrului Național «Marin Sorescu» din Craiova este bazat pe tineri regizori”, interviu

Doru Mareș despre noua ediție a Festivalului Internațional al Recitalurilor Dramatice ”Bacău Fest-Monodrame”, interviu

Lucian Vărșăndan: ”«Antigona» de Bertolt Brecht, un spectacol, sper, cu viață lungă”, interviu

Bacău Fest-Monodrame – un festival în evoluţie, cronică de festival

Codruța Popov: ”Identitatea, un subiect pe care istoria ne forțează să-l repunem în discuție”, interviu

Mc Ranin: ”Obligația unui om de cultură este de a crea un Babel al înțelegerii”, interviu

FITS 2017, cronici de festival

Ovidiu a fost omagiat în Festivalul Internațional de Teatru ”Miturile cetății”, cronică de festival

logo-revista-teatrala-radio3

Vezi și: Arhiva rubricii Cronică de festival

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALanna karenina,arta teatrală românească,cronica de festival rtr,Declan Donnellan,Festival Internațional al Tinerilor Regizori,Improvizație la Alma,Ivan Vârâpev,Nick Ormerod,profu de religie,Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova,Theater Networking Talents
Cronică de festival de MARIANA CIOLAN În ultimul timp, în arta teatrală românească s-a putut remarca o preocupare crescândă care vizează viitorul regizorilor aflați la început de drum în carieră și desigur, implict, al regiei. Dincolo de mediul teatrului independent unde aceștia caută să își afle un loc sub soare,...