panica teatru finlandez contemporan nottara cronica de irina zlotea

Panică la Teatrul „Nottara” din Bucureşti

Ştiţi, desigur, clişeul că femeile intră în panică. Cu alte cuvinte intră într-un soi de criză – justificată sau nu, declanşată de presiunile obligaţiilor de tot felul pe care le întâmpină în viaţa lor de femei moderne. Dar, să fim sinceri, nici bărbaţilor nu le este mai uşor, mai ales în zilele noastre… Teatrul „Nottara” ne-a adus un spectacol în regia lui Theodor-Cristian Popescu, având ca subiect tocmai această problemă. Panică, piesa autorului şi regizorului contemporan de origine finlandeză, Mika Myllyaho, se numără printre cele mai „circulate” texte la ora actuală, scriitorul fiind inclus în programul Academiei de Teatru de la Helsinki pentru promovarea noului suflu din literatura dramatică nordică.

panica Mika Myllyaho teatrul nottara bucuresti

Povestea redă întâlnirea dintre trei prieteni într-un moment de criză al vieţii unuia dintre ei, molipsindu-i şi pe ceilalţi. În încercarea de a soluţiona problemele, întâlnirea lor va atinge teme precum sensibilitatea masculină, succesul şi reţetele absurde şi de multe ori ridicole care sunt promovate în societatea modernă pentru rezolvarea dilemelor personale. Însă posibilităţile de analiză nu sunt explorate în totalitate, realităţile nu par organice. Personajele şi situaţiile nu constituie o dificultate peste medie nici pentru actori, nici pentru spectatori.

panica premiera nottara

Totuşi, şansele de a te plictisi sunt puţine. Poate datorită faptului că montarea este clar structurată, respectând traseul conturat de text, dar evitând riscul rigidităţii care însoţeşte uneori fidelitatea spectacolului faţă de piesă. Este vizibilă plăcerea cu care regizorul Theodor-Cristian Popescu a lucrat cu actorii şi siguranţa în mânuirea personajelor – stereotipuri alese ca mostre din marea societăţii contemporane. Vlad Zamfirescu este amantul arogant, bărbat abil şi de succes, o vedetă, în rolul lui Joni. Leo – soţul – este jucat de Alexandru Jitea cu naturalețe şi simplitate, îl conturează ca pe un bărbat dintr-o bucată. Pe el nu îl mişcă subtilităţile şi nici nu crede în ele. Iar Max este iubitul părăsit, realizat de Gabriel Răuţă ca o fire instabilă, prea fragilă emoţional, angrenată în prea multe teorii despre ce şi cum e viaţa. Relaţiile dintre cei trei prieteni se desfăşoară firesc şi limpede, iar abordarea personajelor de către actori implică umor personal şi seriozitate profesională încă nepervertită de succesul reprezentaţiilor repetate.

panica premiera nottara foto ciprian duica

Panică – Trei bărbaţi pe punctul de a ceda psihic. Fotografii de Ciprian Duică

Decorul – o sufragerie cu un aranjament geometric, predominant alb, negru şi gri, asemănător cu un platou de televiziune –, deşi este un exerciţiu de bun gust şi simetrie, rămâne practic, dar cu un accentuat potenţial anost (dacă nu ar fi fost farmecul actorilor).

Bărbaţii şi panicile lor se prezintă într-o comedie care se joacă pe scenele vecinilor noştri teatrali (de pildă, Teatrul Naţional din Budapesta, Teatrul Belyi din Sankt Petersburg) cu casa închisă. Iată că repertoriul teatrului românesc dobândeşte şi el un titlu proaspăt din bagajul european de piese şi îşi completează figura pestriţă. Pe de altă parte, publicul primeşte o seară de amuzantă demonstraţie a forţei crizelor masculine.

Irina Zlotea

Panică – Tsigla teatrul nottararei bărbaţi pe punctul de a ceda psihic de Mika Myllyaho, traducere de Cristina Toma. Regia: Theodor-Cristian Popescu. Distribuţia: Max – Gabriel Răuţă, Leo – Alexandru Jitea, Joni – Vlad Zamfirescu. Ilustraţia muzicală: Gabriel Răuţă. Scenografia: Cosmin Florea. Light-design: Theodor- Cristian Popescu. Teatrul „Nottara” din Bucureşti, Sala „George Constantin”. Premiera: 30 ianuarie 2014. Următorul spectacol: 7 februarie 2014, ora 19.30.

Alte cronici de Irina Zlotea: „Gaiţele” din Brăila

„Marea iubire a lui Sebastian” la Godot Café-Teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUalex jitea,cristina toma,criza masculina,decor in alb și negru,dramaturgie finlandeză,gabriel răuță,gaițele,irina zlotea,Mika Myllyaho,panica,premieră nottara,theordor cristian popescu,vlad zamfirescu
Panică la Teatrul „Nottara” din Bucureşti Ştiţi, desigur, clişeul că femeile intră în panică. Cu alte cuvinte intră într-un soi de criză – justificată sau nu, declanşată de presiunile obligaţiilor de tot felul pe care le întâmpină în viaţa lor de femei moderne. Dar, să fim sinceri, nici bărbaţilor nu...