spectacolul incepe cu o lectura editia a doua teatrul nottara

sigla teatrul nottaraTeatrul „Nottara” din București organizează, între 23 şi 25 aprilie, la Sala „George Constantin”, a doua ediţie a proiectului Spectacolul începe cu o lectură, iniţiat în decembrie 2013 şi desfăşurat în parteneriat cu Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică, „I. L. Caragiale” (UNATC). Cea de-a doua ediţie a este dedicată dramaturgiei contemporane mexicane, fiind pentru prima oară când se traduc in limba română piese de teatru aparţinând acestei culturi. Spectacolele-lectură sunt conduse de tineri regizori masteranzi, iar distribuţiile reunesc atât actori ai teatrului gazdă, cât şi studenţi.

spectacoul incepe cu o lectura dramaturgie mexicana

Prin acest proiect, Teatrul „Nottara” îşi propune să trezească interesul publicului şi specialiştilor pentru dramaturgia contemporană din alte ţări, mai puţin cunoscută în România. Ca o continuare practică a spectacolelor lectură din prima ediţie (dedicată dramaturgiei contemporane din Cehia), a fost decisă punerea în scenă a textului Poker face de Petr Kolečko, în regia Adelei Bițică (studentă la Master RegieTeatru). În această montare joacă actori experimentaţi, Victoria Cociaș și Ion Haiduc, alături de studenţii Cristiana Ioniță și Costin Dogioiu. Spectacolul va avea premiera în luna iunie.

Evenimentul Spectacolul începe cu o lectură prilejuieşte, de asemenea, miercuri, 23 aprilie 2014, ora 19.00, la Sala „George Constantin” a Teatrului „Nottara” o întâlnire cu dramaturgul şi regizorul Mariana Hartasánchez, autoarea piesei Un banjo şi doi morţi. Spectacolul-lectură (în regia Adelei Biţică – masterandă anul II, Regie Teatru) va fi urmat de discuţii cu publicul şi presa.

„Cred că Spectacolul începe cu o lectură este un proiect important, deoarece creează o punte între facultatea de teatru şi scena profesionistă. În şcoală te afli într-un spaţiu protector; din păcate, ceea ce se întâmplă în afara lui, este destul de diferit. Funcţionează alte reguli şi trebuie să înveţi să te adaptezi, astfel încât să îţi poţi face treaba bine. Combinaţia de actori ai teatrului şi tineri masteranzi este, cred, benefică atât pentru regizori, care în facultate lucrează doar cu colegii lor de la actorie, cât şi pentru Teatrul «Nottara”, reprezentând o bună ocazie de a cunoaşte noi actori şi de a-i include în proiectele sale viitoare. Am ales să dedicăm cea de-a doua ediţie Dramaturgiei Contemporane Mexicane, întrucât reprezintă o noutate pentru teatrul românesc, fiind prima oară când se traduc în limba română piese mexicane. – Alexandru Mâzgăreanu, coordonatorul proiectului.

sigla teatrul nottaraÎn cele trei zile ale evenimentului, spectatorii au acces liber la următoarele spectacole-lectură:

• 23 aprilie 2014, ora 19.00 – Un banjo şi doi morţi de Mariana Hartasánchez, traducerea: Jenniffer Corrales Oconitrillo, regia: Adela Biţică (masterandă anul II, Regie Teatru), cu: Ada Navrot, Crenguța Hariton, Mihai Nițu, Bianca Popescu, Sorin Cociș, Ion Haiduc. Reprezentaţia va fi urmată de discuţii cu publicul şi presa, în prezenţa autoarei.

• 24 aprilie 2014, ora 19.30 – Alaska de Gibrán Portela, traducerea: Jenniffer Corrales Oconitrillo, regia: Dragoş Muşoiu (masterand anul II, Regie Teatru), cu: Dan Bordeianu, Vlad Pavel, Ioana Calotă.

• 25 aprilie 2014, ora 19:30 – Autopsia unui fulg de nea de Luis Santillán, traducerea: Jenniffer Corrales Oconitrillo, regia: Irina Teodora Slate (studentă anul III, Regie), cu: Crenguţa Hariton, Andreea Alexandrescu, Ada Galeş.

Vă aşteptăm să descoperim împreună dramaturgia mexicană contemporană.

sigla teatrul nottaraParteneri media: Radio România, Radio România Cultural, Radio România Bucureşti FM, RFI România, AGERPRES, Academia Caţavencu, România Liberă, Observatorul Cultural.

Parteneri media online: Sensotv.ro, Yorick.ro, PORT.ro, ZiarulMetropolis.ro, TheEpochTimes.ro, Nonguvernamental.org.

Partenerii evenimentului Spectacolul începe cu o lectură, ediţia a II-a: UNATC şi Ambasada Mexicului.

Reportaj de Raluca Raluca Rădulescu

Autopsia unui fulg de nea de Luis Santillán este un text despre fragilitatea ființei umane, care adună de-a lungul timpului răni ce îi întunecă sufletul. O piesă despre egoism și indiferență, două forțe care descompun treptat atât dorința celor din jur de a trăi, cât și dreptul la fericire al persoanei care le posedă. Catalina este mamă a două fete, Nicoleta și Natalikova, dar nu poartă grijă nici uneia dintre ele; o preferă doar pe cea mare, pentru instictul ei înnăscut de supraviețuire.

Luis Santillán a absolvit Colegiul de Literatură Dramatică și Teatru. Textul său Autopsia unui fulg de nea a primit Premiul Național de Teatru PLAY, California 2005. Este cititor și admirator neobosit al scriitorului ceh Milan Kundera.

Alaska de Gibrán Portella este o poveste pe cât de dură, pe atât de profund umană, despre secretele și compromisurile pe care le facem pentru a supraviețui într-un mediu ostil. Sentimentele ajung să fie înăbușite de o rațiune mult prea trează, care te îmboldește să calci peste cadavre. Cât de rece poate fi un suflet, care locuiește într-un trup ce se dăruiește cu o plăcere autodistructivă? Jimi și Miguel sunt prieteni vechi, pe care condițiile exterioare vitrege i-au unit. Cei doi sunt proprietarii unui magazin de seifuri, în care, într-o zi, Martina are curiozitatea să intre.

Dramaturgul Gibrán Portela a absolvit Liceul de Informatică. A studiat scenaristică și televiziune. A regizat împreună cu Everardo Felipe scurt-metrajul Psihopații de pe Pământ și documentarul Rudy, o lecție de viață. În anul 2008 a câștigat Premiul Național de Teatru pentru Tineret „Mancebo del Castillo” pentru piesa Alaska, care a avut premiera la Teatrul Doc din Moscova, în regia lui Izaak Martinez.

Un banjo și doi morți de Mariana Hartasánchez este un text suprarealist despre psihoze și răzbunare, dar și despre dragoste. Jaime Fitzgerald, un tânăr magician care a fost internat pentru mai mulţi ani într-un spital de psihiatrie este, în sfârşit, externat. În încercarea de a pune la cale un truc învăţat de la tatăl său mort îşi pierde mâna dreaptă, care rămâne blocată în casa terapeutei Boanaza Munera. Aceasta dezvoltă o relaţie amoroasă cu mâna lui Jaime, care îşi revendică membrul ce are viaţă proprie.

Ansia şi Frata Markby, surori, sunt juristele care se ocupă de cazul lui Jaime, până când află cine este tatăl acestuia. Vicente Markby şi Sandro Fitzgerald se întorc din Lumea de Dincolo pentru a se răzbuna, folosindu-se de proprii copii. Dar Jaime şi Frata se îndrăgostesc iremediabil.

Mariana Hartasánchez s-a născut în 1976, în Ciudad de México. A făcut studii de actorie și în anul 2003 a fondat compania de teatru independent „Sabandijas de Palacio”. A obținut mențiuni onorifice pentru trei texte ale sale, în trei ani consecutivi. La compania sa a montat două din aceste piese, în ambele participând și ca actriță. În 2006 a fost invitată într-o residență artistică la Royal Court, pentru perfecționarea tehnicilor dramaturgice. În 2009 obține Premiul Național de Dramaturgie „Manuel Herrara”, pentru textul El banjo y dos muertos.

Mariana Hartasánchez

Mariana Hartasánchez

***

Mariana Hartasánchez despre dramaturgia mexicană contemporană

Arta teatrală necesită voință și convingere. Intr-o țară ca Mexicul, pe langă aceste două componente, este nevoie de asemenea de curaj, încăpățânare si o dragoste nemăsurata pentru scenă. Majoritatea mexicanilor nu cred că este nevoie de artă, drept pentru care autoritătile o consideră un articol de lux.

În noul mileniu, dramaturgia mexicană începe să renască încetul cu încetul din uitare. Fernando de Ita, un renumit critic teatral spune că sunt șase generații de dramaturgi în Mexic. Dramaturgul care stă la baza arborelui genealogic la care se refera de Ita este Rodolfo Usigli, născut în 1905. Usigli a scris drame istorice cu accente critice. Următoarele patru generații s-au inspirat din tradiție și s-au format cu marii maeștrii, până când a apărut așa numita „generație porcoasă”, nume dat de însuși de Ita, care corespunde dramaturgilor născuți în perioada anilor 70-80 și care au început să publice începând cu anul 2000.

Denumirea de „porcoasă” derivă din faptul că această generație, căreia îi aparțin, a decis să renunțe la tradiția dramaturgiei mexicane, atât de dedicată temelor tradiționale văzută dintr-o perspectivă convențională. Această „generație porcoasă” nu a mai ținut cont de convențiile aristotelice ci a îndrăznit să exploreze rupturi radicale.

Spațiile sunt aproape cinematografice, salturile timpului sunt aleatorii, durata fiecărei scene este absolut liberă, nu există restricții impuse de spațiul scenic. Nu mai există teama față de regizori și actori. Diferența care există între ”generația porcoasă” și cele anterioare e că nu mai există teme prioritare și viziuni unitare.

În timpul anilor 70, dramaturgii erau concentrați pe teme relaționate cu ineligalitatea socială și abuzul de putere, în prezent putem vorbi despre orice aspect filozofic, politic, social, fantastic, literar, banal, cibernetic, mediatic….

Faptul că încep să se cunoască texte ale dramatugiei mexicane în țări ca România, este o adevarată transcedență, deschizându-se astfel noi orizonturi. Uneori, ecoul care răsuna la distanță, transatlantic, reverberează în propria țară și genereazăschimbări.

Când un dramaturg mexican își prezintă opera în străintate, imediat este posibil să-și lărgească raza de acțiune a textelor, așadar în sfârșit încep să fie analizate, comentate, gândite și conectate cu alte texte. Asta îi redă vitalitatea unei opere și a unui autor.

Mariana Hartasánchez

costintuchilaSPECTACOL-LECTURĂdramaturgie mexicană,mariana hartasanchez,teatrul nottara

Teatrul „Nottara” din București organizează, între 23 şi 25 aprilie, la Sala „George Constantin”, a doua ediţie a proiectului Spectacolul începe cu o lectură, iniţiat în decembrie 2013 şi desfăşurat în parteneriat cu Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică, „I. L. Caragiale” (UNATC). Cea de-a doua ediţie a este...