premiera teatrul national cluj napoca

sigla teatrul national cluj napocaLa Teatrul Naţional „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca, în Studioul Art Club a avut loc sâmbătă, 21 decembrie 2013, premiera spectacolului Spectatorul condamnat la moarte de Matei Vişniec. Regia: Răzvan Mureşan. Scenografia: Tudor Lucanu. Distribuţia: Judecătorul: Miron Maxim; Avocatul acuzării: Cristian Grosu; Avocatul apărării: Ionuţ Caras; Grefierul: Patricia Brad; Martorul 1 (femeia care rupe bilete): Diana Buluga; Martorul 2 (fetișcana de la garderobă): Alexandra Tarce; Martorul 3 (femeia grasă de la bufet): Ileana Negru; Martorul 4 (fotograful teatrului): Radu Lărgeanu; Martorul 5: Un spectator din sală; Martorul 6 (regizorul): Matei Rotaru; Martorul 7 (autorul): Radu Lărgeanu; Martorul 8 (femeia care aşteaptă în fața teatrului): Ileana Negru; Martorul 9 (orbul care cântă din muzicuță) / Sergentul: Silvius Iorga.

spectatorul condamnat la moarte matei vișniec

Matei Vişniec, născut la Rădăuţi în 1956, a plecat din România în 1987 cerând azil politic în Franţa. Înainte de plecarea la Paris, în anii ’80 s-a afirmat ca poet. Piesele scrise între 1977 şi 1987 au fost cenzurate, circulând pe ascuns. După 1989 a devenit autorul cel mai jucat din România. Extrem de prolific, Vişniec manifestă o aplecare spre grotesc, absurd, farsă tragică. Apelează adeseori la construcţii dramatice paradoxale, constituite din juxtapuneri, din alternanţe ale contrariilor, din pirandellianul teatru în teatru. Aceste alăturări sunt dublate de parodic versus gravitate, de bufonadă versus seriozitate. Teatralul, falsul devin la el mai adevărate ca viaţa.

Matei_visniec

Matei Vișniec

Spectatorul condamnat la moarte a apărut la Editura Cartea Românească, în volumul Păianjenul în rană ( 2007). Textul este o parodie la adresa justiţiei. O instanţă neîndurătoare, care nu ţine seama de nevinovăţia celui acuzat, astfel încât piesa de matei visniec spectatorul condamnat la moarteorice nevinovat poate deveni victimă, descoperindu-i-se greşeli, acolo unde ele nu există. Astfel, procesul unui criminal ascunde, de fapt, punerea sub judecată a publicului. Spectatorul este vinovat pentru că rămâne impasibil în faţa propunerii regizorului, actorilor şi, în ultimă instanţă, a autorului. De pildă, avocatul apărării devine un acuzator înverşunat al spectatorului: „Nu pot să-mi mânjesc mâinile apărând un om pe faţa căruia crima stă întinsă ca o plagă. […] Acest om n-a avut niciodată nici o opinie, a fost scos din rândurile speciei umane şi lui nu i s-a mişcat nici un muşchi pe faţă. […] Domnilor, acest om nici măcar nu trebuia judecat. […] Omul acesta trebuia ucis la intrare, strivit de uşă, strivit de scaunul său… Domnilor, să nu aşteptăm ca legea să dea un verdict în cazul acestei cumplite crime… Crima faţă de omul din noi înşine. […] Să-l ucidem aici şi să ne ducem acasă!”

Acest spectacol, care se joacă în spaţiul intim de la Club Art, îi plasează pe spectatori de jur împrejurul spaţiului de joc. Ca într-o arenă. Sau ca într-o sală de tribunal, dar mai specială, în care auditoriul, pentru a-şi putrea urmări reacţiile, este aşezat faţă în faţă, deoarece fiecare dintre cei prezenţi – spectatorii fiind parte din spectacol – poate fi condamnat. Poate fi acuzat de „crima” de a nu gusta, de a nu fi receptiv la enterteinment-ul propus şi susţinut cu pasiune de toţi cei implicaţi în spectacol.

spectatorul condamnat la moarte

Spectatorul condamnat la moarte. Foto: Nicu Cherciu

Răzvan Mureşan este regizor angajat al Teatrului Naţional din Cluj-Napoca din stagiunea 2013–2014. A montat pe scena Naţionalului clujean, începând cu anul 2008, spectacolele: Umbra albastră de Bryan Reynolds, Psihoză 4:48 de Sarah Kane (Patricia Brad fiind nominalizată pentru rolul din acest spectacol pentru Premiul de interpretare la Festivalul „Pledez pentru Tine(ri)”), Euro 2 de Paul Meljian, Scurtă istorie a eşecurilor mele de Luca Romanov, Paradisul gangsterilor de Hervé Blutsch, Machiavelli: Arta terorii şi Panglica lui Moebius de Robert Cohen.

Comunicat al Teatrului Național „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca

Interviu cu Răzvan Mureșan de Raluca Rădulescu

 

costintuchilaPREMIERĂarta terorii,machiavelli,matei vișniec,păianjenul in rană,parodie la adresa justiției,pirandello,raluca radulescu,răzvan mureșan,spectatorul condamnat la moarte la teatrul național cluj napoca,studio club art,teatru în teatru
La Teatrul Naţional „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca, în Studioul Art Club a avut loc sâmbătă, 21 decembrie 2013, premiera spectacolului Spectatorul condamnat la moarte de Matei Vişniec. Regia: Răzvan Mureşan. Scenografia: Tudor Lucanu. Distribuţia: Judecătorul: Miron Maxim; Avocatul acuzării: Cristian Grosu; Avocatul apărării: Ionuţ Caras; Grefierul: Patricia Brad; Martorul...