zic zac spectacol de andreea gavriliu bursa spectacole elvetia

Valoarea nu așteaptă șirul anilor – cugeta autorul clasic prin glasul eroului Cidul. Cu gândul la spectacolul Zic Zac, da, putem să ne reamintim: atunci când se manifestă plenar, valoarea își află mereu calea de a se impune. Creat ca un examen de masterat la secția coregrafie, spectacolul Zic Zac, deși a obținut Premiul pentru cea mai bună creație coregrafică și Premiul pentru cea mai bună interpretare într-un spectacol coregrafic (Andrea Gavriliu), ar fi putut să dispară odată cu efemera lui înfățișare la Gala Absolvenților UNATC 2013, având soarta atâtor și atâtor producții menite să certifice aptitudini/înclinații/competențe ca semne ale descătușărilor creatoare tinerești… A intervenit însă mâna largă a destinului ca o aripă ocrotitoare.

zic zac spectacol de andreea gavriliu

Andrea Gavriliu (actriță formată la școala de teatru clujeană, cu studii anterioare de coregrafie) avea în cap spectacolul atunci când a decis să se înscrie la masteratul de la UNATC, după cum ni se confesa în emisiunea-portret „Născut în România” din 19 martie a.c (Radio România Cultural). Studiul aprofundat și cercetarea în cadrul acestui nivel de pregătire universitară au fost mediul necesar cizelării, finisării acestui spectacol de Andrea Gavriliu, rezemată de Ștefan Lupu. Este principalul ei partener. Ca și ea, absolvent al Facultății de teatru la Cluj-Napoca, după ce amândoi au urmat același liceu în orașul natal, Sfântu Gheorghe. Aici a fost ales pe temeiul unei profunde prietenii artistice, fiindcă Andreea a realizat spectacolul, după cum a spus în mai multe rânduri, în baza unor afinități creatoare. I-au mai stat alături, Gabriel Costin, nu mai puțin interesant – și ca pată de contrast în raport cu agilitatea celorlalți doi – în rolul unui DJ pus pe șotii (și responsabilul cu montajul video al spectacolului), apoi Andreea Săndulescu (scenografie), Alexandru Bibere (light-design), Alexandra Poiană (sunet). Zic Zac îmbină cu farmec dansul plin de energie, coregrafia originală, îndrăzneață (deja se contura de pe vremea când lucra cu regizorul Radu Afrim pentru Herr Paul, la Piatra Neamț) pentru a spune mereu ofertanta poveste a cuplului, acel toujours l’ amour, dar și ca poveste a generației căreia îi aparțin realizatorii. Prin expresivitate corporală, contur sonor grăitor, frânturi de fraze și un halou energetic indicibil, grație prezenței scenice pregnante a protagoniștilor, asistăm la povestea cuplului care își trăiește voluptuos atracția, sfioșenia sau clocotul de sexualitate, candoarea vârstei tinere, dar și spaimele cotidiene, neliniștile existențiale. Totul mustind de un umor suculent, cu irizări desprinse parcă din pagini beckettiene… Un spectacol ca o respirație curată, dătătoare de încredere în viitorul artiștilor și al artei complexe pe care o slujesc, decantându-se la granița ori la întrepărtunderea genurilor.

performance zic zac premii

Spectacolul a impresionat puternic, așa cum spuneam, asistența la acea reuniune în cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” și succesul a iradiat prin impresiile favorabile pe care le-a declanșat în rândul spectatorilor de acolo, firește, mai ales oameni de teatru, încât cineva avea perfectă dreptate spunând că el a reușit să cucerească întreaga țară prin turnee și festivalurile la care a fost invitat. A venit apoi includerea lui, din vara trecută, în repertoriul de la Cafe Godot Teatru și s-a probat astfel rezistența la publicul larg, iubitor al genului.

andrea gavriliu zic zac cronica de mariana ciolan

Imagini din spectacolul Ziz Zac

Un alt moment important a fost invitarea hors concours a spectacolului la Gala tânărului actor de la Costinești. În miezul exploziei de bucurie și de admirație pe care a declanșat-o și aici (asistență, din nou, alcătuită în număr covârșitor din oameni de teatru), actrița Oana Pellea (membră în juriu, unde a și acordat cu o generozitate exemplară față de actorii aflați la început de drum artistic câteva premii în numele Fundației Amza Pellea), cu aceeași largă disponibilitate sufletească, le-a sugerat tinerilor creatori ai spectacolului contactul cu o importantă bursă de spectacole din Elveția. De ale cărei oportunități a beneficiat și domnia sa. Este vorba despre întâlnirea anuală de la Thun, patronată de Asociația Artiștilor de Teatru Elvețieni, care de trei decenii are drept scop principal să pună în valoare artiști de pretutindeni și are deja un important portofoliu: 40 de agenții, 700 de artiști și trupe, 300 de organizații teatrale. După un destul de dramatic… zigzag (de astă dată) pentru obținerea banilor necesari deplasării spectacolului în Elveția, soarta a vrut din nou ca drumul, către lumea largă, să le fie… netezit. A venit sprijinul de la Institutul Cultural Român. Iar tinerii actori-dansatori s-au putut concentra mai relaxați la cizelarea variantei prescurtate a spectacolului lor, de numai 20 de minute, cum se cere în competiția de acolo, și i-am putut vedea din nou la lucru… transpirând inspirat. Vor putea beneficia, conform uzanțelor elvețiene, de un spațiu de joc adecvat pe durata bursei (11–13 aprilie 2014), de echipă tehnică, stand de promovare și includerea în Catalogul de prezentare a producțiilor participante, dar și de promovarea spectacolului timp de doi ani, prin înscrierea lui în festivaluri internaționale și angajarea unor turnee.

andrea gavriliu

Pe Andrea Gavriliu și pe toți realizatorii spectacolului Zic Zac îi așteaptă un parcurs onorant într-o competiție de înaltă ținută, de unde poate să înceapă integrarea într-o zonă de altitudine a artei spectacolului european. Mult succes !

Mariana Ciolan

Cronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

 Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatru

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Adrian Roman: „Prin spectacole de calitate, încercăm să menținem sincronismul european al Teatrului din Râmnicu Vâlcea”

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

 

 

costintuchilaCRONICA DE TEATRUandrea gavriliu,asociatia artistilor de teatru elvetieni,dragoste,mariana ciolan,oana pellea,performance,teatru dans,tema iubirii teatru dans,thun,zic zac

Valoarea nu așteaptă șirul anilor – cugeta autorul clasic prin glasul eroului Cidul. Cu gândul la spectacolul Zic Zac, da, putem să ne reamintim: atunci când se manifestă plenar, valoarea își află mereu calea de a se impune. Creat ca un examen de masterat la secția coregrafie, spectacolul Zic...