de MARIANA CIOLAN

FEST FDR 2016 spectacole selectionate

Aşa cum s-a statornicit după decembrie ’89, debutul stagiunii teatrale, marcat în toate teatrele de includerea unor titluri noi în repertoriile instituţiilor noastre de spectacol, este deopotrivă legat de  o serie de festivaluri care facilitează circulaţia unor valoroase producţii prin oraşele ţării, ceea ce suplinește la un alt nivel practica turneelor de-acum trei-patru decenii sau de la începuturile acelei „căruţe cu paiaţe”.

teatrul national timisoara

Cea dintâi astfel de reuniune teatrală de anvergură va avea loc la Timişoara sub patronajul Teatrului Național din localitate. Este vorba de Festivalul Dramaturgiei Româneşti (FDR) care de mai mulţi ani, organizat mai ales la pragul dintre primăvară şi toamnă, a dobândit şi o componentă internaţională, devenit astfel FEST-FDR. Din păcate, raţiuni de ordin financiar au făcut ca această  a XXI-a ediţie să nu poată avea loc la data intrată în obişnuinţă. Din fericire, totuși, o parte din fondurile necesare au fost găsite, încât, iată, conducerea Teatrului Naţional „Mihai Eminescu” anunţă desfăşurarea acestei manifestări între 24 şi 30 septembrie 2016. Cu o destul de substanţială amputare, însă, ţine să precizeze teatrologul Oana Borş, selecţionerul spectacolelor românești. Așa că „harta” acestora nu va putea cuprinde decât o imagine parţială a stagiunii, iar nu o radiografiere edificatoare a ei, fireşte din perspectiva montărilor cu texte româneşti, așa cum și-ar fi dorit domnia sa și conducerea Teatrului Național „Mihai Eminescu”. La Timișoara vor ajunge spectacole realizate la București, Iași, Sibiu, Arad, Târgu Mureș și Chișinău, iar din străinătate, producții realizate în Franța, Ucraina, Polonia.

Lectia-SebastianMarcovici

Lecția, Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu. Foto: Sebastian Marcovici

Se va regăsi pe afişul FDR numele de rezonanţă universală al lui  Eugène Ionesco, prin incitantul spectacol al Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, cu Lecţia, în viziunea lui Mihai Măniuţiu, cu Constantin Chiriac şi Ofelia Popii în prim-plan, dar și numele unui dramaturg asimilat deja în categoria clasicilor,  Mihail Sebastian, foarte frecventat în ultimele stagiuni, când au văzut aproape concomitent lumina rampei mai multe spectacole cu Steaua fără nume. Timişorenii şi invitaţii FDR vor avea parte de una dintre cele mai interesante dintre aceste transpuneri scenice, moderne şi în spirit şi în interpetare, în direcţia de scenă a lui Victor Ioan Frunză, spectacol realizat sub egida Centrului  cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” din Bucureşti.

steaua fara nume

Steaua fără nume, Centrul  cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” din Bucureşti. Foto: Adriana Grand

La polul complementar, tinerii creatori și cea mai nouă dramaturgie. În această conjuncție ajung pe scena timișoreană, spectacolul Teatrului „Luceafărul” din Iași cu Pisica verde de Elise Wilk, în regia lui Bobi Pricop,  spectacol pe cât de umblat deja prin țară, pe atât de apreciat pretutindeni, și spectacolul arădean cu Ai mei erau super, în regia lui Cristian Ban. Prin interesul acordat altor autori tineri dar care s-au impus de-acum cu autoritate, i-am numit pe Peca Ştefan, atât de preţuit la Timişoara şi în contextul acestui festival, şi Radu Iacoban, ajung pe scena FDR două producţii ale Teatrului Mic din Bucureşti, aureolate deja de aprecierea criticii de specialitate, şi bineînţeles viu aplaudate de public, anume Anul dispărut 1989, în regia Anei Mărgineanu, spectacol selecţionat deopotrivă pentru Festivalul Naţional de Teatru din octombrie, respectiv, Casa cu pisici, în regia autorului, spectacol, care i-a a dus  Emiliei Dobrin premiul UNITER pentru cea mai bună actriţă pentru  rolul interpretat aici. Şi va veni deopotrivă la Timişoara spectacolul lui Radu Afrim, laureatul UNITER de anul acesta pentru cel mai bun regizor, cu Tihna de la Teatrul Naţional din Târgu Mureş pe care şi invitaţii FNT l-au distins între preferinţele ediţiei de anul trecut.  Din același oraș, vor mai ajunge în festival alte două spectacole cu o interesantă geneză și miză, MaRó, de la Studioul „Yorick”, regia Andi Gherghe, și  coproducția româno-berlineză, Romo sapiens, un spectacol de Kincses Réka și Alina Nelega despre comunitatea romă din Germania, în fapt, o imagine a Europei de astăzi prin prisma rasismului și a discriminării.

emilia-dobrin

Emilia Dobrin în Casa cu pisici

Din aceeași sferă a teatrului-document, a teatrului-mărturie contemporană, timișorenii pot afla de pe acum că pot vedea, sau revedea, cu ocazia festivalului, incendiarul spectacol intitulat Antisocial, manifestul unei generații cum a mai fost numit,  o coproducție a Teatrului Național „Radu Stanca” și a Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, semnat ca autor al textului și ca regizor de Bogdan Georgescu. Spectacolul a participat vara trecută într-un turneu național fără precedent în ultimii 25 de ani, în peste 20 de orașe,  a prilejuit la fiecare reprezentație numeroase dezbateri la care au participat liceeni, părinții și profesorii lor, dar și oameni politici, ca un ferment activ generator de schimbare în ce privește mentalitățile legate de educație, de raportul dintre diferitele generații.

Shakespeare pentru Ana

Shakespeare pentru Ana

În sfârșit, dar deloc în cele din urmă, inventiva regizoare basarabeancă Luminița Țîcu, mereu o prezență incitantă în festivaluri sau turnee prin țară, ne propune acum Shakespeare pentru Ana, un spectacol realizat cu Centrul de Arte „Colisseum” din Chișinău, iar actorul Vlad Zamfirescu, în calitate de regizor,  încearcă să afle Secretul fericirii, prin textul lui Alexandru Pop, montat în parteneriat de Asociația sa Cathtarsis și Godot Café Teatru.

secretul-fericrii

Secretul fericirii. Sursa foto: Godot Café Teatru

Pentru că în concepția celor care îl organizează acum, festivalul timișorean este nu doar o oglindă a evoluției an de an a raportului dintre dramaturgia românească și scenă, ci și un „câmp deschis pentru dialogul neîntrerupt al teatrului românesc cu spiritualitatea lumii”, cum precizează Codruţa Popov, secretar literar la Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”, și la această ediție sunt așteptați mesageri ai  artei teatrale din lume. Într-un  program în aer liber, o revărsare a teatrului în cetate, printre trecătorii care de-acum așteaptă deja evenimentele teatrale stradale. Printre acestea două spectacole din Ucraina, unul adus de artiști din Liov, o adaptare după Pescărușul de Cehov, altul, intitulat Salonul 6. Underground, prezentat de Kiev Modern Ballet, un spectacol polonez, Summit_2.0, un altul din Franța cu titlul Kori Kori. Rămâne loc și de… surprize. Important este că și în această componentă a festivalului funcționează o convingere ridicată la rang de principiu organizatoric. Nu contenește să ne-o amintească regizoarea Ada Lupu Hausvater, managerul instituției: „Teatrul are și această funcție de agora, are capacitatea de a fi o punte solidă între oraș și cetățeni.”

Vezi: arhiva FEST-FDR

LOGO RT CU CHENARCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

 Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

 

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”, cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

LOGO RT CU CHENARVezi și:  Arhiva rubricii Festivaluri

costintuchilaFESTIVALURIcasa cu pisici,fest fdr 2016,festivalul de dramaturgie romanească,festivaluri rtr,lectia eugene ionesco,mariana ciolan,pescărușul,shakespeare pentru ana,steaua fara nume
de MARIANA CIOLAN Aşa cum s-a statornicit după decembrie ’89, debutul stagiunii teatrale, marcat în toate teatrele de includerea unor titluri noi în repertoriile instituţiilor noastre de spectacol, este deopotrivă legat de  o serie de festivaluri care facilitează circulaţia unor valoroase producţii prin oraşele ţării, ceea ce suplinește la un...