Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ

cronica de teatru un tramvai numit dorinta razvana nita

Un tramvai numit dorinţă de Tennessee Williams, regia: Andrei și Andreea Grosu, UnTeatru din București

Câţiva paşi de dans, o replică necruţătoare („Ştiu tot, e dezgustător”), zgomotele unei împuşcături şi viaţa lui Blanche s-a schimbat. Descoperirea adevărului despre bărbatul iubit, sinuciderea acestuia au fost momente pe care nu le-a putut depăşi. A rămas captivă acelor senzaţii, imagini, sunete. S-a simţit singură, vinovată dar şi victimă. A căutat compasiunea şi atenţia străinilor, a celor care nu-i ştiau povestea şi astfel o puteau face şi pe ea să uite.

Numai că tragedia şi-a urmat cursul. Blanche nu a mai putut salva proprietatea familiei, a ajuns să aibă o aventură cu un adolescent şi a fost dată afară – pentru conduită imorală – din şcoala unde lucra ca profesoară de limba engleză. În aceste condiţii, singurul liman rămâne Stella, sora ei. Stella cea căsătorită cu un emigrant polonez, mitocan şi incult. Stella de la stea…

mihaela trofimov prolog un tramvai

Mihaela Trofimov (Blanche) în prologul spectacolului Un tramvai numit dorință

În cămăruţa sărăcăcioasă a celor doi, „intimitatea” e asigurată de o simplă perdeluţă. Traiul în comun al celor trei va duce la un conflict deschis între Blanche şi Stanley care nu va pregeta să-i descopere taina şi în cele din urmă să determine internarea ei într-un sanatoriu.

Din capul locului vă fac o mărturisire. Este pentru prima dată când, văzând spectacolul de la UnTeatru pe acest celebru text al lui Tennessee Williams, povestea îmi este clară. Nu ştiu de ce în variantele de până la cea de faţă, regizorii au simţit nevoia unor „excese” sau „derapaje” de pseudo-creativitate care au dus întreaga istorie în confuzie.

Mihaela Trofimov si Richard Bovnoczki

Mihaela Trofimov și Richard Bovnoczki

Regizorii Andrei şi Andreea Grosu şi-au propus o radiografie a personajelor prin filtrul ratării. La limită, am putea spune că și cuplul Stanley-Stella este ratat. Ratate sunt iluziile Stellei. Ratată e tentativa lui Harold de a avea o soţie în persoana lui Blanche. La fel de ratată e relaţia fraternă între Stella şi Blanche. Şi, de fapt, cea mai importantă ratare este ratarea în iubire. Stella şi Stanley nu se iubesc, se îngăduie. Harold se apropie cu teamă de Blanche şi, în cele din urmă, se consideră trădat iar Blanche este victima şocului provocat de eşecul unei iubiri din tinereţe. Vârsta celei mai pure, mai vulnerabile iubiri.

un tramvai numit dorinta  unteatru

Nicoleta Lefter (Stella) și Liviu Pintileasa (Stanley)

Asistăm la o remarcabilă performanţă a celor patru actori – într-un spaţiu foarte mic, sub privirile unui public care poate detecta cea mai fină nuanţă a expresiei, cel mai discret gest – pe o „turnantă” se desfăşoară scene puternice, cu o tensiune veridică, partituri interpretate credibil şi emoţionant. Mihaela Trofimov (Blanche) dozează impecabil fragilitatea cu momentele de forţă şi izbucnirile de revoltă dovedindu-se o actriţă de top, cu o paletă diversă a mijloacelor şi o putere de transfigurare unică. Nicoleta Lefter – carismatică, dulce, aprigă, ludică, unul dintre cele mai expresive chipuri din teatrul românesc, pe care poţi detecta umbre de gânduri, fascicule de trăiri, de stări. Liviu Pintileasa reuşeşte să creeze un personaj deloc antipatic, deşi intolerant, grobian, violent, instinctiv. Richard Bovnoczki – timid, încurcat, revoltat, un bun ascultător, timid ca un adolescent şi sceptic ca un om sfârşit, un suflet care îşi caută perechea – actorul potrivit la locul potrivit.

Richard Bovnoczki în Mitch

Richard Bovnoczki (Mitch). Foto: Adrian Bulboacă

Cu micile inadecvări (gen carne prăjită la spirtieră, alergatul prin decor şi datul cu pumnul în masă – gesturi care dau emoţii spectatorilor care au senzaţia că recuzita se va răsturna), Un tramvai numit dorinţă la UnTeatru rămâne o producţie nu numai reuşită. Ci şi în bună măsură inedită, spectaculoasă, specială, cu personalitate.

Cu seriozitate, despre umor, cronică de teatru

Sub semnul creativităţii, cronică de teatru

Mozart rulz, cronică de teatru

Conformism şi nonconformism sau Viaţa pe brânci şi aplauzele în picioare, cronică de teatru

Între istorie şi destin, cronică de teatru

Starea națiunii, la umbra salcâmului tăiat, cronică de teatru

Destine în majuscule, recunoştinţă minusculă, cronică de teatru

Eu, tu, noi…, cronică de teatru

Triaj, cronică de teatru

Înainte ca cenuşa să acopere totul, cronică de teatru

Drumul acesta… De ce?, cronică de teatru

Punctul mort, cronică de teatru

Taina întâmplării: Felix şi Pietro – Such a perfect day, cronică de teatru radiofonic

Caragiale – între exces şi blestemul veşnicei actualităţi, cronică de carte

La umbra cireşilor în floare, despre actorul total, cronică de carte

Calul din piatră şi teatrul din pâine, cronică de carte

Există și întâmplări fericite

Arhiva rubricii Spectator, ca la teatru de Răzvana Niță

logo revista teatrala radioVezi și: arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUandrei si andreea grosu,blanche,carisma,cronica de teatu,Liviu Pintileasa,mihaela trofimov,nicoleta lefter,stella,tennessee williams,un tramvai numit dorință,unteatru
Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ Un tramvai numit dorinţă de Tennessee Williams, regia: Andrei și Andreea Grosu, UnTeatru din București Câţiva paşi de dans, o replică necruţătoare („Ştiu tot, e dezgustător”), zgomotele unei împuşcături şi viaţa lui Blanche s-a schimbat. Descoperirea adevărului despre bărbatul iubit, sinuciderea acestuia au fost momente pe...