cabaret teatrul german din timisoara cronica de mariana ciolan rtr

Cabaret la Teatrul German de Stat din Timișoara

teatrul german timisoara logoCelebrul musical, deja înscris în istoria TGST, este reluat ca o provocatoare confruntare a mai tinerei generații de actori cu un mit al culturii moderne, într-o montare care reunește valoroase personalități ale vieții artistice, în direcția de scenă și coregrafia lui Răzvan Mazilu. Precum bine se cunoaște, musicalul lui Joe Masteroff, după piesa I am a camera de John van Druten și povestiri de Christopher Isherwood, cu muzică și versuri semnate de John Kander și Fred Ebb, lansat ca un uriaș succes pe Broadway în 1966, a avut de-a lungul timpului nenumărate adaptări, între care și la fel de celebra versiune cinematografică a lui Bob Fosse, din 1972, cu Liza Minelli în rolul principal. Deși ne aflăm în spațiul destul de strâns pe care îl are la dispoziție TGST, în acest musical totul capătă strălucire, respirație amplă, nu ai deloc senzația neplăcută de sărăcie, pe care am trăit-o ca spectator la alte încercări de a monta unele musicaluri pe scene bucureștene. O mână de oameni (chiar așa !) acoperă, animă, înnobilează cu energia, talentul, dăruirea lor universul spectacolului, încât, dacă-ți vine ideea năstrușnică de a-ți aduce aminte fie și pentru o clipă fastuoase montări de gen din locuri faimoase, ceea ce vezi rezistă „comparației”.

cabaret teatrul german din timisoara cronica de mariana ciolan

Spațiul de joc respiră firesc atmosfera evocată, Berlinul anilor ’30, culoarea epocii cu unele tușe metaforice fiind întregită prin nu mai puțin evocatoarele costume, spațiul conferă dinamism și deschidere. Scenograful Dragoș Buhagiar (creatorul acestuia și al costumelor) l-a imaginat pe două nivele. Unul, sus – rezervat orchestrei care devine centrul gravitațional sonor, dar cu discretă tentă vizuală grație machiajului de clovni care o aliniază „poveștii”. Sub conducerea muzicală a lui Peter Oschanitzky, minunați instrumentiști de la Opera din Timișoara dau contur pregnant temelor care au făcut înconjurul lumii în hiturile mai multor generații: Willkomen, Mein Herr, Cabaret. În partea de jos – scena de cabaret și însuși Cabaretul Kit-Kat, sugerat dincolo de un glasvand, „glisează” la vedere în pensiunea blândei, temătoarei domnișoare Schneider, unde vor găsi adăpost și protagoniștii – diva Sally Bowles și americanul Cliff Bradshow care visa să devină scriitor în Berlin, dar și clienții cabaretului, la fel de zeloși clienți ai prostituatei Kost, și revine apoi la imaginea cabaretului cu electrizante momente coregrafico- muzicale, minuțios elaborate, pe care unii spectatori le savurează la mese cot la cot cu personajele. Este o sugestivă pendulare între povestea de viață care devine subiect de spectacol, pentru scenă, care se hrănește din fapte trăite.

georg peetz

Georg Peetz

Tinerii actori desfășoară aici energie debordantă, dăruire exemplară, poftă de joc și tehnici de dans și cânt, evident asimilate, iar nu mimate exterior. Olga Tőrők, Silvia Tőrők și Anne Marie Waldek, alături de balerinele Operei, Suzana Vrânceanu și Cristina Romândașu, în fetițele vesele de la cabaret, Horia Săvescu, Richard Hladik, Aliosha Cobeț, în numere de grup, dar și individuale, în mai multe roluri, chiar travestiuri, cu toții dansează cu dezinvoltură și convingere, cântă cuceritor și antrenant, reușind să creeze acea imagine de plinătate, în ambientul scenic și muzical. Sufletul este actorul atât de special Georg Peetz. Cu dinamismul lui, imprimă și mai multă vitalitate acelor scene de grup, alăturând cu farmec și discreție exploziilor de frenezie subtile note dramatice sau comice, uneori cu virulența pamfletului și asprimea satirei. Dincolo de poleiala și vacarmul vesel de cabaret, spectacolul TGST surprinde comedia umană în date esențiale, dar și pertinent specifice timpului piesei. Georg Peetz este, cred, marea revelație a spectacolului, într-o evoluție de mare complexitate, în acea multitudine de roluri, tot atâtea fațete ale umanului, de la animatorul de cabaret la protagonistul unor momente din spectacolele de la Kit-Kat, de la insignifiantul dar vigilentul conductor de tren la rezoneurul care asumă momente de reflecție despre timpul piesei, dar și despre reprezentația la care asistăm.

dana borteanu ida jarcsek gaza cabaret

Dana Borteanu şi Ida Jarcsek-Gaza

Fac aici o nouă dovadă a maturității profesionale, prin profunzimea cu care își cizelează personajele, Ida Jarcsek-Gaza, în rolul domnișoara Schneider, și actorul german (atât de legat de trupă și de viața teatrală a orașului) Christian Bormann, în rolul domnului Schultz. În armonios tandem, imprimă rafinament trăirilor, delicatețe și adâncime acestor personaje vârstnice, mângâiate de calde sentimente reciproce de afecțiune, care vor cădea victimă prejudecăților afluxului politico-social ce îi va împiedica să rămână alături. Își împlinesc cu nerv și forță partiturile Radu Vulpe, în rolul Ernst Ludwig, un adept convins și sârguincios al nazismului în ascensiune, și Dana Borteanu, în rolul vulcanicei prostituate Kost. Franz Kattesh reușește, sub masca clovnului hilar, imaginea fioroasă și respingătoare a lui Max, stupidul patron al clubului. Față de care Konstantin Keidel apare și mai luminos, în rolul Cliff Bradshow, iubitul lui Sally, căruia îi conferă elan tineresc și candoare. Pentru a o întrupa pe vedeta de cabaret Sally Bowles, regizorul a ales-o pe Daniela Tőrők, un rol de prim-plan binemeritat de actriță, mai puțin pusă în valoare astfel. Sally creată de ea este o cântâreață impetuoasă, o ființă pasională, dar și cu o asprime pe care i-a dat-o viața grea, o iubită drăgăstoasă, capabilă de a-și sacrifica, însă, fericirea sub imperiul norilor care amenință viața tuturor. La premieră s-au adus mulțumiri pe deplin meritate aceleia care a vegheat pregătirea muzicală, Valentina Peetz, și gânduri bune au fost îndreptate, deopotrivă, către toți aceia care au contribuit, dincolo de scenă la reușita vizibilă a acestei producții complexe, de la Linda Moog (vorbire scenică), Botond Nosz (ligt-design), Lucia Preda (machiaj), până la asistenții în diferitele compartimente și la personalul tehnic, în chip deosebit solicitat în acest musical.

daniela torok in prim plan cabaret teatrul german timisoara

Daniela Tőrők (în prim-plan)

După alte câteva încercări în același gen de spectacol, Răzvan Mazilu, asumând direcția de scenă și concepția regizorală, reușește de această dată să declanșeze și să coaguleze la modul excepțional toate aceste energii, disponibilități și competențe, se retrage, lasă textul, muzica, povestea, interpreții să… vorbească într-un spectacol de mare dinamism, de cuceritoare fluență, fără hiaturi între fragmentele… în proză și momentele de cabaret, fiecare colorat, electrizant în sine, între cele de dans și monoloage, între povestea cabaretului și cele două povești de iubire care se împletesc, într-o curgere capabilă să sugereze limpede cât de amăgitoare este, cât amar poate cuprinde lumea fascinantă, strălucitoare din luminile reflectoarelor. Există o judicioasă proporție între ponderea show-ului și cea a lumii reale, din cabaret și de dincolo de porțile lui, implicit și explicit urmărită pe tot parcursul demersului său artistic, dezvoltată ca o spectaculosă metaforă în finalul spectacolului. Când Sally renunță la copilul căruia nu-i va mai da naștere, Cliff pleacă spre patria sa, iar domnișoara Schneider se resemnează, nu mai are puterea să lupte cu mentalitatea tot mai accentuată care făcea din Schulz un potențial client al lagărelor de concentrare. Refrenul viu de altădată devine scrâșnet grotesc, apoi marș funebru pentru interpreții dezbrăcați de veșminte, încolonați către infernalul cuptor al morții care a devenit lumea lor… Articularea sintetică a acestui construct scenic, cu vârfuri de concentrată tensiune emoțională, dovedește cu prisosință că el este rodul unor afinități artistice între creatorii, realizatorii lui și al unei dorințe comune de performanță.

Mariana Ciolan

cabaret montare romania tgst

costintuchilaCRONICA DE TEATRUberlin anii 30,bob fosse,cabaret montare la teatrul german de stat din timisoara,celebre refrene de cabaret,cronici de mariana ciolan,dragoș buhagiar,evocare,georg peetz,I am a camera de John van Druten,kit kat,liza minelli,mein herr,Peter Oschanitzky,răzvan mazilu,tusă metaforică
Cabaret la Teatrul German de Stat din Timișoara Celebrul musical, deja înscris în istoria TGST, este reluat ca o provocatoare confruntare a mai tinerei generații de actori cu un mit al culturii moderne, într-o montare care reunește valoroase personalități ale vieții artistice, în direcția de scenă și coregrafia lui Răzvan...