de MARIANA CIOLAN

gala premiilor uniter articol de mariana ciolan

După ce ieșea prima dată din București la Sibiu, în anul Capitalei culturale europene, Gala UNITER a mai ajuns să fie invitată la Iași, în clădirea impunătoare a Naționalului, atunci de curând restaurată, și la Târgu Mureș, în superbul Palat al Culturii.

Teatrul-de-stat-regina-maria

Teatrul „Regina Maria” din Oradea

Anul acesta, a XXIV-a ei ediție a avut loc la Teatrul „Regina Maria” din Oradea, care își are sediul într-un edificiu de asemenea de patrimoniu, din lanțul creat în Europa centrală și răsăriteană de arhitecții vienezi Fellner și Helmer, deopotrivă restaurat minunat în urmă cu numai câțiva ani. Grație sprijinului financiar acordat de forurile locale, evenimentul s-a întâmplat la zece ani de când trupa orădeană primea cele dintâi nominalizări pentru prestigioasa competiție, țin să reamintească gazdele, și într-un an când un important critic teatral, orădeanul Mircea Morariu, a făcut parte din juriul final al Galei, iar un membru de vază al colectivului artistic din oraș, Eugen Țugulea, a fost încununat pe scena Galei cu Premiul special pentru o viață dedicată teatrului și poeziei. Actorul cu chip neobosit și cu dăruire pilduitoare, mereu activ în toți cei șaizeci de ani de existență ai trupei române, primea premiul din mâna unei foarte promițătoare speranțe a scenei de astăzi, actrița Anda Tămășanu, în timp ce nu puțini dintre actorii orădeni, în frunte cu directorul Daniel Vulcu, îl îmbrățișau cu privirea alături de invitații veniți din toate colțurile țării. Octogenarul actor s-a aflat într-o companie care dă seama și de cinstirea valorii, dar și de multitudinea direcțiilor de interes și de apreciere ale acestui important program al Uniunii Teatrale din România.

Eugen Tugulea. foto Adrian Bulboaca (1)

Eugen Țugulea

Acordate de către Senatul UNITER, premiile speciale au răsplătit, deopotrivă, anul acesta activitatea compozitorului Adrian Enescu în domeniul muzicii de teatru, a scriitorului Matei Vișniec, cel mai jucat dramaturg român contemporan, și a actorului-pedagog Miklós Bács, ca mentor excepțional al tinerelor generații de actori. De altfel, primirea acestui din urmă premiu chiar de la una dintre cele mai valoroase studente ale sale din ultimii ani, Andreea Gavriliu, după un moment la granița dintre exercițiu și schiță de spectacol, de mare energie și umor fin, pregătit tot de ea cu actuala clasă de învățăcei clujeni a profesorului Bács, a reprezentat unul dintre cele mai emoționante momente ale unei ceremonii în decursul căreia amfitrionul, actorul Ion Caramitru, a subliniat mereu nevoia unui schimb benefic și elegant între generațiile artei scenice și a primit ecoul cuvenit, acolo, pe scenă, prin cuvânt și prin gest.

Luminita Gheorghiu. credit foto Adrian Bulboaca (2)

Luminița Gheorghiu

Dar cu siguranță momentul culminat de trăire intensă pentru absolut toți cei prezenți la Oradea în seara Galei a coincis cu acea aclamare, a publicului în picioare, îndelungată, pentru actrița Luminița Gheorghiu, acum greu încercată de viață, căreia i s-a decernat Premiul pentru întreaga activitate, însoțit de un sensibil laudatio ce făcea referire și la strălucitele sale succese în cinematograful mondial, rostit de către Laurențiu Damian.

Jacqueline Bisset. credit foto Adrian Bulboaca (6)

Jacqueline Bisset

Invitată de onoare pentru a înmâna cel mai mare trofeu, Premiul pentru cel mai bun spectacol, care se află acum în vitrina Teatrului Național din Cluj-Napoca și în palmaresul spectacolului Clasa noastră de Tadeusz Słobodzianek, în regia lui László Bocsárdi, actrița engleză Jacqueline Bisset mărturisea, acolo, pe scenă, cu o vibrație aparte în glas: „Am fost și acum patru ani la Gala UNITER, dar acum, aici, la Oradea, simt ceva cu totul și cu totul deosebit.” Pe chipul multora se putea vedea cum aceste cuvinte traduceau propria trăire. Stând de vorbă cu unii invitați, după ceremonie, am avut confirmarea aceluiași simțământ larg împărtășit. Scena însăși părea învăluită de un duh special, poate ceva unde pluteau, eterate, secvențe din lunga și glorioasa ei istorie, cu reușite de neuitat, cum au fost bunăoară cele amintite de scenografa Maria Miu primind acolo, unde a debutat în 1984, Premiul pentru întreaga carieră. Scena aceea parcă inspira la fapt artistic.

Dan Andrei Aldea. credit foto Adrian Bulboaca (24)

Dan Andrei Aldea și Ion Caramitru

Iată-l, aici, pe veșnic tânărul histrion Gigi Căciuleanu după ce i se înmâna Premiul de Excelență pentru excepționala sa carieră coregrafică internațională, dar, cu siguranță, și pentru acele bijuterii de teatru-coregrafic, termen inventat de el însuși pentru a-și defini realizările din ultimii ani în mai multe teatre românești, iată-l, așadar, cu delicat pas de dans, recunoscând că i-ar plăcea să joace acolo. Sau iată-l pe însuși Ion Caramitru, cuprins de mirajul creat prin momentul artistic al lui Dan Andrei Aldea, solistul de odinioară al îndrăgitei formații „Sfinx”, stabilit astăzi la Oradea după „peregrinări” pe meleaguri străine. Ion Caramitru, care a mai recitat la gală, s-a „prins” acum în duet pentru un bis al „hitului” de acum mulți ani al formației atât de legate și de teatru, „cântecul Bufonului” din A douăsprezecea noapte, intonat de aproape toți cei din sală. Ca un imn emblematic pentru teatrul ce este celebrat prin această Gală. Sau ca o potrivită pregătire a acelei dimensiuni prin care a cinstit marea sărbătorire a anului 2016, cele patru secole de la plecarea către eternitate a lui William Shakespeare.

Emil Boroghina. foto Adrian Bulboaca (4)

Emil Boroghină

Astfel, Premiul președintelui UNITER (Ion Caramitru este, totodată, Ambasadorul cultural desemnat pentru România în Anul Shakespeare) a fost înmânat actorului Emil Boroghină, directorul excepționalului festival craiovean închinat marelui dramaturg, festival desfășurat anul acesta la a zecea ediție, cu remarcabile valori în planul esteticii spectacolelor invitate și în cel cultural al mai multor reuniuni la care au participat shakespearologi dintre cei mai renumiți. Apoi Premiul British Council, acordat pe scenă chiar de către directorul British Council de la București, Niegel Townson, un premiu în mod tradițional dedicat schimburilor bilaterale româno-britanice în sens foarte cuprinzător, a vizat anul acesta „interpretarea originală a creației shakespeariene în cadrul audiției naționale Shakespeare 400”. În urma unui maraton cu aproape șaizeci de tineri interpreți, au ajuns pe scena sărbătorească a Galei UNITER actorii Alexandra Rădescu și Dorin Eugen Ionescu.

Alexandru Badea. credit foto Adrian Bulboaca (1)

Alexandru Badea

Da, cei aproape șapte sute de invitați s-au simțit bine la Oradea, înconjurați de fastul sobru al ornamentelor ce împodobesc lojele și balconul, plafonul cu uriașul candelabru, foaierele, în acel teatru cu armonia lui clasică unde, încă de la intrarea decorată de covorul roșu, au fost întâmpinați cu căldură, iar, alături de organizatori, forțele artistice locale au reușit să întregească imaginea unei ospitalități așezate, profunde. Este de apreciat prezența discretă dar atât de profesionist afirmată pe toată durata galei a Cvartetului „Intermezzo”, format din instrumentiști de la Filarmonica din Oradea, sau momentul dăruit de tenorul orădean Alexandru Badea care se bucură de renume la Viena, Berlin, Paris, Washington sau Tokio.

Emilia Dobrin. foto Adrian Bulboaca (1)

Emilia Dobrin

Da, cu toții ne-am simțit bine și poate mai buni, primind cu mai multă liniște ca în alte locuri rezultatul final, benefic acum și pentru câțiva actori multiplu nominalizați până acum, precum Marian Râlea, Marius Manole sau Emilia Dobrin, care au primit Premiul de interpretare și trofeul galei, acel simbol în bronz ce poartă marca artistului Ion Bitzan, aplaudând cu reverența cuvenită fiecare premiu, fie el acordat de Senat sau decis de juriul final pentru performanțe în anul teatral 2015 (lista completă o puteți consulta și în revista noastră), un an, cred, bun pentru teatru, cu valori remarcate de această Gală, cu altele, inevitabil, rămase dincolo de sfera ei vizibilă.

Dorina Chiriac

Dorina Chiriac

În acord cu eleganța teatrului-gazdă, reliefată și în detaliile arhitectonice prezente pe ecranul care marca fundalul scenei, imagini care în succesiunea lor defineau un stil caracteristic pentru cultura orașului, am apreciat „decorul” de lumini și toată ambianța simplă dar rafinată a spațiului de acordare a premiilor care mi-au părut grăitoare pentru faptul că s-au lăsat generos cuprinse de inspirație în acest mediu orădean și echipa artistică a Galei (regia – Luminița Dumitrescu, scenografia – Cosmin Ardeleanu) și cea a Televiziunii naționale care a difuzat-o în direct, cu toți făcând dovada unui standard de profesionalism care a asigurat o seară foarte frumoasă. Ca o constantă a galelor, rămâne devotamentul echipei UNITER, vegheată delicat de către președintele-fondator Ion Caramitru și de către vicepreședintele UNITER, Aura Corbeanu. Echipă omniprezentă și atât de eficientă, de care toată lumea are nevoie la Gală și care nu uită pe nimeni (Carmen Marinescu, Doina Lupu, Maria Morar, Simona Stoica, Pamela Bojog-Pricopie, Eugenia Micloș, Lavinia Alexandru, Aurel Ruști). A fost o seară frumoasă la Oradea, un suflu aparte a plutit între spectatori, dând un aer deosebit acestui prilej anual de întâlnire a oamenilor de teatru sosiți, cum am mai spus, din toate colțurile țării. Se simțea înainte de ceremonie și a rămas, amplificat, dincolo de cele petrecute pe scenă și după cupa de șampanie…

gala uniter 2016

Fotografii de la Gală: Adrian Bulboacă

Vezi:

Fotografii de Adrian Bulboacă, Gala Premiilor UNITER 2016

Fotografii de Maria Ștefănescu, Gala Premiilor UNITER 2016

logo revista teatrala radioVezi: arhiva rubricii Premiile UNITER

Cronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

 Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

 

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”, cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

costintuchilaPREMIILE UNITERdan andrei aldea,daniel vulcu,emiliia dobrin,eugen tugulea,formatia sfinx,gala premiilor uniyter 2016,ion caramitru,jacqueline bisset,luminița gheorghiu,Miklós Bács,premiile uniter la rtr,teatrul regina marian oradea
de MARIANA CIOLAN După ce ieșea prima dată din București la Sibiu, în anul Capitalei culturale europene, Gala UNITER a mai ajuns să fie invitată la Iași, în clădirea impunătoare a Naționalului, atunci de curând restaurată, și la Târgu Mureș, în superbul Palat al Culturii. Teatrul „Regina Maria” din Oradea Anul acesta,...