de RALUCA NIȚĂ

othello-teatru-milano-revista-teatrala-radio

Cunoscutul actor italian Elio De Capitani îl interpretează pe Othello, cel mai tragic rol din întreaga sa carieră artistică şi mărturiseşte cât de intens a fost lucrul la descoperirea personajului.

„Nu a fost o experienţă paşnică”, spune De Capitani, care împreună cu Lisa Ferlazzo Natoli semnează şi regia spectacolului a cărei premieră are loc luni, 24 octombrie 2016. Actorul admite dificultatea de a se măsura cu un personaj care este încarnarea unui mister mult mai mare decât cel al tragediei geloziei: acela de a fi „un străin, cineva venit dintr-o altă lume”.

foto-luca-del-pia

Camilla Semino Favro (Desdemona) și Elio De Capitani (Othello)

Actorul se recunoaşte în paginile scrise de Stanislavski despre confruntarea sa la fel de acerbă cu eroul shakesperian: „Efortul enorm pe care îl depuneam ca să storc din mine însumi vreun sentiment, neputinţa de a reuşi să obţin de la corpul meu imposibilul, m-au adus într-o stare de tensiune atât de mare încât chipul mi-a devenit rigid, la fel mâinile şi în fine, tot corpul…”.

othello-milano

„Ei, bine, continuă De Capitani, eu simt aceeaşi tensiune asupra mea. La un moment dat, în timpul repetiţiilor, nu mai reuşeam nici să vorbesc. Pentru a-l juca pe Othello problema mea nu e vârsta, ci etnia lui, culoarea pielii lui care pentru un actor e doar un artificiu, şi la fel limba lui. El vorbeşte ca un străin în chip magnific, simplu, fără metafore.”

Cuvintele maurului o fac pe Desdemona (aici interpretată de Camilla Semino Favro) să se îndrăgostească de el. Se căsătoreşte cu Othello pentru că este fermecată de povestea copilăriei lui când era deja soldat. Aşadar, vorbe care vrăjesc dar atât de puternice şi intense încât actorul poate fi pus în dificultate: „Vă mărturisesc că eu sufăr fizic jucându-l pe Othello. De aceea am vrut să am alături de mine o actriţă ca Lisa Semino Favro. Ea are un aspect raţional şi bărbătesc care se completează cu partea mea mai iraţională şi mai sensibilă, aproape feminină”, mai spune actorul.

favro-desdemona

Elio De Capitani va interpreta un alt erou shakespearian de o enormă bogăţie şi intensitate, Regele Lear, dar în varianta dramaturgului Edward Bond. Premiera va avea loc anul viitor pe scena Teatrului India din Roma. „Va fi un Lear în stare să povestească dezumanizarea şi mila produse de prăbuşirea mizerabilului său imperiu de putere.”

Între timp, pe scena Teatrului Elfo Puccini din Milano, strâns în armătura sa făcută din stofe greoaie, pierdut parcă între pereţii aurii şi transparenţele marilor cortine (scenografia lui Carlo Sala), Othello îşi pierde minţile pe măsură ce intră în labirintul obsesiilor creat de Iago (Federico Vanni) şi ucide femeia pe care o iubeşte mai mult decât orice pe lume, fără să înţeleagă de ce.

Dar spectacolul nu este despre actul violent în sine, ci despre cum se ajunge la comiterea lui.

othello-3

Fotografii din spectacol de Luca del Pia. Sursa foto: Teatrul Elfo Puccini din Milano

Traducerea textului pentru spectacol a fost făcută de Ferdinando Bruni. „Dacă voi reuşi să fiu Othello este meritul lui. Pentru că el mi-a dat vorbele”, recunoaşte De Capitani.

Ferdinando Bruni şi Elio De Capitani sunt cei doi directori artistici ai Teatrului Elfo Puccini din Milano care dedică o mare parte a stagiunii operelor lui William Shakespeare.

Corespondenţă de la Roma

Teaser

raluca-nita

Raluca Niță

logo revista teatrala radio

Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță

Alte articole de Raluca Niță: Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000

„Dirty Dancing” devine musical la Milano 

Romeo Castellucci, un regizor care provoacă „în dulcele stil clasic”

Când Falstaff citează din Nietzsche, Kafka şi Orson Welles

Cine sunt noii dramaturgi italieni?

Viaţa lui Aung San Suu Kyi pe scena Teatrului din Ravenna

Peter Brook explorează nuanţele necunoscute ale minţii

Roman Polanski, regizor de musical la Paris

Eduardo De Filippo, 30 de ani de la moarte

Dario Fo se întoarce în televiziune cu povestea Sfântului Ambrozie

Filmul „Casablanca”, un mit născut dintr-o piesă de teatru

Jeroen Verbruggen, un coregraf pop care urăşte comparaţiile

Cazul Lehman Brothers la Piccolo Teatro din Milano

„Antigona” africană în interpretarea tinerilor actori din Senegal la Prato

Lindsay Kemp: 76 de ani fără un pas greşit

S-a stins din viaţă Luca Ronconi, ultimul regizor vizionar din teatrul contemporan

„Segreti d’autore”, Festivalul Mediului, Ştiinţelor şi Artelor de la Cilento (Salerno) 

Marcidofilm!, un nou teatru la Torino

Nouvelle Vague pe scena Teatrului Carignano din Torino

Globe Theatre prezintă „Hamlet” în 197 de teatre din lume

Shakespeare: un spectacol, o epocă, un afiş

„Numele trandafirului”, ultimul text teatral gândit de Umberto Eco

Pacienţii în sală, medicii pe scenă!

Daţi-i un teatru şi vă construieşte o lume – povestea unui dramaturg de succes

La Milano, „Regele Lear” se joacă în piscină

Într-o cetate medievală se face teatru sărac din idei bogate

Gianfranco de Bosio, un destin, mai multe vieţi

Dario Fo, un artist al Renaşterii în zilele noastre

logo-revista-teatrala-radioVezi: Arhiva rubricii Corespondență 

costintuchilaCORESPONDENȚĂCamilla Semino Favro (Desdemona) și Elio De Capitani (Othello),corespondenta rtr,Elio De Capitani,othello la milano,raluca niță,stanislavski,Teatrul Elfo Puccini din Milano
de RALUCA NIȚĂ Cunoscutul actor italian Elio De Capitani îl interpretează pe Othello, cel mai tragic rol din întreaga sa carieră artistică şi mărturiseşte cât de intens a fost lucrul la descoperirea personajului. „Nu a fost o experienţă paşnică”, spune De Capitani, care împreună cu Lisa Ferlazzo Natoli semnează şi regia...