retrospectiva 2014

Vineri, 16 mai 2014, la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca a avut loc premiera pe țară a musicalului Sweeney Todd de Stephen Sondheim şi Hugh Wheeler, în regia lui Dragoș Galgoțiu. În rolul principal: Gábor Viola. Din distribuţia spectacolului fac parte actorii: Andrea Vindis, Csaba Marosán, Kinga Ötvös, József Biró, Loránd Váta, Róbert Laczkó Vass, Rita Sigmond, Éva Imre, Loránd Farkas, Szabolcs Balla, Ervin Szűcs, Melinda Kántor, Csilla Albert, Ferenc Sinkó, András Buzási, Zsolt Vatány, Péter Árus, Krisztina Bíró, Evelyn Budizsa, Noémi Daróczi, Helga Demeter, Leonárd Fodor, Timea Jerovszky, Ágota Major, Bence Molnár, Gergő Mostis, Ágnes Szucher. Scenografia: Andrei Both. Costumele: Doina Levintza. Conducerea muzicală: Incze G. Katalin.

sweeney todd teatrul maghiar de stat cluj retrospectiva rev teatrala radio

Prima reprezentaţie cu piesa Sweeney Todd a avut loc pe Broadway, în anul 1979, în regia lui Harold Prince. În acelaşi an, spectacolul a câştigat Premiul Tony pentru cel mai bun musical, considerat echivalentul Premiului Oscar pentru teatru. În 2007, a fost adaptat pentru marele ecran de către Tim Burton, avându-l ca protagonist pe Johnny Depp.

sweeney todd musical de pe braodway premiera teatrul maghiar cluj

Piesa este povestea bărbierului Benjamin Barker care se întoarce la Londra după un an de rătăciri prin lume. Ajuns în oraş, află că soţia i-a murit iar fiica se află în custodia celui mai mare duşman al său, judecătorul Turpin, cel din cauza căruia a trebuit să plece din oraş. Hotărât să se răzbune, se asociază cu Mrs. Lovett plăcintăreasa şi îşi redeschide vechiul salon de frizerie sub numele de „Sweeney Todd”. Împreună vor intra într-un cerc vicios din care nu mai au scăpare, iar pentru crimele comise vor trebui să plătească din greu.

Punerea în scenă a poveştii bărbierului demonic de pe Fleet Street a reprezentat cea de a treia colaborare a regizorului Dragoş Galgoţiu cu trupa Teatrului Maghiar din Cluj-Napoca. În 2008, a regizat Societatea de vânătoare de Thomas Bernhard, iar în 1998 Furtuna de William Shakespeare.

viola gabor

Gábor Viola

Interviuri cu actorul  Gábor Viola realizate de:

Crenguța Manea – 15 mai 2014 

Raluca Rădulescu – 16 mai 2014

„[…] Sezonul, aflat, la ora la care scriu aceste rânduri foarte aproape de final, a fost generos cu musicalul. Avem deja cel puţin trei spectacole ca pe Broadway sau pe-aproape. Producătorilor, ce a deschis stagiunea Teatrului «Regina Maria» din Oradea, li s-a adăugat în luna februarie un impecabil Cabaret montat de Răzvan Mazilu la Teatrul German de Stat din Timişoara. Şi iată că acum Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca şi extraordinarii, mereu surprinzătorii artişti de acolo, regizorul Dragoş Galgoţiu, scenograful Andrei Both, creatoarea de costume Doina Levintza şi muziciana Incze G. Katalin ce a coordonat pregătirea muzicală a interpreţilor, dar şi conducerea orchestrei, dau lovitura ( da, aceasta e expresia corectă – a da lovitura) cu Sweeney Todd, bărbierul demonic din Fleet Street. Sweeney Todd este şi nu este comparabil cu Producătorii ori cu Cabaret. Şi aceasta fiindcă ceea ce a scris şi a compus Stephen Sondheim nu e un «simplu» musical, e o operă modernă în lege. Cu toate dificultăţile în plus presupuse de acest gen muzical «major». Precum Producătorii sau Cabaret, scenariul dramatic conceput de Hugh Wheeler, Sweeney Todd a fost şi el convertit într-unul cinematografic ce a servit pentru turnarea unui film în stil neogotic, semnat regizoral de Tim Burton. Numai că nu scenariul aduce diferenţa specifică şi gradul de dificultate sporit reprezentat de Sweeney Todd, ci muzica. Nu, Stephen Sondheim nu a compus melodii cu vocaţie de şlagăre, din acelea ce se învaţă relativ repede şi rămân necondiţionat în memoria auditorilor.

retrospectiva 2014  revista teatrala radio

În limbaj de specialitate, Sweeney Todd e ceea ce se cheamă un singspiel. În Sweeney Todd nu doar se cântă, se şi vorbeşte, dar parcă cu ceva mai multă economie decât altunde. Acest altunde însemnând deopotrivă opera clasică şi musicalul modern. Sunt evitate repetiţiile, se recurge ceva mai temperat la ceea ce, cu un termen împrumutat din lingvistică, aş numi deictice, e îndepărtat excesul de îndemnuri la ascultare cu toate urmările lui la nivelul pragmaticii montării. Sweeney Todd nu e sau e în mai mică măsură un amestec sau o succesiune de zis, cântat  şi făcut, e mai degrabă un melanj de cântat şi făcut. Continuând seria transferurilor, comparaţiilor şi împrumuturilor dinspre lingvistică înspre teatru, aş spune că sunt aproape sigur că dacă, prin cine ştie ce minune, celebrul John Langshaw Austin ar vedea spectacolul Teatrului Maghiar de Stat din Cluj-Napoca şi ar fi tentat să scrie un articol sau o studiu despre el, nu ar mai putea să-i spună, ca în 1962, How to do Things Words, titlul unei cărţi-cult ce sună parcă mai bine în limba franceză – Quand dire c’est faire –, ci Quand chanter c’est faire.

sweeney todd

Fotografii din spectacol de Biró István

În Sweeney Todd nu avem de-a face doar cu arii (oricât de grele ar fi ele şi, indubitabil, sunt) şi duete (nici ele chiar foarte uşoare). Ariile şi duetele sunt completate de coruri ample, ce presupun voci perfect armonizate. Evident, Sweeney Todd e mai la îndemână de montat în teatre lirice (la Operă sau Operetă) decât pe scena unor teatre dramatice. Alegând să îl însceneze la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, regizorul Dragoş Galgoţiu şi-a asumat un anume risc. Spun şi scriu un anume risc şi nu un risc total fiindcă la Teatrul şi la «trupa lui Tompa» nimic nu se petrece la întâmplare, totul are antecedente, orice aventură artistică, cu atât mai mult una complexă ca aceea de acum, e fundamentată pe un solid precedent. Iar acesta se cheamă Gianni Schicchi şi trebuie înţeles ca atare, chiar dacă din distribuţia lui Sweeney Todd fac parte relativ puţini dintre actorii ce ne-au încântat în 2007 în spectacolul în care Silviu Purcărete a montat opera lui Puccini. Îi regăsim doar pe excelentul Biró Jozséf în maleficul judecător Turpin, pe Balla Szabolcs, într-un rol de mici dimensiuni (Jonas Fogg), pe Albert Csiila, în cor. Poate şi pe alţii. Însă rolurile principale au fost încredinţate altor actori, unii dintre ei intraţi în componenţa trupei după anul 2007, dar perfect, impecabili pregătiţi să facă performanţă. Primul dintre ei e Viola Gábor, «răpit» de Tompa Gábor din trupa «Tompa Miklόs» a Teatrului Naţional din Târgu Mureş, adus la Cluj, loc în care, în stagiunea 2013–2014, se află în formă maximă, impunându-se ca o vedetă de prim rang. Viola Gábor nu a făcut o simplă înlocuire în magistralul Unchiul Vanea al lui Andrei Şerban, a semnat el însuşi un rol magistral în acel spectacol minunat pe care l-aş revedea oricând cu încântare şi emoţie. A fost foarte bun în Brad de Crăciun la familia Ivanov, e minunat acum în sângerosul, răzbunătorul, apocalipticul Sweeney Todd. Minunat în calitate de actor, minunat în aceea de cântăreţ. […]” – Mircea Morariu, Un thriller muzical, Adevărul.ro, 29 mai 2014.

logo revista teatrala radioArhiva Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca

Vezi și: Dragoș Galgoțiu: „În ultimul timp, teatrul pe care-l fac este un fel de operă teatrală” – interviu la rubrica Istoriile subiective ale unui spectator ușor de fermecat de Crenguța Manea

costintuchilaRETROSPECTIVĂ 2014broadway,cabaret,crenguța manea,dragos galgotiu,gianni schicchi,How to do Things Words,mircea morariu,musical,operetă,puccini,raluca radulescu,Stephen Sondheim şi Hugh Wheeler,Sweeney Todd,teatrul maghiar de stat cluj
Vineri, 16 mai 2014, la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca a avut loc premiera pe țară a musicalului Sweeney Todd de Stephen Sondheim şi Hugh Wheeler, în regia lui Dragoș Galgoțiu. În rolul principal: Gábor Viola. Din distribuţia spectacolului fac parte actorii: Andrea Vindis, Csaba Marosán, Kinga Ötvös, József Biró,...