Cronică de teatru de PUȘA ROTH

cronica de teatru sylvia arte dell anima pusa roth

Spectacolul Sylvia, propus publicului din România de către Teatrul Arte dell’Anima din București, este o comedie romantică, jucată pentru prima dată în 1995 pe Broadway, având-o protagonistă pe Sarah Jessica Parker, care s-a bucurat de un imens succes la New York.

A. R. Gurney mărturisea că piesa a fost respinsă de mai mulți producători înainte ca teatrul din Manhattan să-l pună în scenă, pentru că ,,a echivalat un câine cu o femeie și îi cere unei femei să joace rolul unui câine, ceea ce nu e doar misoginism, ci flagrant sexist”. Gurney a adăugat că piesa are un ,,mesaj util despre nevoia de a se conecta într-o lume din ce în ce mai străină și mai impersonală.” (Patrick Pacheco, On the Road With A.R. Gurney’s Sylvia, playbill.com, 22 ianuarie 1997). Într-un articol pentru Teatrul al II-lea Story din Warren (Rhode Island), Eileen Warburton scria că Sylvia este o poveste de dragoste, desigur, sau cel puțin o poveste despre relația unui bărbat cu unul din acele animale magice, întâlnit atunci când se afla într-o răscruce în viață, un animal care este un ghid pentru a găsi ce e mai bun în noi înșine.” (Eileen Warburton, And They Called it Puppy Love, 2ndstorytheatre.com, 30 aprilie 2014).

cronica sylvia rev teatrala

Flavius Călin și Irina Ștefan în spectacolul ”Sylvia”, regia: Alexandru Jitea, Teatrul Arte dell’ Anima din București

Spectacolul Teatrului Arte dell’Anima în regia prof. asc. dr. Alexandru Jitea este în aparență o comedie la care se râde, evident, dar râsul este amar pentru că dincolo de iluzie – râsul ca iluzie! – asistăm la drama omului modern, la însingurare, la drama unui cuplu care nu are în comun decât locuința și obligațiile financiare: doi tineri americani care au fiecare jobul său, care nu se mai gândesc la celălalt decât atunci când societatea o cere. Greg (Flavius Călin) resimte mult mai acut singurătatea căsniciei, iar întâmplarea, simpla întâmplare a apariției Sylviei în viața lui îl schimbă  radical. Singurătatea în doi a fost suplinită de apariția unui personaj patruped, Silvia, care poate fi, de ce nu, o femeie metamorfozată într-o cățelușă care și-a găsit stăpânul, stăpân singur sau, mai degrabă, însingurat. Flavius Călin joacă acest rol cu multă naturalețe, cu convingerea că personajul pe care îl întruchipează poate fi oricare bărbat din acest mileniu în care familia este uneori o figură de stil.

Irina Ștefan

Irina Ștefan

Rolul Sylviei este jucat cu talent și intuiție de Irina Ștefan, creionând un personaj convingător, deși nu e puțin lucru să joci rolul unui necuvântător,  al unui animal inteligent care va învinge până la final împotrivirea, furia, gelozia, de ce nu, a unei soții, Kate, (Theodora Sandu) care s-a simțit abandonată, înșelată. În lupta această inegală dintre om și câine, cel de-al doilea a câștigat, fiindcă loialitatea câinelui a învins. Theodora Sandu își joacă rolul firesc, fără a pune vreo tușă în plus, ceea ce ar fi dat alt contur personajului. În rolul psihologului, personaj cheie în societatea americană, joacă Ana Maria Ivan, o actriță cu mare potențial scenic, care a reușit să demonstreze că personajul pe care l-a interpretat este un om cu limite și slăbiciuni. Un alt personaj care prezintă o altă fațetă a americanului, aceea a omului blazat, al stăpânului unui câine, care se pare că a trăit o experiență similară, care privește viața cu ironie, cu un soi de tristețe  ce devine suficiență, este interpretat de Vlad Bălan.

silvia foto carmen musat

Irina Ștefan, Flavius Călin, Theodora Sandu. Foto: Carmen Mușat

Revin la Irina Ștefan (în cealaltă distribuție rolul Sylviei este interpretat de Oana Cârmaciu), care s-a lăsat sedusă de acest rol pe care l-a jucat simplu, firesc, fără niciun fel de inhibiții, fiindcă e o adevărată încercare să joci rolul unui câine, deși autorul, A. R. Gurney, a înzestrat personajul său cu toate calitățile dar și defectele unei femei, calități grefate pe gingășia, șmecheria, inteligența unui patruped.

Regizorul spectacolului, Alexandru Jitea, are o sensibilitate aparte atât ca actor cât și în ipostază de regizor. A dat culoare, a creat tensiuni nebănuite, a condus cu eleganță și talent o echipă tânără semnând regia unui spectacol deosebit. O fi America țara tuturor posibilităților, dar iată că un american, un dramaturg american, a demonstrat că familia poate deveni ținta singurătății, poate fi o simplă legătură dacă în goana după bani, oamenii au nevoie de un psiholog ca să înțeleagă că sunt un cuplu. Apariția unei alte ființe, care poate fi doar un biet animal de companie, tulbură ritmul linear al vieții, dar, iată că în acest caz, această ființă, câinele, reușește să trezească în cei doi tineri sentimentul vieții în doi. Toate acestea și încă multe altele le-au adus adus în fața spectatorului Alexandru Jitea și actorii Irina Ștefan, Flavius Călin, Theodora Sandu, Ana Maria Ivan, Vlad Bălan.

Vezi: Arhiva rubricii Prin teatrele pariziene de Pușa Roth

Arhiva rubricii Corespondență

Alte articole și interviuri de Pușa Roth:  Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

„Capriciile Fenisei” de Lope de Vega

Dumitru Radu Popescu: „Am scris multe piese plecând de la actori”

Lucian Giurchescu: „Teatrul nu se poate face la fiecare în bucătărie”

Ruxy

Actriţa Ruxandra Sireteanu a încetat din viață

Ruxandra Sireteanu: „Teatrul este dragostea şi chinul meu”

Caragiale – 162

Anotimpuri de teatru

„Orestia” de Eschil

„Cel ce se pedepsește singur” de Terențiu

Dorel Vişan: „Teatrul românesc s-a încurcat în iţele democraţiei”

Ştefan Iordache – lecţia despre simplitate şi firesc

Remember Irina Petrescu

Coca Andronescu în „Peribañez şi comandorul de Ocaña” de Lope de Vega

Ștefan Iordache în „Amphitryo” de Plaut

Un zâmbet pentru un iris

Săli de teatru în Bucureşti în secolul al XIX-lea

Profesiunea doamnei Warren, cronică de teatru

Mata Hari – Dincolo de legendă, cronică de teatru

Allegro, ma non troppo, cronică de teatru

39 de trepte, cronică de teatru

Cristian Munteanu

Costache Caragiale

Anotimpul de aur

Švejk în al doilea război mondial, cronică de teatru radiofonic

Nicu Nitai, dramaturg, regizor și actor israelian

Florian Zeller

Masca 25, cronică de teatru

Casa cu pisici, cronică de teatru

Viața Capitalei, la rubrica Rarități

Ovidiu Iuliu Moldovan în „Tragica istorie a doctorului Faust” de Christopher Marlowe

„Fântâna sfinţilor” de John Millington Synge la Teatrul Principal din Palma de Mallorca

Homo homini lupus

Poezie de teatru

„Sfânta şi dureroasa tristeţe a comediei”

”O noapte furtunoasă” la Teatrul Arte Dell’Anima din București, cronică de teatru

”Schneider & Schuster” sau Croitorul și Pantofarul, cronică de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUA. R. Gurney,alexandru jitea,America țara tuturor posibilităților,Ana Maria Ivan,animal de companie,broadway,cronica de teatru revista teatrală radio,drama omului modern,Flavius Călin,goana după bani,însingurare,Irina Ștefan,manhattan,misoginism,Oana Cârmaciu,Patrick Pacheco,patruped,pusa roth,Sarah Jessica Parker,șmecheria,Sylvia,Teatrul al II-lea Story din Warren,Teatrul Arte dell'Anima din București,Theodora Sandu,Vlad Bălan
Cronică de teatru de PUȘA ROTH Spectacolul Sylvia, propus publicului din România de către Teatrul Arte dell'Anima din București, este o comedie romantică, jucată pentru prima dată în 1995 pe Broadway, având-o protagonistă pe Sarah Jessica Parker, care s-a bucurat de un imens succes la New York. A. R. Gurney mărturisea...