Cronică de teatru radiofonic de RĂZVANA NIȚĂ

cronica de teatru radiofonic de razvana nita gaitele mihai pascal

Gaiţele de Alexandru Kiriţescu. Regia artistică: Mihai Pascal. Înregistrare din 1966

sigla cronica de teatru radiofonicUn text celebru care a făcut multe actriţe şi mai celebre decât erau, poate, la momentul distribuirii, un text care ne-a făcut cadou multe replici savuroase, un text despre care criticul Ion Vartic scria: „Comedia Gaițele (reprezentată în stagiunea 1929–1930) reprezintă una dintre cele mai moderne experienţe teatrale româneşti, deşi piesa a fost compromisă de unele interpretări critice convenţionale care au găsit aici doar o simplă satiră socială, ca şi de înscenările comod realiste. Piesa circumscrie, în esenţă, lupta dintre generaţii, în care o mică burghezie aproape mitic-longevivă, solidificată prin cretinism şi senilitate agresivă îşi extirpă descendenţii. Piesa e o enormă erupţie de ură şi răutate pură, fără motivaţii, personajele etalându-şi, pline de încântare, strategia cruzimii în comportamentul faţă de celălalt (excelează în acest sens Aneta Duduleanu, şefa clanului). Prin recitalul frenetic al „gaiţelor” se naşte un pur teatru teatral, golit de efecte, în care circulă fiinţe animate doar de resorturile lor de marionete”.

gaitele de al kiritescu teatrul national radiofonic

Aneta, Zoia, Lena şi Fraulein (în bună măsură) sunt nişte măşti ale egoismului, uscăciunii sufleteşti şi artificialităţii spirituale. Vor să ştie tot, să controleze tot şi mai ales să supună. Au o poftă nesăţioasă de a-şi manifesta puterea asupra celorlalţi, mai ales dacă aceştia se dovedesc inocenţi, educaţi, discreţi, cu bun-simţ, politicoşi sau de-a dreptul slabi.

Sonor, toată această violenţă instinctivă, această acreală răutăcioasă, această suficienţă sunt şi mai eficient exploatate de regizorul de teatru radiofonic Mihai Pascal.

Inedită este crearea unor „coperţi” şi a personajului Povestitorul, cel care ne introduce în atmosfera din conacul Dudulenilor, ca într-o galerie cu tablouri marcate de trecerea timpului. Se naşte astfel un interesant efect de detaşare şi privire în perspectivă. Avem la dispoziţie un ghid (inconfundabila voce a lui Colea Răutu) care ne ajută să nu ne rătăcim în acest „bâlci” grotesc.

gaitele regia mihai pascal 1966 cronica de teatru

De la primul tablou („Mobilă multă şi scumpă. În colţ un pendul” – şi pe bătăile molcome ale pendulului pătrundem în sufrageria Anetei) până la ultimul („Iată-ne ajunşi şi la acest ultim tablou. Dudulenii, jalnici, stau cu paharele în mână. Un tânăr cu un geamantan iese pe portiţă. Oare unde se duce? Unde va ajunge? Tablouri. Sunt tablouri de demult. S-a aşternut praful pe ele”) „privim” ca la teatru o istorie tragicomică, cu destul de mulţi călăi şi victime sigure.

actori gaitele kiritescu teatru radiofonic

Evident, interpretările uriaşelor actriţe Silvia Dumitrescu Timică, Maria Wauvrina, Nineta Gusti, apriga Nataşa Alexandra în Fraulein dar şi cristalin blazata Eugenia Popovici în Colette fac deliciul auditoriului. Surprinzătoare dar nu mai puţin învăluitor cuceritoare sunt Carmen Stănescu (o Wanda senzuală, misterioasă, sinonimă cu Aventura însăşi) şi Stela Popescu (angelica, „prostuţa” în stare de o iubire pătimaşă şi de o moarte ca în romane). Şi nu în ultimul rând, două genii ale comediei româneşti: Alexandru Giugaru (Georges) şi Dem Rădulescu (Ianache) ne propun adevărate mostre de asumare a unor personaje în teatru radiofonic – toate pauzele sunt umplute, se improvizează în spiritul textului, cu măsură şi cu un veritabil simţ al rostirii la microfon.

Micile artificii de sunet îmbogăţesc stilistic această variantă care, iată, numără aproape cinci decenii. Un exemplu ar fi chiar momentul în care Margareta îşi toarnă otravă în pahar (sunetul care desemnează această acţiune este adus „în prim-plan”, rămânând pe fundal vocile fraţilor).

Gaiţele se dovedeşte şi de această dată un prilej de bună dispoziţie, o agreabilă întâlnire cu actori mari în partituri pe măsura talentului lor.

tnr-logoGaiţele de Alexandru Kiriţescu. Adaptare radiofonică de Mariana Pârvulescu. Regia artistică: Mihai Pascal. În distribuţie: Silvia Dumitrescu Timică, Maria Wauvrina, Nineta Gusti, Stela Popescu, Carmen Stănescu, Nataşa Alexandra, Eugenia Popovici, Alexandru Giugaru, Colea Răutu, Coca Andronescu, Dem Rădulescu. Regia muzicală: Livio Bellegante. Regia tehnică: ing. Ion Mihăilescu. Înregistrare difuzată în premieră în 6 februarie 1966. Redifuzată sâmbătă, 23 august 2014, la ora 0.30 și, în reluare, la ora 13.15, în seria „Mari spectacole”, la Radio România Cultural.

Quo Vadis, Marie…, cronică de teatru

Avem un fix: mobilul – la rubrica „Spectator, ca la teatru

Locuri de onoare – la rubrica „Spectator, ca la teatru”

Din seria „Sanchi Food”: Covrigul – la rubrica „Spectator, ca la teatru”

costintuchilaCRONICA DE TEATRU RADIOFONICalexandru kirițescu,aneta duduleanu,cadru teatral,casa veche,colea răut,dudulenii,fonoteca de aur,fraulein,gaițele al kirițescu,ion vartic,maria wauvrina,nineta gusti,răzvana niță,răzvana niță despre gaițele de al kirițescu,realism,silvia dumitrescu-timică,srr,tablouri
Cronică de teatru radiofonic de RĂZVANA NIȚĂ Gaiţele de Alexandru Kiriţescu. Regia artistică: Mihai Pascal. Înregistrare din 1966 Un text celebru care a făcut multe actriţe şi mai celebre decât erau, poate, la momentul distribuirii, un text care ne-a făcut cadou multe replici savuroase, un text despre care criticul Ion Vartic...