Cronică de teatru radiofonic de RĂZVANA NIȚĂ

cronica pietroiul teatru radiofonic razvana nita rev teatrala radio

Pietroiul de Ana-Maria Bamberger şi Cristoph M. Bamberger, regia: Cezarina Udrescu, premieră, 4 noiembrie 2014

sigla cronica de teatru radiofonicIstoria umanităţii e o enciclopedie a faptelor diverse. Întâmplarea, ceasul rău, pisica neagră sau poate tocmai ajungerea într-un punct culminant al crizei de sine, l-au făcut pe Felix să devină prizonierul unui pietroi. Un obstacol de netrecut şi pe deasupra apărut şi inexplicabil îl împiedică să meargă mai departe şi anume la o şedinţă a conducerii băncii în care lucrează, unde i se hotărăşte soarta. Experimentând acest teribil moment de tensiune (disperare, nervi, neputinţă, resemnare, autoironie), Felix se recalibrează în propria viaţă, în propria minte, reevaluează lucrurile cu calm, dezvoltă o terapie de şoc care îl vindecă de obsesii dar şi de furie (despărţirea de soţie, succesul fratelui ajuns la Boston, o seamă întreagă de frustrări sinonime cu spaima de ratare) şi îi redă entuziasmul de a face planuri, a visa la o viaţă nouă, departe de trecut. Obiectiv, eroul nostru se întoarce la el, după îndelungi rătăciri.

pietroiul ana maria bamberger christoph bamberger tnr

Piatra din cale devine bornă în mijlocul unui drum ce se deschide înainte. Întâmplarea şi-a jucat rolul până la capăt provocând confruntarea făţişă, analiza şi mai apoi izbăvirea, marele respiro. Felix face pachet bolovanul şi i-l trimite rivalului său, nu din răutate sau răzbunare. Uite aşa… în joacă. Dar şi pentru că lumea s-a colorat, ziua lui a devenit perfectă. Răul a fost extirpat.

petre lupu

Petre Lupu

O voce, un glas, o altă mare taină. Cum poate un actor (inconfundabilul Petre Lupu, una din cele mai versatile voci de la noi), să creeze un spectacol pe care – pentru că ne aflăm la teatru radiofonic – auzindu-l, reuşim să îl vedem, ni-l închipuim, îl construim, îl facem al nostru? Trebuie că e mare „inginerie” ca o poveste spusă de un actor, şoptită ţie, să devină treptat a ta. Da, şi la spectacolul de teatru radiofonic vorbim de catarsis.

Petre Lupu a găsit împreună cu remarcabila regizoare Cezarina Udrescu, culoarele, pistele, nuanţele pentru a împlini un personaj extrem de complex. Traversăm calvarul lui Felix împreună cu el, îi înţelegem şi nostalgia şi furia şi cinismul dar şi evidenta sensibilitate. Ana-Maria şi Cristoph M. Bamberger au scris o dramedie. Un om aflat într-un evident impas ajunge să-şi asume propriul destin pentru a spune la final: „Ăsta sunt şi, da, vreau să merg mai departe pentru că sunt al naibii de curios ce va urma.”

ana maria bamerger piesa teatru radiofonic

Ana-Maria Bamberger

Împreună cu o echipă tehnică de preţioşi profesionişti (Milica Crăiniceanu – regia de studio, Stelică Muscalu – regia muzicală, ing. Mirela Georgescu – regia tehnică), Cezarina Udrescu a exploatat la maximum talentul, personalitatea artistică şi bogăţia de mijloace ale domnului Petre Lupu, punctând astfel şi la capitolul importanţei colaborării între regizor şi actor – un seducător duel în care învingător este de această dată (pentru că avem cazul ideal) publicul.

Se simt repetiţiile, lucrul pe text, disponibilitatea protagonistului, deschiderea în plan spiritual. Nu există nimic confuz, în plus sau de calitate îndoielnică; fondul sonor completează partitura dramatică, susţine dinamica spectacolului. O producţie gândită şi lucrată cu meticulozitatea şi smerenia unui fin şi pretenţios bijutier. Totul stă sub semnul discreţiei, al bunul gust şi al cunoaşterii până la fibră a acestei meserii – pentru că la radio, actorul are o dublă misiune, aceea consacrată, de interpret al textului, plus misterioasa vocaţie demiurgică, creator de lume. Vocea lui e arhitectul care proiectează teatrul, desenează schiţele de decor, bate gongul şi ne ia cu el într-o călătorie miraculoasă.

De această dată vocea lui Petre Lupu alias Felix ne-a fost ghid, sursă de inspiraţie şi partener (cu Pietro cu tot) într-o aventură izbutită de-a râsu’-plânsu’, de-a viaţa.

petre lupu in pietroiul de ana maria bamberger si christoph bamberger

Mi-am imaginat tot timpul aparatul de radio asemenea unui confesional în care de-o parte şi de alta, fără să se cunoască, fără să se vadă, comunică suflete, voci şi tăceri. Un teatru fără cortină, fără ziduri sau pereţi, fără limită – un univers perfect în care un glas binecuvântat îţi vorbeşte doar ţie. Chiar şi mult după ce spectacolul s-a încheiat.

Pietroiul de Ana-Maria Bamberger și Cristoph M. Bamberger. Adaptarea radiofonică şi regia artistică: Cezarina Udrescu. În rolul lui Felix Hăbălău, actorul Petre Lupu. Redactor: Crenguţa Manea. Regia de montaj: Florina Istodor şi Bogdan Golovei. Regia muzicală: Stelică Muscalu. Regia tehnică: ing. Mirela Georgescu. Data difuzării în premieră: 4 noiembrie 2014, Radio România Cultural.

logo revista teatrala radioArhiva rubricii Spectator, ca la teatru de Răzvana Niță

Cu seriozitate, despre umor, cronică de teatru

Sub semnul creativităţii, cronică de teatru

Caragiale – între exces şi blestemul veşnicei actualităţi, cronică de carte

Există și întâmplări fericite

cronica de teatru radiofonic

Vezi: arhiva rubricii Cronica de teatru radiofonic

costintuchilaCRONICA DE TEATRU RADIOFONICana maria bamberger christoph bamberger,bancă,cronica de teatru radiofonic,dialog cu u pietroi,dramedie,felix hăbălau,mari actori români,monolog,Petre Lupu,pietro,pietroi,premiera la teatrul national radiofonic,prizonier,răzvana niță,such a perfect day
Cronică de teatru radiofonic de RĂZVANA NIȚĂ Pietroiul de Ana-Maria Bamberger şi Cristoph M. Bamberger, regia: Cezarina Udrescu, premieră, 4 noiembrie 2014 Istoria umanităţii e o enciclopedie a faptelor diverse. Întâmplarea, ceasul rău, pisica neagră sau poate tocmai ajungerea într-un punct culminant al crizei de sine, l-au făcut pe Felix să...