Prin teatrele pariziene, rubrică de PUȘA ROTH

strindberg-visul-comedia-franceza-pusa-roth

Spectacolul Tatăl de August Strindberg, în regia lui Arnaud Desplechin, se va juca până la la data de 4 decembrie 2016, ora 20.30, la Sala Richelieu de la Comédie Française (Place Colette, Paris, 1-er).

tatal-strindberg-comedia-franceza

Michel Vuillermoz și Anne Kessler în Tatăl. Foto: © Vincent Pontet, Comedia Franceză

sigla-rubricii-prin-teatrele-pariziene-pusa-rothPentru prima sa punere în scenă la acest teatru, regizorul Arnaud Desplechin a ales piesa Tatăl de Strindberg, un text la care se gândește de mult timp, așa cum el însuși a mărturisit. Mult mai puțin jucată decât Domnișoara Iulia sau Dansul morții, Tatăl prezintă tragedia luptei dintre un bărbat şi o femeie pentru controlul educaţiei copilului lor. Tatăl, căpitan de cavalerie, este un intelectual, un liber cugetător şi un inovator. Soţia, Laura, este îngustă la minte, egoistă şi lipsită de scrupule atunci când acţionează. Ceilalţi membri ai familiei sunt mama soţiei, o adeptă a spiritismului şi bătrâna doică a căpitanului, Margret, ignorantă şi superstiţioasă. Această luptă e descrisă de Strindberg ca ,,lupta creierilor”. „Conversația dintre un bărbat și o femeie”, pe care o realizează regizorul spectacolului, este înainte de toate o conversație de dragoste: „Dacă Laura și Adolf nu știu să se oprească din discuție, din a se răni, nu vor ști să se oprească din a se iubi. Ei continuă să-și vorbească, ei continuă să se certe, ei continuă să se iubească, spre disperarea tuturor”.

august-stridberg-comedia-franceza-paris

Tatăl de August Strindberg, regia: Arnaud Desplechin

În această tragedie nici unul nu este capabil de a-l asculta pe celălalt, de a se înțelege reciproc, ajungând până la distrugerea familiei, prețul plătit pentru ca Laura să fie liberă. În această notă, Arnaud Desplechin aduce un omagiu lui Patrice Kerbrat, care a pus în scenă această piesă în anul 1991 – spectacol care l-a bulversat.

visul-comedia-franceza-1970

Visul de August Strindberg, regia: Raymond Rouleau, 1970. Foto: © C. Angelini, Comedia Franceză

Dramaturgia lui Strindberg a intrat în repertoriul Comediei Francezelogo-comedie-francaise-richelieu în 1970, cu Visul, la aproape 80 de ani după premiera în Franța a Domnișoarei Iulia (1893, regia: André Antoine).

Dezastrul personal al dramaturgului a constituit și vârful creației sale, piesele Domnișoara Iulia (în suedeză, Fröken Julie) și Tatăl (Fadren) fiind scrise între anii 1887 și 1888. În prefața la Domnișoara Iulia, Strindberg își prezintă „sufletele” (personajele) ca fiind „conglomerate, făcute din stadii trecute sau prezente ale civilizației, fragmente de umanitate, haine de duminică peticite, toate strânse la un loc, așa cum este ființa umană”. Strindberg spune mai departe despre personajele sale că a oferit posibilitatea „celui slab să repete cuvintele celui puternic” și a lăsat „diferite suflete să accepte sugestii, unul de la celălalt”.

Textul piesei Tatăl a fost tradus în limba franceză de Arthur Adamov. Distribuția: Margret, bătrâna doică a Căpitanului – Claude Mathieu/Martine Chevallier; Pastorul, fratele Laurei – Thierry Hancisse;  Laura, soția Căpitanului – Anne Kessler; Doctorul Œstermark – Alexandre Pavloff; Căpitanul – Michel Vuillermoz;  Calixte Nöjd, soldat din escadronul Căpitanului – Pierre Louis;  Bertha, fiica Laurei și a Căpitanului – Claire de La Rüe du Can; Sward, ordonanța Căpitanului – Pierre Ostoya Magnin (comediant al Academiei);  Cécile Brune – Vocea mamei Laurei. Scenografia: Rudy Sabounghi; Costume: Caroline de Vivaise; Lumini: Dominique Bruguière; Sunet: Philippe Cachia.

Sursa informațiilor: Comedia Franceză

Pușa Roth

Pușa Roth

logo revista teatrala radio

Vezi: Arhiva rubricii Prin teatrele pariziene de Pușa Roth

Arhiva rubricii Corespondență 

Alte articole și interviuri de Pușa Roth:  Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

„Capriciile Fenisei” de Lope de Vega

Dumitru Radu Popescu: „Am scris multe piese plecând de la actori”

Lucian Giurchescu: „Teatrul nu se poate face la fiecare în bucătărie”

Ruxy

Actriţa Ruxandra Sireteanu a încetat din viață

Ruxandra Sireteanu: „Teatrul este dragostea şi chinul meu”

Caragiale – 162

Anotimpuri de teatru

„Orestia” de Eschil

„Cel ce se pedepsește singur” de Terențiu

„Mizantropul” de Molière la Teatrul Național Radiofonic

Dorel Vişan: „Teatrul românesc s-a încurcat în iţele democraţiei”

Ştefan Iordache – lecţia despre simplitate şi firesc

Remember Irina Petrescu

Coca Andronescu în „Peribañez şi comandorul de Ocaña” de Lope de Vega

Ștefan Iordache în „Amphitryo” de Plaut

Un zâmbet pentru un iris

Săli de teatru în Bucureşti în secolul al XIX-lea

Profesiunea doamnei Warren, cronică de teatru

Mata Hari – Dincolo de legendă, cronică de teatru

Allegro, ma non troppo, cronică de teatru

39 de trepte, cronică de teatru

Cristian Munteanu

Costache Caragiale

Anotimpul de aur

Švejk în al doilea război mondial, cronică de teatru radiofonic

Nicu Nitai, dramaturg, regizor și actor israelian

Florian Zeller

Masca 25, cronică de teatru

Casa cu pisici, cronică de teatru

Viața Capitalei, la rubrica Rarități

Ovidiu Iuliu Moldovan în „Tragica istorie a doctorului Faust” de Christopher Marlowe 

„Fântâna sfinţilor” de John Millington Synge la Teatrul Principal din Palma de Mallorca

Homo homini lupus

Poezie de teatru

logo revista teatrala radioVezi și: Arhiva August Strindberg

costintuchilaPRIN TEATRELE PARIZIENEArnaud Desplechin,domnisoara iulia la paris,Fröken Julie,le pere august strindberg,Patrice Kerbrat,pusa roth prin teatrele pariziene,strindberg la comedia franceza,tatal strindberg comedia franceza,visul de strindberg
Prin teatrele pariziene, rubrică de PUȘA ROTH Spectacolul Tatăl de August Strindberg, în regia lui Arnaud Desplechin, se va juca până la la data de 4 decembrie 2016, ora 20.30, la Sala Richelieu de la Comédie Française (Place Colette, Paris, 1-er). Michel Vuillermoz și Anne Kessler în Tatăl. Foto: © Vincent...