Cronică de teatru de MIRELA NICOLAE

noaptea lui helver de ingmar vilkvist cronica de teatru

Ca spectator şi iubitor de teatru, am văzut sute de spectacole de teatru, reprezentaţii de scenă sau televizate. Câteva dintre ele mi-au marcat copilăria şi adolescenţa iar dacă vreau să mă binedispun, rememorez imagini din aceste spectacole păstrate de memorie. Se întâmplă, printre altele, cu O scrisoare pierdută, Deşteptarea primăverii, Visul unei nopţi de vară (regia: Liviu Ciulei), Ivona, principesa Burgundiei (regia: Cătălina Buzoianu), Zbor deasupra unui cuib de cuci (regia: Horea Popescu).

După ce, în 2008, am văzut la Comedia Franceză o modernă adaptare a piesei lui Edmond Rostand – Cyrano de Bergerac – spectacol multipremiat în Franţa şi în ţările de limbă franceză, timp de câteva luni nu am mai putut merge la teatru. Ceea ce văzusem îmi depăşise orice aşteptare pozitivă: versiunea scenică a lui Cyrano era la superlativ. (Emoţia mea profundă nu a ştirbit cu nimic dragostea pentru versiunea cinematografică a piesei de la începutul anilor ’90, în care Gérard Depardieu a fost protagonist).

cronica de teatru mirela nicolae noaptea lui helver

Joi seara (3 septembrie 2015), la Sala Atelier a Teatrului Naţional am văzut din nou teatru la superlativ. Teatrul „V. F. Komissarjevskaia” din Sankt Petersburg, Rusia ne-a propus amatorilor români de replici şi mişcare scenică, o adaptare a piesei Noaptea lui Helver scrisă de Ingmar Vilkvist, dramaturg polonez contemporan. Acţiunea se întâmplă în anii ’30 ai veacului trecut, într-o vreme în care naţionaliştii şi extremiştii de dreapta au pârjolit Europa, la nivel spiritual, emoţional şi militar. Nu vă mai povestesc spectacolul deoarece îl aveţi deja consemnat în paginile Revistei Teatrale Radio. (http://revistateatrala.radioromaniacultural.ro/?tag=ingmar-vilkvist).

Am avut bucuria de a vedea doi actori minunaţi (Oksana Bazilevici şi Denis Pianov) a căror comunicare a depăşit zona dialogului din replicile scrise de Vilkvist sau mişcarea scenică propusă de regizorul Alexandr Bargman. Relaţionarea celor doi artişti ruşi are momente când atinge transcendentalul, când te întrebi dacă tu însuţi nu eşti parte a gloatei intolerante (personajul nevăzut) care-l pândeşte pe bietul retardat sau pe femeie încărcată de reproşuri şi remuşcări. Te întrebi dacă tu, spectatorul necunoscut, nu eşti al patrulea personaj care nu are decât o simplă prezenţă şi multe gânduri empatice cu soarta nefericită a celor doi.

noaptea lui helver rusia

Întregul spectacol seamănă cu o simfonie teutonă în care momentele de linişte, de iubire şi delicateţe sunt întrerupte brusc de violenţa limbajului şi a comportamentului celor doi. Dincolo de pereţii apartamentului în care are loc acţiunea e o lume nebună, contaminată, care incită la ură prin lozinci, strigăte, brutalitate. Dincoace, pe scenă, e o lume nedefinită care se zbate să se separe, să supravieţuiască. Iar în partea unde noi ocupăm scaunele e o lume înmărmurită şi tristă.

Teatrul Academic de Dramă „V. F Komissarjevskaia”

Imagini din spectacol

Soluţia spectacolului este cea aşteptată: femeia care l-a adoptat pe retardatul Helver pentru a-l scăpa de la exterminare, femeia care şi-a abandonat bebeluşul într-un acces de depresie post-natală, apoi l-a ucis, femeia care a fost părăsită de soţ pentru o vină pe care tot el a provocat-o, femeia a cărei bunătate şi toleranţă nu pot fi înţelese de o societate bolnavă alege izbăvirea prin moarte – moartea lui Helver şi damnarea ei perpetuă.

Merita să vedeţi acest spectacol de excepţie pe care trupa teatrului rus din Sankt Petersburg l-a prezentat zilele trecute  la NETA 2015.

Superlativul nu mai trebuie comentat, de aceea la finalul acestor impresii voi proceda la adăugarea sa în lista spectacolelor care mi-au plăcut în mod deosebit.

Videoclip Noaptea lui Helver

mirela-nicolae

Mirela Nicolae

Arhiva rubricii Teatru și educație de Mirela Nicolae

Alte articole de Mirela Nicolae:

Între mesajul educaţional şi cel protestatar – NETA 2015, cronică de teatru

Realitatea dintre vis şi coşmar, cronică de teatru

Reîntoarcerea la valori poate determina progresul

Ora de educație teatrală

Arhiva rubricii Cronica de teatru

Arhiva rubricii Festivaluri

costintuchilaCRONICA DE TEATRUAlexandr Bargman,Denis Pianov,festivalul neta,Ingmar Vilkvist,mirela nicolae,noaptea lui helver,Oksana Bazilevici,sankt petersburg,Teatrul „V. F. Komissarjevskaia”,zbor deasupra unui cuib de cuci
Cronică de teatru de MIRELA NICOLAE Ca spectator şi iubitor de teatru, am văzut sute de spectacole de teatru, reprezentaţii de scenă sau televizate. Câteva dintre ele mi-au marcat copilăria şi adolescenţa iar dacă vreau să mă binedispun, rememorez imagini din aceste spectacole păstrate de memorie. Se întâmplă, printre altele,...