cronica filmului undeva la palilula loredana goaga

Cinemateca Union a găzduit din nou, ca eveniment conex al Festivalului Național de Teatru, cu ajutorul Transilvania Film, Undeva la Palilula, în regia lui Silviu Purcărete (2012), debutul în film al regizorului. Echipa filmului: o distribuițe de 50 de personaje (Dimeny Aron, Constantin Chiriac, Sorin Leoveanu, Ofelia Popii, Horațiu Maleiele, Răzvan Vasilescu etc.) Vasile Șirli – compozitor, Adrian Silișteanu – director de imagine, Dragoș Buhagiar – scenograf.

afis film undeva la palilula silviu purcarete

Unde? La Palilula. Ce e Palilula? Orașul fără copii. Cine se află acolo? Proaspătul absolvent de medicina pediatrică, Dragoș Serafim. Ce face el? Povestește pe durata derulării filmului ce se întâmpla la Palilula. Este Serafim personajul principal? Nu. Palilula are rolul principal, de aici spațiul ca personaj. Serafim este doar reporterul evenimentelor ciudate din Palilula. Suficiente întrebări… deocamdată.

Să înțelegem! Vorbim despre un film care se numește simplu Undeva la Palilula. Prin caracteristica fantezie creatoare a regizorului de teatru Silviu Purcărete, întâlnim în Undeva la Palilula, sub eternul iz comunist, o lume bolnavă. Da, bolnavă, doar acțiunea se petrece  silviu-purcareteîntr-un spital sărăcăcios și murdar din Palilula, unde medicii folosesc ca principal anestezic „tăria” (țuica, vodca etc). Acești medici vor să salveze vieți, să trateze diferite suferințe ale oamenilor, vor să descopere cauzele morții, dar cu condiția să nu se nască… copii. Copiii aduc ghinion. Înseamnă că unul dintre ei va trebui să moară. Intuim de aici că rolul personajului Serafim e puțin mai mult decât al unui povestitor. Vom afla de ce în cele ce urmează.

După ce ne mai dezmeticim și aflăm cam care-i atmosfera prin Palilula, aflăm că fiecare personaj are un rol clar definit în societatea Palilulei, cu valoare de simbol. Palilula pare un fel de Turn Babel, unde toți par a fi din lumi diferite și adunați grămadă aici, unde ei se simt ca într-un colț de rai. Băutura curge șiroaie, depravarea e la ea acasă și cu câteva fenomene paranormale, curată adrenalină. Așadar, facem cunoștință cu personajele simbolistice, menite să te înfioare sau amuze: Hermafrodita (la lună plină femeie, la lună nouă barbat), Leana mică (o nimfomană singuratică, pricepută în arta culinară a tocăniței), doctorul de culoare, a.k.a Gogu (născut prin Africa, cu studii de medicină în România și care la final se transformă în… alb) Stan și Bran (personaje episodice, cópii ale originalilor, unul gras, unul subțire), Ilie (bețivul curvar fruntaș), Troțki (șeful de partid, comunist desigur) și lista continuă, un motiv bun să mergeți să vedeți filmul.

imagini din filmul undeva la palilula de silviu purcarete

Imagini din filmul Undeva la Palilula, regia: Silviu Purcărete

Avem acțiune unitară, intrigă, scop?! Aceasta-i întrebarea… retorică. Filmul ne plasează într-un țiunut fantasmagoric, unde aproape fiecare acțiune își are individualitate proprie, cerința principală este ca acestea să se desfășoare în decorul și contextul spațiului Palilulei.

Venind vorba de decor, acesta impresionează, îți sfidează imaginația. Cadrele sunt strânse, fotografice, scenografia e perfectă, personajele sunt așezate foarte precis, matematic, planul de profunzime funcționează vag și e limitat… ca la teatru. Deci nu prea reușești să te lași prins în joc, pentru că realizezi că totul se întâmpla într-un fel de machetă. Partea interesantă, însă, este că, urmărind aceste imagini supraîncărcate de personaje și obiecte, te simți provocat să joci jocul „gasește obiectul”, fără riscul de a pierde vreun fir epic. Iar acum alt joc! Ghici ghicitoarea mea: Ce animal are coarne, blană, și e înrudit cu oaia? Răspuns corect! Capra. Personaj animalic ce întruchipează forța răului, și apare în poveste pentru a-și îndeplini această misiune. Paradoxal însă, toate evenimentele stranii ce implică personajul caprei, compun un final fericit. Se naște un copil în Palilula. Copil cu un picior de capră, pe care medicul pediatru Serafim îl taie. Gest făcut în încercarea de a restabili ordinea firească a lucrurilor.

undeva-la-palilula silviu purcarete

Revenind, țup-țup și broscuța! După un măcel al broaștelor, urmat de un ospăț, o broscuță, greu de ucis, apare acum la final să sărute prințul, adică pe doctorul salvator, Serafim. Mare ne e mirarea când vedem că doctorul sărutat de ultimul supraviețuitor al amfibienilor se transformă și el într-un broscoi. Cortina!

Concluzionând, elementele caracteristice acestui film sunt preponderent elemente specifce teatrului: mijlocirea situațiilor vizuale de pe ecran ca mod de dezvoltare a spațiului teatral; preferința pentru grotesc, cu tendința acută către o expresivitate agresivă (venită din folosirea mecanică și repetată a unor metode/teme cu scopul de a amuza sau de a impresiona). Toate acestea se petrec pe fundalul unui contrast muzical (când clasică, cand populară), menit să contureze atmosfera din Palilula, dar și să sublineze poate ironia la adresa unei tradiții primitive românești.

La ieșirea din sală, cu cei foarte puțini spectatori, se aud impresii controversate: „Dom’le, nu mai vedem și noi altceva? Ceva adevăruri moderne, fără culoare politică?!” sau nimeni nu mai spune nimic. Totuși gândul de încheiere se leagă de o replică din film: „Bolnavi suntem numai noi, ăștia sănătoși”, așa că poate regizorii de teatru ar trebui să facă film! Cine știe, poate în felul acesta se va naște un nou curent…

Loredana Goagă

În cadrul Festivalului Național de Teatru, filmul Undeva la Palilula este programat și duminică, 3 noiembrie 2013, la ora 19.00, la Cinemateca Union din București.

Video Undeva la Palilula

Cronica filmului Faust: FNT – 3… 2…1… Acțiune! de Loredana Goagă

costintuchilaFNT CRONICA DE FILMbizarerie,capră,ce inseamnă palilula,copii,cronica filmului undeva la palilula,dragoș buhagiar,epoca de aur,grotesc cinematografic,hermafodit,medicină pediatrică,ofelia popii,palilula,program union,silviu prucărete despre filmul undeva la palilula,sorin leoveanu,stan și bran,tocăniță,troțki,țuică,vodcă
Cinemateca Union a găzduit din nou, ca eveniment conex al Festivalului Național de Teatru, cu ajutorul Transilvania Film, Undeva la Palilula, în regia lui Silviu Purcărete (2012), debutul în film al regizorului. Echipa filmului: o distribuițe de 50 de personaje (Dimeny Aron, Constantin Chiriac, Sorin Leoveanu, Ofelia Popii, Horațiu...