de MARIANA CIOLAN

PREMII TEATRU RRC

La cea de-a XVI-a ediție a Galei Premiilor Radio Romania Cultural, desfășurată luni, 21 martie 2016 în ambianța elegantă și primitoare a Teatrului Odeon din Capitală, unde și anul acesta în fața unui public numeros și select, amfitrioni au fost Radu Croitoru și Maria Balabaș, s-au acordat premii la nouă secțiuni pentru cele mai reușite evenimente în tot atâta  domenii culturale. S-au mai acordat Premiul de excelență, istoricului Neagu Djuvara, Premiul In memoriam Iosif Sava, pianistei Raluca Știrbăț și Premiul Lux Mundi, artistului vizual Dan Perjovschi.

Pentru categoria Teatru au fost următoarele nominalizări:

Echipa proiectului Antisocial

Pentru multiplele valențe de manifest pentru dialog și efervescența creată în jurul acestui spectacol inteligent și ultraactual, o coproducție a Teatrului Național „Radu Stanca” și a Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, semnată de Bogdan Georgescu. Spectacolul, văzut în peste 20 de orașe din țară, într-un turneu național fără precedent în ultimii 25 de ani, a prilejuit numeroase dezbateri la care au participat liceeni, părinții și profesorii lor, dar și oameni politici, devenind un posibil factor generator de schimbare a mentalităților.

4

Spectacolul Bach Files de la Teatrul Bulandra din București, cu muzică de Adrian Enescu pe teme de Bach, în regia lui Alexandru Darie

Pentru îndrăzneala și măiestria cu care sunt valorificate la modul sincretic mijloace teatrale, muzicale, coregrafice, cinematografice. Pentru felul armonios în care se împletesc jocul actorilor, dansul, muzica interpretată live cu proiecții video, desene animate și marionete, spre a face să rezoneze teme clasice și moderne într-un discurs pluriartistic despre iubire și căutarea de sine, despre bucuria vieții.

andreea-gavriliu

Actrița și coregrafa Andreea Gavriliu

Pentru coerența, umorul și ingeniozitatea coregrafiilor și a spectacolelor coregrafice pe care le semnează, de la diafanul Bizoni montat de Radu Afrim la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu sau tulburătorul Vertij de la Teatrul „Aureliu Manea” din Turda și neliniștitul 3 ore după miezul nopții de la Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, ambele montate de Mihai Măniuțiu, în care și dansează, până la spectacolele montate de ea însăși: imaginativul Hotel PM de la Teatrul German de Stat din Timișoara și zeflemitorul Dezorient Express la Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad.

Cristian-Iacob-în-Trei-gemeni-venețieni

Cristian Iacob în Trei gemeni venețieni    

Actorul Cristian Iacob

Pentru felul savuros în care fructifică propriile sale disponibilități de interpretare în conturarea tripleților Zanetto din spectacolul Trei gemeni venețieni, producție a Teatrului Mic din București. Pentru debordanta cheltuire de energie și dăruirea pilduitoare în conturarea nuanțată a fiecăruia dintre cele trei personaje întrupate, ca trei ipostaze emoționante în jocul întâmplării și al adevărurilor ființei umane, în respect pentru coerența, omogenitatea, plurivalența întregului discurs artistic semnat de regizoarea Nona Ciobanu.

Juriul final – din  care au făcut parte Radu Croitoru, Attila Vizauer, Răzvan Suma, Bogdan Ghiu și Ana Maria Spătaru, a decis, în unanimitate, ca echipa proiectului Antisocial să fie câștigătoarea Premiului pentru teatru. Au urcat pe scena sărbătorească a Galei în formație aproape completă actorii sibieni din spectacol, însoțiți de Luminița Puiuleț, cadru didactic, managerul și coordonatorul proiectului. Au adus un salut Galei și Radio România Cultural, de pe scena Galei, Lucian Bondea, rectorul Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, și într-o înregistrare TV trimisă din Beijing, unde Teatrul Național „Radu Stanca” se află în turneu, actorul Constantin Chiriac, directorul teatrului sibian. Aflat în această perioadă în Statele Unite ale Americii, unde lucrează, regizorul și semnatarul scenariului acestui spectacol, Bogdan Georgescu, nu a putut participa la Gală. Ne-a împărtășit însă prin telefon câteva gânduri legate de acest proiect.

Prin teatru se împlinește creația muzicală a compozitorului Adrian Enescu, laureatul secțiunii Muzică, inspiratele sale variațiuni pe teme din marea muzică a lui Bach, anume în spectacolul Bach files, producție a Teatrului „Bulandra”, care a avut premiera în Festivalul „Enescu” din toamna trecută.

7

Radu Afrim

Și teatrul a fost, deopotrivă, prezent în nominalizări la secțiunea Proiecte culturale și festivaluri, anume pentru Centrul de teatru Educațional Replika și pentru Gala Tânărului Actor, program permanent UNITER. La această categorie premiul a revenit Galei Tânărului Actor. Pentru audiența-record de care s-a bucurat în rândul tinerelor generații cărora li se adresează ca potențială rampă de lansare, pentru efervescența creatoare și edificatoare prin care au fost puse în valoare calitățile interpreților-concurenți, pentru nota destinsă și antrenantă în care s-a desfășurat în luna septembriela Costinești sub direcția artistică a regizorului Radu Afrim, numit pe scena Galei Premiilor RRC „un veritabil magician”.

logo revista teatrala radioCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

 Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

 

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”, cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

logo revista teatrala radio

Arhiva rubricii Premii

costintuchilaPREMIIantisocial,gala premiilor radio romania cultural,mariana ciolan,premii rrc,radu afrim
de MARIANA CIOLAN La cea de-a XVI-a ediție a Galei Premiilor Radio Romania Cultural, desfășurată luni, 21 martie 2016 în ambianța elegantă și primitoare a Teatrului Odeon din Capitală, unde și anul acesta în fața unui public numeros și select, amfitrioni au fost Radu Croitoru și Maria Balabaș, s-au acordat...