Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ

cronica de teatru fabrika gigi caciuleanu

Fabrika, un spectacol de Gigi Căciuleanu, Fundaţia Art Production în parteneriat cu Teatrul Mic, 2015

„Cred că numai un corp care gândeşte poate fi într-adevăr un corp frumos”, mărturisea Gigi Căciuleanu. Prin „corp care gândeşte” regizorul spectacolului Fabrika înţelege o bună, valoroasă şi fermă întruchipare a unor idei, mesaje încărcate şi potenţate de expresie – trupul ca o prelungire a minţii. 

fabrika.gigi caciuleanu

În producţia de faţă – realizată de Fundaţia Art Production, în parteneriat cu Teatrul Mic – cunoscutul coregraf a fost interesat de trup, văzut ca o fabrică a minţii, o uzină în care omul e înfăţişat în „starea de dans”, supus transformărilor la nivel emoţional şi energetic, în dubla sa calitate de individ cu personalitate unică şi de membru al unui grup, verigă a unui lanţ, parte dintr-un întreg. Fabrika este un experiment creativ reuşit care interoghează deopotrivă dinamica individului dar mai ales a mecanismelor umane. 

fabrika

Alături de un „lot” de talentaţi şi carismatici dans-actori, un personaj important este coloana sonoră semnată de Manuel Wandji – compozitor franco-camerunez de înaltă calificare şi bogată experienţă pentru companii de hip-hop. Muzica lui este un mix original de sunete urbane, influenţe etnice şi acorduri clasice. De altfel, talentul remarcabil i-a adus în 2009 o colaborare cu celebra Pina Bausch. În Fabrika, Gigi Căciuleanu foloseşte un montaj realizat din şapte dintre albumele semnate de Wandji. 

fabrika 2

În această dinamică a gesturilor frânte sau, dimpotrivă, fluide un rol important îl joacă spaţiul însuşi, căci fiecare corp prezent în spaţiu îi trasează acestuia limite, îl decupează, îl delimitează, îi dă consistenţă, îl încarcă, îl potenţează. Asistăm astfel la naşterea unei tectonici a spaţiului gol, a interstiţiilor pe care Căciuleanu le numeşte „entităţi extracorporale”. Ele definesc raportul dintre „ceea ce se vede” şi „ceea ce nu se vede”, dintre „gol” şi „plin”. 

fabrika-un-spectacol-de-gigi-caciuleanu

Acest proiect al neobositului coregraf român este o meditaţie spectaculoasă şi cu un valoros potenţial creativ, inspirată de conceptul corp – între acord şi dezacord. Un mesaj teatral potenţat de energia metaforică, sub impulsul tensional al emoţiei. 

O cuceritoare călătorie în care dansul îşi dezvăluie dubla natură – artă şi meşteşug, instinct şi tehnică, inspiraţie şi ştiinţă. A comunica – a dansa – a fi. 

razvana nita

Răzvana Niță. Foto: Petre Lupu

logo revista teatrala radio

Alte articole de Răzvana Niță: Va fi ora exactă 

Quo Vadis, Marie…cronică de teatru

„Port doliul vieţii mele…”, cronică de teatru 

Cu seriozitate, despre umor, cronică de teatru

Sub semnul creativităţii, cronică de teatru

Mozart rulz, cronică de teatru

Conformism şi nonconformism sau Viaţa pe brânci şi aplauzele în picioare, cronică de teatru

Între istorie şi destin, cronică de teatru

Starea națiunii, la umbra salcâmului tăiat, cronică de teatru

Destine în majuscule, recunoştinţă minusculă, cronică de teatru

Eu, tu, noi…, cronică de teatru

Triaj, cronică de teatru

Înainte ca cenuşa să acopere totul, cronică de teatru

Drumul acesta… De ce?, cronică de teatru

Punctul mort, cronică de teatru

Stella… de la stea. Ca o boîte à musique… Blanche, cronică de teatru

Păsările, ca şi oamenii… visează să zboare, cronică de teatru

Instinctul fericirii, cronică de teatru

Exerciţii de rezistenţă cu Familia Tót, cronică de teatru

Et in Portugalia ego…, cronică de teatru

Cine iubeşte şi lasă…, cronică de teatru

Dance me to the end of love

Istoria pe scenă

Seducţia vocilor şi actualitatea clasicilor, cronică de teatru radiofonic

Constantin Brâncoveanu – cu trei zile înaintea Învierii, cronică de teatru radiofonic

Tablouri într-o expoziţie, cronică de teatru radiofonic

Aventura care schimbă destine, cronică de teatru radiofonic

Moartea glumeşte până la capăt, cronică de teatru radiofonic

Taina întâmplării: Felix şi Pietro – Such a perfect day, cronică de teatru radiofonic

Între Mitică, prinţul mahalalei şi Hamlet, prinţul Danemarcei 

Teatru în grădină – Comedii, capriţuri, pamplezircronică de carte

Caragiale – între exces şi blestemul veşnicei actualităţi, cronică de carte

La umbra cireşilor în floare, despre actorul total, cronică de carte

Calul din piatră şi teatrul din pâine, cronică de carte

Există și întâmplări fericite 

Arhiva rubricii Spectator, ca la teatru de Răzvana Niță

logo revista teatrala radioVezi și: arhiva rubricii Cronica de teatru

 

costintuchilaCRONICA DE TEATRUcronica de teatru,fabrika,Fundaţia Art Production,gigi căciuleanu,Manuel Wandji,răzvana niță,teatru dans,teatrul mic
Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ Fabrika, un spectacol de Gigi Căciuleanu, Fundaţia Art Production în parteneriat cu Teatrul Mic, 2015 „Cred că numai un corp care gândeşte poate fi într-adevăr un corp frumos”, mărturisea Gigi Căciuleanu. Prin „corp care gândeşte” regizorul spectacolului Fabrika înţelege o bună, valoroasă şi fermă întruchipare...