cronica de teatru tv Fii cuminte Cristofor aurel baranga

cronica de teatru tv siglaDifuzarea de către Televiziunea Română a spectacolului cu piesa Fii cuminte, Cristofor! de Aurel Baranga, luni, 1 septembrie 2014, se datorează, probabil în mare măsură, și faptului că în acest an se împlinesc 35 de ani de la moartea dramaturgului. Este vorba despre un spectacol pus în scenă în urmă cu câțiva ani, la Teatrul „George Ciprian” din Buzău, marcând debutul ca regizoare al binecunoscutei Diana Lupescu.

Adaptarea pentru televiziune s-a făcut cu unele modificări în ceea ce privește scenografia și o parte din distribuție. Astfel, varianta prezentată luni seara, i-a avut ca protagoniști pe: Tania Popa, în dublu rol – Ema Bellea și Anca Stambuliu, Ion Grosu în Cristofor Bellea, Ada Navrot în rolul Victoriei Sava și Cristian Nicolaie interpretând rolul profesorului Valeriu Stambuliu.

aurel baranga

Aurel Baranga

Cu toate că apariția personajului Ema este una episodică, Tania Popa reușește cu acest rol o interpretare de excepție, superioară, în accepțiunea mea, celei în care o întruchipează pe actrița Anca Stambuliu. Aceeași impresie o creează și Cristian Nicolaie în Valeriu Stambuliu, sau Ada Navrot în Victoria Sava, interpretările rolurilor principale neridicându-se la înălțimea celor secundare.

Spectacolul s-a jucat în premieră la Teatrul „Bulandra”, în stagiunea 1964–1965, regia și distribuția fiind atunci de excepție. În prezent Diana Lupescu aduce minime adaptări la text, încercând timide actualizări din dorința de a nu afecta originalitatea piesei, dar, în același timp, și de a risipi din construcția replicilor un aer oarecum vetust.

diana lupescu

Diana Lupescu

Scrisă în stilul teatrului bulevardier, comedia  Fii cuminte, Cristofor! satirizează, cu fină ironie, aspecte ale vieții conjugale, fapt ce-i conferă, în ciuda perioadei îndelungate care o desparte de premieră, actualitate.  Metafora ce leagă, dă sens și consistență piesei, este aceea a cadrilului, un dans compus, așa cum ne spune și dicționarul explicativ, dintr-un șir de figuri în cursul cărora partenerii se schimbă între ei.

Cristofor Bellea, compozitor și bărbat matur, căsătorit de opt ani cu Ema Bellea, resimte din plin erodarea relației matrimoniale, declarându-se obosit, îmbătrânit prematur, acuzând mediul casnic ca fiind searbăd și pe consoartă că este absentă, indiferentă și absorbită exclusiv de preocupările sale. Pe fondul acestor stări el plănuiește o aventură cu frumoasa și talentata actriță Anca Stambuliu, soția profesorului și prietenului său de-o viață Valeriu Stambuliu. Numirea acestuia din urmă în conducerea unei comisii de bacalaureat, tocmai la Craiova, încurajează, în mintea înfierbântată de dorințe a plictisitului compozitor, încolțirea ideii că planul de cucerire ar fi realizabil. Acesta uzează de toate tertipurile pentru a-și convinge soția să plece în aceeași perioadă la Iași, în vizită la părintele său bolnav. Sosită, fără a bănui situația, la întâlnirea obișnuită a celor două cupluri care jucau împreună belotă, Anca Stambuliu pricepe repede strategia înflăcăratului amorez și reușește, cu mult tact și tot atâta viclenie, să-i pareze avansurile cu celebra replică, devenită titlul piesei, Fii cuminte, Cristofor!, pentru ca, începând cu a doua zi, să-l atragă într-un scenariu al cărui deznodământ o va surprinde și pe ea.

imagini spectacol fii cuminte cristofor teatrul g ciprian

Quiproquo-ul creat prin substituirea unei pagini din traducerea Emei la Madame Bovary într-o scrisoare pe care aceasta i-ar fi trimis-o soțului său din gară, sau a celor două personaje feminine, Cristofor afirmând la un moment dat că Anca seamănă foarte mult cu Ema, aduce prospețime acțiunii, dealtfel de un comic puțin forțat. Un efect asemănător îl are și personajul Victoria Sava, asistenta îndrăgostită și devotată, în interpretarea desăvârșită a Adei Navrot.

aurel baranga fii cuminte cristofor

Imagini din spectacol. Foto: TVR

Lecția pe care Anca Stambuliu vrea să i-o servească lui Cristofor Bellea și pe care încearcă în final să i-o explice prin mecanismul cadrilului, se va dovedi nu numai moralizatoare dar și tristă, prin modul în care va influența finalul, unul neașteptat pentru toată lumea. La cadril, după plăcuta schimbare a partenerilor, cel care dirijează dansul lansează comanda: Tout le monde en place! și fiecare revine la locul său. Vraja se destramă pentru că, așa cum spune Anca: vraja e făcută ca să se destrame! Doar că, în acest caz, revenirea nu mai este completă. Ema, aflând de evoluția lucrurilor în lipsa ei, decide să-și părăsească soțul.

cadril tout le monde en place cronica tv ani bradea

Chiar dacă autorul nu face o critică fățișă egocentrismului de care dă dovadă Cristofor, avertismentul este lansat, nu fără un oarecare cinism în fața evidentei singurătăți la care acesta s-a autocondamnat, prin vocea cristalină a Ancăi Stambuliu, pierzându-se în fundal: Fii cuminte, Cristofor!

Mesajul este cât se poate de evident: nu întotdeauna este posibil ca tout le monde en place! Jocul, ca orice joc, implică și riscuri. Iluzia durează puțin, mai departe ești pe cont propriu.

Vezi și: Pactul lui Purcărete, cronică de teatru tv de Ani Bradea

costintuchilaCRONICA DE TEATRU TVada navrot,adulter,ani bradea,aurel baranga,cadril,cristofor bellea,cronica de teatru tv de ani bradea,dina lupescu,ema,fii cuminte cristofor,iluzie,ion grosu,metafora cadrilului la aurel baranga,tania popa,teatru bulevardier,teatrul g ciprian buzau,totu le monde en place
Cronică de teatru tv de ANI BRADEA Difuzarea de către Televiziunea Română a spectacolului cu piesa Fii cuminte, Cristofor! de Aurel Baranga, luni, 1 septembrie 2014, se datorează, probabil în mare măsură, și faptului că în acest an se împlinesc 35 de ani de la moartea dramaturgului. Este vorba despre un...