Interviu realizat de MIRELA NICOLAE

ron hawkins interviu mirela nicolae toleranta teatru

În exclusivitate pentru Revista Teatrală Radio

Când stai de vorbă cu Ron Hawkins rămâi impresionat de sinceritatea, exprimarea directă şi apăsată pe care le foloseşte pentru a-şi transmite gândurile. Te priveşte în ochi pentru că nu are nimic de ascuns. Prin atitudinea sa îi transmite interlocutorului o energie pozitivă, constructivă. Îmi plac oamenii direcţi şi pasionaţi de munca lor.

Ron Hawkins

Ron Hawkins

Angajat la Ambasada SUA la Bucureşti, Ron Hawkins este o persoană care sprijină, prin vorbele şi acţiunile sale, proiecte educaţionale şi culturale de la noi. A doua mea întâlnire cu Ron a avut loc la începutul săptămânii când am vorbit despre cel mai nou proiect de educaţie conceput de studenţii români: montarea musicalului de succes Hairspray

Grafică, ilustrații și editare multimedia: Costin Tuchilă.

afis hairspray musical

Traducerea interviului 

Mirela Nicolae:De ce a ales Ambasada SUA să sprijine realizarea musicalului Hairspray/Fixativ?

Ron Hawkins: – Din mai multe motive. Unul este acela de a avea posibilitatea să lucrăm cu Universitatea din Galaţi şi cu Fundaţia pentru Tineret UNESCO pentru a promova cultura americană. Desigur, cultura reprezintă sufletul oricărei ţări iar prin promovarea acestui proiect sperăm să-i deschidem audienţei ferestre spre sufletul culturii americane. Lucrăm cu Universitatea din Galaţi şi oferim, astfel, asistenţă unui program educaţional, aici, în România. Evenimentul în sine, musicalul, este în limba engleză. În acest fel ajutăm la promovarea studiului limbii engleze. De fapt, una dintre actriţe nu vorbeşte deloc limba engleză, deşi rolul ei este exclusiv în această limbă. Cu toate acestea nu-ţi dai seama că ea nu ştie deloc engleza. Realizezi doar dacă stai de vorbă cu ea.

M. N.: – A memorat rolul?

R. H.: – A memorat dar l-a interiorizat. Aşa încât ştie exact ce spune, deşi nu vorbeşte fluent engleza.

M. N.: – Domnule Ron Hawkins, de ce Ambasada SUA a ales Universitatea din Galaţi?

R. H.: – Sunt multe programe meritorii acolo. În particular, a fost aleasă deoarece însărcinatul nostru pe probleme de cultură i-a văzut pe studenţi într-un program anterior şi ne-am gândit: „Ce oportunitate să facem ceva în altă parte a ţării!”. Avem cunoscutele colţuri americane, iar acest spectacol a fost un motiv pentru a adânci legăturile cu Galaţi, cu acea parte din România.

toleranta

M. N.: – Hairspray este un spectacol despre nedreptate, adolescenţi şi drepturile omului. Credeţi că aceste subiecte mai sunt de actualitate?

R. H.: – Absolut. Deopotrivă în ţara mea şi în România. Văzând spectacolul, remarci că e o lecţie care trebuie învăţată sau, cel puţin, care trebuie scoasă la suprafaţă. Da, cu siguranţă. Musicalul vorbeşte despre ce se întâmpla în anii ’60 în Statele Unite, în perioada luptei pentru drepturile civile. Este vorba despre albi şi oameni de culoare, despre segregarea care i-a luat apoi locul. E-adevărat că azi nu mai avem o astfel de separaţie în termenii de atunci, dar rasismul continuă să fie o problemă, diversitatea – o temă. Sunt atitudini faţă de care trebuie să luăm o poziţie şi cred că şi România poate învăţa o lecţie, poate face o paralelă întrucât varietatea există şi aici. Este o ţară foarte variată. Noi simţim diversitatea ca pe-o forţă.

M. N.: – Sunt teme globale?

R. H.: – Absolut. Sunt convins că sunteţi la curent cu ce se întâmplă în momentul de faţă, cu migraţia dinspre Orientul Mijlociu. Cu aşa ceva încă se confruntă şi ţara mea. Încă mai vedem crize declanşate de rasism. Recent s-a întâlmplat cu cântăreaţa Beyoncé, în timpul reprezentaţiei ei de la finala Superbowl. A fost declanşată o uriaşă dezbatere în Statele Unite ale Americii întrucât ea a ales să folosească elemente ale panterei negre care a reprezentat un simbol pentru perioada 1960–1970, în epoca drepturilor civile. Scânteia aprinsă a născut multe controverse în legătură cu ce a făcut, cu alegerile sale pentru acea reprezentaţie. A fost adecvată? A fost potrivită pentru a declanşa un dialog între afro-americani şi trupele de luptă? Cu siguranţă sunt teme extrem de vaste.

M. N.: – Reprezentaţia în versiunea românească va avea loc în Galaţi, Cluj-Napoca şi Baia-Mare. Veţi fi acolo?

R. H.: – Voi fi prezent la reprezentaţiile de la Cluj şi Baia-Mare. O colegă de-a mea va fi la premiera de la Galaţi. La toate spectacolele aşteptăm o audienţă compactă şi un interes concentrat asupra acestui program. Este un spectacol minunat. La începutul acestei luni am asistat la repetiţia generală de la Galaţi şi acei studenţi au muncit din greu pentru reuşită.

hairspray

Imagini din spectacol. Sursa foto: Caietul de sală

M. N.: – Câţi studenţi vor juca în spectacolul Hairspray?

R. H.: – E o bună întrebare. Distribuţia totală include în jur de 20 de studenţi. Este un spectacol bine făcut pentru că transmite mesaje foarte puternice: ai cântece frumoase, o coregrafie minunată, sunt nenumărate elemente introduse şi este extrem de relaxant. Dar aşa cum spuneam, s-a depus foarte mult efort din partea studenţilor. În timpul întâlnirii au spus cât de greu le-a fost. S-au întrebat de ce au fost de acord să facă asta dar, după ce au început să lucreze, li s-a părut minunat, o oportunitate extraordinară. Aşadar, cred că au învăţat ceva. Sper ca auditoriul să le aprecieze eforturile. Știu că am fost mulţumit de ceea ce am văzut la repetiţia generală şi cred că va fi splendid.

M. N.: – Acest musical are un regizor profesionist?

R. H.: – Da. Masteranzii de la Universitatea din Galaţi suntlogo univ galati profesionişti, au o viziune de specialitate şi poţi vedea asta reflectat în producţie. Nu vă aşteptaţi să ajungeţi pe Broadway în New York… Nu despre asta este vorba, ci despre o producţie universitară, una incredibilă, cu teme puternice şi distracţie pe măsură.

M. N.: – Sunt diferenţe între adolescenţii din anii ’60 şi cei din ziua de azi în ceea ce privieşte viziunea lor asupra societăţii?

R. H.: – Cred că problemele lor specifice sunt diferite, dar oamenii, în general, sunt cam aceiaşi. Dacă putem compara mişcarea pentru drepturile civile şi faptul că tinerii acelor vremuri solicitau egalitate, dreptate, corectitudine pentru toţi, putem extrapola şi spune: „Hei, nu am văzut şi asta în noiembrie, în România, în termenii folosiţi după incidentul din clubul Colectiv”? Tinerii au cerut egalitate, eliminarea corupţiei. Înainte de orice, dintotdeauna, oamenii au vrut aceleaşi lucruri: corectitudine, libertate şi posibilitatea să-şi aducă cea mai bună contribuţie, au cerut societăţii cea mai bună posibilă calitate a vieţii. De aceea nu cred că sunt diferenţe majore între generaţia anilor ’60 şi cea de azi. Poate obiectivele specifice s-au schimbat. Dar, în ansamblu, temele sunt aceleaşi: oamenii îşi doresc un viitor mai bun, mai luminos.

M. N.: – Poate industria spectacolului să ajute drepturile omului?

R. H.: – Da, cred că poate deoarece îi face conştienţi pe oameni în legătură cu subiectul, îi învaţă să aibă conversaţii neplăcute. Să spunem că nu contează de ce parte te situezi în cazul interpretării de la Superbowl a artistei Beyoncé; te provoacă să vorbeşti despre asta şi este foarte important. Săptămâna trecută la emisiunea „Saturday night live”, care este una din cele mai vizionate producţii de televiziune din SUA, s-a ironizat ce s-a întâmplat la Superbowl. Da, au râs de asta, s-au simţit bine, dar ceea ce este de remarcat este conversaţia despre subiectul în cauză. Mai degrabă, ce mi-ar plăcea ar fi să-i văd pe oamenii ieşiţi de la teatru exclamând: „Uau! A fost fantastic! Galaţi a făcut performanţă. Hm… Mă întreb cât de multe asemănări sunt cu ceea ce se întâmplă azi în SUA, în România?” şi să poarte o astfel de conversaţie, să promoveze cu efort incluziunea, corectitudinea, toleranţa, acceptarea.

M. N.: – Vă mulţumesc foarte mult.

R. H.: – Și eu vă mulţumesc pentru interesul dvs.. Vă rog să le transmiteţi ascultătorilor dvs. să-şi cumpere bilete. Am înţeles că la Galaţi s-au epuizat toate biletele. Deci, mergeţi la Cluj, la Baia Mare, cred că acolo mai sunt bilete disponbile şi vă asigur că o să petreceţi minunat.

Traducere şi adaptare de Mirela Nicolae

ron hawkins ambasada sua

Ron Hawkins este consilierul pentru presă şi cultură al Ambasadei SUA la Bucureşti. Anterior a lucrat în Algeria, Islanda, Bosnia-Herţegovina, Sudan şi la Washington DC. A absolvit American University din Washington DC, obţinând atât o diplomă de licenţă, cât şi una de masterat în relaţii internaţionale. A studiat limbile franceză, bosniacă şi română. Are cunoştinţe de latină, germană şi islandeză. A făcut o scurtă vizită în România cu câţiva ani în urmă şi şi-a dorit să se întoarcă pentru a petrece o perioadă mai lungă în ţară, în cadrul Ambasadei SUA. Este originar din statul Maryland, din apropierea capitalei Annapolis, situată la gura de vărsare a râului Severn în frumosul golf Chesapeake. Îi place istoria şi este încântat să se afle într-o ţară atât de plină de vestigii istorice şi atât de frumoasă.

logo revista teatrala radioVezi și: Musicalul american „Hairspray” în România

mirela-nicolae

Mirela Nicolae

logo revista teatrala radio

Vezi: Arhiva rubricii Teatru și educație de Mirela Nicolae

Alte articole de Mirela Nicolae: Reîntoarcerea la valori poate determina progresul, reportaj 

Ora de educație teatrală 

Între mesajul educaţional şi cel protestatar – NETA 2015, cronică de teatru

Realitatea dintre vis şi coşmar, cronică de teatru

Teatru la superlativ – „Noaptea lui Helver” de Ingmar Vilkvist la NETA 2015, cronică de teatru

Umor negru și parodie amară la Sala Mică a Teatrului Naţional „I. L. Caragiale”, cronică de teatru

Poveşti şi învăţăminte pentru adulţi în spectacolul „Omul-pernă” de Martin McDonagh, cronică de teatru

Divorţul ca pretext pentru o căsătorie necesară, cronică de teatru

Un studiu memorabil: „«Tovarăşul de luptă» Caragiale”, cronică de carte

Citindu-l pe clovnul iubitor de viaţă, cronică de carte

Hohote de râs într-o montare radiofonică antologică: „Burghezul gentilom” de Molière, cronica discului de teatru radiofonic

logo revista teatrala radioVezi și: Arhiva rubricii Interviu

costintuchilaINTERVIUambasada sua,Beyoncé,consilier pentru presă şi cultură al Ambasadei SUA la Bucureşti,generaţia anilor ’60,hairspray,interviu rtr,mirela nicolae,musical,musicalul hairspray in romania,ron hawkins,sua,toleranță
Interviu realizat de MIRELA NICOLAE În exclusivitate pentru Revista Teatrală Radio Când stai de vorbă cu Ron Hawkins rămâi impresionat de sinceritatea, exprimarea directă şi apăsată pe care le foloseşte pentru a-şi transmite gândurile. Te priveşte în ochi pentru că nu are nimic de ascuns. Prin atitudinea sa îi transmite interlocutorului...