Cronică de teatru de MARIANA CIOLAN

aniversare 60 de ani teatrul regina maria oradea cronica mariana ciolan

Chiar în ziua a douăzeci și șasea din luna noiembrie, zi când în clădirea impunătoare a teatrului orădean, edificiu din celebrul lanț european al arhitecților vienezi Fellner și Helmer, a avut loc cea dintâi premieră a trupei române permanente, colectivul Teatrului „Regina Maria”, cum este denumită acum instituția înființată în 1955, a demarat sărbătorirea parcursului său artistic și cultural de șase decenii.

actorul eugen tugulea

Eugen Țugulea

Șirul aniversar s-a inaugurat printr-un spectacol unic, susținut de acel minunat actor care este legenda vie a instituției, octogenarul Eugen Țugulea, membru al trupei încă de la începutul ei. Un spectacol intelectual și emoțional în care a fost interlocutor al Elisabetei Pop, fost secretar literar excepțional, nedezmințit legată în continuare sufletește de teatrul orădean. În fața colegilor din toate generațiile, Eugen Țugulea a împletit rostirea de celebre stihuri cu evocarea unor întâmplări importante pentru această istorie de șaizeci de stagiuni, fapte hazlii sau mai puțin vesele trăite în sânul tovarășilor de breaslă, unele chiar tragice la care a asistat martor neputincios. „Ne-a făcut să râdem, ne-a făcut să plângem, ne-a purtat cu domnia sa prin memoria vie a teatrului”, mărturiseau unii dintre cei prezenți.

Elisabeta Pop si Eugen Tugulea

Elisabeta Pop și Eugen Țugulea

Întemeierea trupei permanente reprezintă un moment important în existența seculară a preocupărilor și demersurilor teatrale pe teritoriul Oradei, evocat ca atare în monumentala monografie Teatru românesc la Oradea (coordonator: Elisabeta Pop), în capitolul scris de regretatul Stelian Vasilescu, important susținător al teatrului din oraș. Citim aici că primul colectiv al secției române la Teatrul de Stat Oradea a fost format din actori cu vechi state de activitate în trupe particulare până în 1948, Valentin Avrigeanu, Aurel Decu, Ștefania Popescu, Lulu Popescu, Constantin Simionescu, Mișu Vladimir, alături de care au venit la Oradea actori din alte teatre de stat din țară: Septimiu Pop, Daciana Zăvoianu, Alla Tăutu și nouă absolvenți ai promoției Institutului de Artă Teatrală din acel an, 1955: Alexandru Fierăscu, Gheorghe V. Gheorghe, Eugen Nagy, Eliza Plopeanu, Jean Săndulescu, Cristina Tacoi, George Tomescu, Eugen Țugulea, Ion Vâlcu. Nu au fost excluși diletanți pasionați precum Grig Schițcu, Maria Vasilescu, Dorina Ioja-Vasiu, primii doi, membri în comisia de formare a Secției române de teatru, fondată efectiv în vara anului 1955, cum arată actul de constituire. Prim regizor artistic era Corneliu Zdrehuș, care a girat profesional trei din cele patru premiere ale primei stagiuni în limba română, iar în secretariatul literar erau Lucian Drimba și Ion Manțiu. În lucrarea amintită, Stelian Vasilescu mai notează că la deschiderea stagiunii 1955–1956, au fost șapte sute de spectatori, între care numeroase personalități din toată țara invitate special pentru acest eveniment orădean. Inspirat ales, emblematic, primul titlu înscris pe afiș a fost O scrisoare pierdută de Ion Luca Caragiale.

Daniel Vulcu aniversare teatrul regina maria

La aniversare

Aniversarea de acum a găsit Teatrul „Regina Maria” format din două secții de dramă, trupa „Iosif Vulcan”, cu peste treizeci de actori, doi scenografi, o bogată echipă tehnică, și trupa „Arcadia”, cu alți zece actori și un scenograf. Are un repertoriu cuprinzând peste douăzeci de spectacole, bine apreciate după cum lasă de înțeles afluența publicului în sălile teatrului ori invitarea teatrului „în trombă” la cinci festivaluri doar în această toamnă, ceea ce este un adevărat record. Se adaugă acestora vreo cincisprezece spectacole pentru copii, de asemenea cu meritoriu palmares festivalier. Această ultimă perioadă de activitate rodnică, la care și-au adus contribuția și unii valoroși colaboratori invitați să lucreze pe scena ordădeană, a constituit oglinda pe care Teatrul „Regina Maria” a arătat-o la ceas aniversar. În program au fost incluse premiera care a inaugurat stagiunea cu numărul 60, Seara de ajun (regia artistică: Ovidiu Caița), recenta montare cu Livada de vișini în viziunea incitantă a lui Alexandru Dabija, precum și cel mai nou musical de pe afiș, Omul din La Mancha (regia: Korcsmaros György). Au completat paleta o reprezentație cu Scufița roșie (regia: Maria Mierluț) și o alta cu Traviata, de Verdi, în interpretarea invitaților de la Opera Vox (regia Horia Balint), precum și premiera cu Ivan Turbincă, un spectacol inedit în regia lui Daniel Vulcu pe scena mare a teatrului.

Imagini din spectacolul aniversar Best of Foto Defoto

Momentul culminant al acestui program aniversar a fost în ziua de 1 Decembrie. În ansamblul manifestărilor din municipiu dedicate sărbătorii noastre naționale, Teatrul „Regina Maria” a lansat o ediție specială cu „Ziua porților deschise”, astfel încât cei interesați au putut vizita teatrul, de la foaierul principal, unde pe toată durata programului aniversar a rămas deschisă o edificatoare expoziție cu imagini din 40 de spectacole reprezentative pentru evoluția instituției, până în zona cabinelor, a culiselor și a sălii mari, asistând practic la repetiția nonstop de peste zi pentru spectacolul ce se cizela încă pentru acea seară. Intitulat Best of, acesta a fost închinat publicului din oraș care a avut acces liber pe bază de rezervare anterioară și a cuprins momente din cele mai îndrăgite spectacole aflate acum în repertoriu, începând cu producțiile muzicale care dau o individualitate specială teatrului orădean și aduc premii valoroase în vitrina lui: Scripcarul pe acoperiș, Leonce și Lena, Omul din La Mancha, Îndrăgostiții din Ancona ș.a., recunoscute și savurate de acești spectatori fideli care au gustat din plin tenta cald parodică a acelei reprezentații inedite. Cu actorul Daniel Vulcu, directorul general manager, la pupitrul regizoral, debordând de energie, de imaginație și poftă ludică în transpunerea acelui scenariu care însemna povestea unui repertoriu, toți actorii – începând cu venerabilul Eugen Țugulea, într-o eboșă a partiturii Cațavencu, arc peste timp cu acea Scrisoare pierdută unde a debutat în rolul Popescu, au oferit un tablou viu, în care trecerea de la rol la „comentariul” lui , cu trimiteri fine la viața trupei și la viața noastră în general, în notă relaxat umoristică, se făcea firesc și a stârnit ropote de aplauze și cascade de râs în rândul publicului, antrenat și el cu delicatețe în câteva momente interactive.

Best of teatrul regina maria

Imagini din spectacolul aniversar Best of. Foto: defoto

S-au aflat acolo în sală, foști directori ai teatrului orădean, alți oameni de teatru și oameni de cultură invitați din oraș și din țară, notabilitățile orașului, de la reprezentanții forurilor diriguitoare la finanțatori particulari, ceea ce lasă să întrevedem o bună conlucrare pe mai departe, în beneficiul instituției de spectacol și a publicului din oraș. Balul teatrului care i-a adunat laolaltă, cu rare excepții, pe toți angajații teatrului, personal artistic, tehnic, administrativ, a încheiat această sărbătorire. Care onorează și angajează pe viitor.

logo revista teatrala radio

Cronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

 Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Adrian Roman: „Prin spectacole de calitate, încercăm să menținem sincronismul european al Teatrului din Râmnicu Vâlcea”

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

 

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

 

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

logo revista teatrala radioVezi și: arhiva rubricii Cronica de teatru 

costintuchilaCRONICA DE TEATRU60 ani teatrul regina maria trupa romaneasca,Best of spectacol aniversar teatrul oradea,catavencu,cronică de teatru rtr,cronica spectacol aniversar teatrul oradea,daniel vulcu,elisabeta pop,eugen tugulea,Fellner și Helmer,ivan turbinca,mariana ciolan,omul din la mancha,scripcarul pe acoperis,teatrul regina maria oradea
Cronică de teatru de MARIANA CIOLAN Chiar în ziua a douăzeci și șasea din luna noiembrie, zi când în clădirea impunătoare a teatrului orădean, edificiu din celebrul lanț european al arhitecților vienezi Fellner și Helmer, a avut loc cea dintâi premieră a trupei române permanente, colectivul Teatrului „Regina Maria”, cum...