cronica de teatru spectacole teatrul national chisinau

Turneul întreprins de Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Chișinău la București de săptămâna aceasta a reprezentat un moment de îmbucurătoare repetiție care i-a adus clipe de mare încântare artistică publicului din Sala Studio a Teatrului Național „I. L. Caragiale”, venit pentru cele două spectacole din program, i-a provocat nu puține prilejuri de reflecție despre condiția umană în general, despre soarta pe care temporar și deloc de dorit o poate traversa o țară, un neam.

După dubla deschidere a stagiunii 2014–2015 cu un program comun București-Chișinău, când actorii de la Chișinău au înfățișat patru spectacole diferite ca miză intelectuală și abordare artistică, o edificatoare oglindă pentru paleta largă a țelurilor programatice asumate de Naționalul din capitala Moldovei, iar TNB a prezentat, de asemenea, primele sale producții din acea stagiune la Chișinău, după acea extraordinară Săptămână a teatrelor naționale la Chișinău din toamna trecută, manifestare organizată și susținută de Teatrul Național, cu generosul sprijin al responsabililor în domeniul culturii de pe ambele maluri ale Prutului, în fapt zece zile de regal artistic și cultural la care și-au dat concursul alături de gazde artiști de la București, Iași, Craiova și Sibiu, spectacolelor de pe scenă adăugându-li-se o densă, consistentă serie de producții radiofonice sub girul echipei teatrale de la Radio România, acest turneu înseamnă încă un pas pentru consolidarea unei inițiative privind schimburi bilaterale în domeniul teatrului, netezește calea unei mai libere circulații pe ruta unor valori spirituale comune.

casa de pe granita mrozek

Casa de pe graniţă. Fotografii de Ion Onică

La mijloc de ianuarie 2016, artiștii de la Chișinău au prezentat la București două dintre spectacolele nou intrate în repertoriu. Mai întâi am văzut, în viziunea tinerei regizoare Agnieszka Korytkowska-Mazur, Casa de pe graniță de Mrożek. În acest spectacol, și el rod al unui proiect bilateral, moldo-polonez, bizara „profeție” imaginată de autor, adică pățaniile numeroasei familii prin a cărei locuință este trasată peste noapte frontiera, devine o parabolă născută, cum mărturisește chiar regizoarea, din observația că „oamenii din Republica Moldova seamănă cu cei din Polonia, se vede că au suferit mult din cauza istoriei, că trăiesc într-o zonă de graniță”. Hrănită nuanțat din litera textului, povestea lor devine acum istoria unei țări care se scrie la timpul foarte prezent, foarte fierbinte, piesa își păstrează valențele alegorice în spectacol, în timp ce spațiul de joc capătă o concretețe, o realitate izbitoare. Grație unei fantezii debordante, într-un iureș de umor nebun, scena se umple de personaje absurde, grotești, conturate dintr-o tușă, într-o dezlănțuire de talent și dăruire de aproape întreaga trupă. Trimiterile sunt directe, la potentații momentului care caută, fiecare, să se înfrupte cât mai copios, să apuce cât mai mult din acest iureș nebun de masă de manevră, iar piesa lui Mrożek aproape că rămâne doar pretextul acela valoros care permite să ne amintim că, da, teatrul are căderea de a fi și o agora. Cu o condiție esențială: să nu își piardă mijloacele specifice. Ei bine, în reprezentația de la București, emoția a vibrat puternic în public. Din păcate, într-o nefericită simultaneitate cu vestea unor intense turbulențe pe străzile Chișinăului, cu adresă directă la guvernul chiar atunci instalat și cu ecou în Parlament, o „piesă” deloc ficțională care confirmă nevoia spectacolului de a lansa întrebări precum „cine suntem? ce ne dorim? încotro vrem să pornim?”…

filumena marturano teatrul din chisinau

Filumena Marturano. Fotografii de Ion Onică

Capodoperă a dramaturgiei universale, într-un repertoriu care caută să păstreze justa cumpănă între clasic și modern, Filumena Marturano de Eduardo de Filippo, poartă pe afișul Teatrului Național din Chișinău semnătura lui Alexandru Vasilache, un regizor preocupat acum mai mult de domeniul filmului, dar care, iată, revine în teatrul unde a realizat creații valoroase și pe care l-a condus câțiva ani. Reîntâlnirea cu domnia sa a fost o mare bucurie și pentru noi, căci nu uităm spectacolele sale anterioare prezentate în turneu sau spectacolele bucureștene de la Odeon ori de la Teatrul de Comedie. Cu amintirea acelora, am regăsit și de această dată finețea de filigran cu care regizorul își țese demersurile scenice, minuția cu care construiește împreună cu actorii configurația psihologică a personajelor și potențează sugestiile rafinate, pentru privire, minte și inimă din anumite momente ale acțiunii. Povestea Filumenei este spusă cu o limpezime senină, fără încrâncenare ca în alte montări ale textului, unde pledoaria caldă pentru valori omenești de mare preț, iubirea de copiii și de familia, căsătoria întemeiată pe adevăr și respect, se conjugă într-o paradigmă delicată pe care irizările de umor o cizelează subtil. Un spectacol la care te simți bine, o oază stenică… Ne-am bucurat deopotrivă să-i revedem, în fruntea unei distribuții care a binemeritat și în această a doua seară bucureșteană aplauzele publicului, pe actrița complexă care este Silvia Luca, o Filumena puternică și neclintită în fața valurilor vieții, sub o înfățișare aproape firavă, și pe actorul Petru Hadârcă, energicul director al Naționalului, descoperindu-ne încă o dată, pe scenă, calitățile sale de valoros comediant care reușește să îl facă simpatic, îndrăgit de public pe don Domenico, personajul său cel atât de plin de vicii.

Trupa teatrului National Chisinau

Trupa Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Chișinău

După București, trupa Teatrului „Mihai Eminescu” va fi oaspetele Iașiului cu aceste două spectacole pe drept cuvânt demne de o scenă națională prin calitatea componentelor actului artistic, spectacole care dau seama de profesionalismul exemplar al actorilor, de interesul conducerii pentru texte importante și colaborări valoroase. Sunt programate în Sala Mare a Teatrului Național „Vasile Alecsandri”, în zilele de sâmbătă, 23, respectiv, duminică, 24 ianuarie 2016.

În cadrul aceluiași proiect, în luna martie 2016, la Chișinău vor avea loc patru reprezentații cu două spectacole de la TNB: Butoiul cu pulbere de Dejan Dukovski, în regia lui Felix Alexa, și Douăzeci de ani în Siberia, monodramă interpretată de Amalia Ciolan, bazată pe adaptarea după volumul omonim de Anița Nandriș-Cudla, în regia lui Sorin Misirianțu.

Videoclip Casa de pe graniță

logo revista teatrala radioCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

logo revista teatrala radioVezi și: arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUanița nandriș cudla,casa de pe granita,cronica de teatru turneu teatrul national chisinau la bucuresti,domenico soriano,filumena marturano,mariana ciolan,morzek,petru hadarca,Silvia Luca,teatrul national chisinau
Cronică de teatru de MARIANA CIOLAN Turneul întreprins de Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Chișinău la București de săptămâna aceasta a reprezentat un moment de îmbucurătoare repetiție care i-a adus clipe de mare încântare artistică publicului din Sala Studio a Teatrului Național „I. L. Caragiale”, venit pentru cele două spectacole...