turneu teatrul tandarica china

În perioada 23 iulie–11 august 2015 Teatrul „Țăndărică”eveniment teatral sigla 2 din București se va afla într-un turneu extrem de important în China, unde, timp de trei săptămâni, va parcurge în total 15.907 km și va juca, în 4 mari orașe, 10 reprezentații cu spectacolul Muzicanții din Bremen, în regia lui Attila Vizauer. Adaptare după Frații Grimm de Ema Stere. Muzica originală: Ioan Gyuri Pascu. În distribuție: Gabriel Apostol, Ioan Brancu, Andreea Ionescu, Marin Fagu, Daniela Ruxandra Mihai, George Simian, Adrian Alexandru Neculcea. Scenografia: Mihai Pastramagiu. Coregrafia: Vava Ștefănescu. Premiera spectacolului a avut loc miercuri, 14 mai 2014. Muzicanții din Bremen a fost distins cu Premiul pentru expresivitatea şi performanţa mijloacelor artistice în cadrul Festivalul Internaţional al Teatrului de Animaţie „Spectacole de colecţie”, ediția a X-a,  13–23 noiembrie 2014. 

andrei gindac muzicantiidinbremen

Turneul este rezultatul unui parteneriat pe termen lung între Teatrul „Țăndărică” și Teatrul Național Pentru Copii din China și reprezintă o oportunitate de colaborare pe termen lung, de prezentare a animației din România într-o zonă în care cultura românească pătrunde mai greu.

andreigindacmuzicantiidinbremen24

Așadar, spectacolul Muzicanții din Bremen va avea 3 reprezentații la Beijing, pe scena Teatrului Național Pentru Copii din China, 2 reprezentații la Teatrul de Artă pentu Copii din Tianjin, 2 reprezentații la Teatrul de Artă pentru Copii din Jinan și 3 reprezentații la Centrul pentru Copii și Femei din Chengdu. De asemenea, în cadrul turneului, cu ocazia deschiderii oficiale a Institutului Cultural Român din Beijing, vor avea loc vernisajul expoziției Călătoria lui Țăndărică și un atelier de mânuire cu păpușile din Muzicanții din Bremen.

Expoziția va reuni un număr de 50 de exponate, reprezentând diverse stiluri și metode de expresie artistică experimentate de-a lungul celor 70 de ani de istorie a Teatrului „Țăndărică”.

andreigindacmuzicantiidinbremen2

Muzicanții din Bremen. Fotografii de Andrei Gîndac

Această colaborare, menită să construiască un pod între două continente, este o continuare a protocolului încheiat în urmă cu trei ani între Teatrul de Animație „Țăndărică”, Guangzhou Performnace/Film Co Ltd și Teatrul Beilei din Guangzhou, China. În cadrul acestui parteneriat, spectacolul Alice în țara minunilor, producție a Teatrului „Țăndărică”, s-a jucat în Guangzhou, iar publicul din România a văzut spectacolul Călătorie spre Soare Apune, al Teatrului Beilei. Dacă atunci banda audio de la “Alice în țara minunilor” a fost înregistrată de studenți chinezi, de data aceasta textul în limba chineză al spectacolului Muzicanții din Bremen este dublat de actorii profesioniști ai Teatrului Național Pentru Copii din China.

muzicantii din bremen foto adi bulboaca

Fotografie de Adi Bulboacă

Muzicanții din Bremen

„[…] Spectacolul Muzicanţii din Bremen are un scenariu proaspăt, viu, actual, fără elemente de prisos, semnat de Ema Stere. Nicicând povestea fraţilor Grimm nu a fost mai bine surprinsă, dramatizarea cuprinzând esenţa istoriei şi morala ei optimistă, plină de entuziasm.

Regizorul Attila Vizauer a creat un parcurs secvenţial, o bogată relaţie între personaje, cu multe gaguri şi poante care imprimă un ritm alert, dar ţin şi spectatorii în tensiunea şi suspansul scenelor ce vor urma. Toate păpuşile sunt create cu atenţie pentru detalii şi mânuite cu remarcabilă expresivitate, fiecare dintre actori (Gabriel Apostol, Ioan Brancu, Andreea Ionescu, Marin Fagu, Adrian Alexandru) reuşind să transmită personajului său ceva din personalitatea lui umană şi artistică.

Rezultatul este o producţie reuşită şi datorită muzicii originale compuse de Ioan Gyuri Pascu, un spectacol cu un mesaj puternic, impecabil pus în scenă şi interpretat cu farmec.

Bătrâneţea nu-i o boală, prietenia, camaraderia ajută la găsirea celor mai bune soluţii pentru a nu-ţi pierde niciodată nădejdea. Important este să ţii ritmul şi să mergi înainte catre un ideal. Fiecare dintre noi poate ajunge la Bremen.” – Răzvana Niță, Second job la vârsta a treia, Port.ro, 16 mai 2014.

fratii grimm muzicantii din bremen teatrul tandarica

Foto: Adi Bulboacă

„[…] Acest spectacol este o experiență în primul rând pentru copii, în al doilea rând pentru părinți și în al treilea rând pentru orice alt spectator din afara «cuplului» părinte-copil. Rămânând la cel din urmă, această experiență îl încarcă de foarte multă energie pozitivă datorată în primul rând copiilor, care nefolosind nici o mască și fără să-și propună, îți oferă o experiență sinceră și unică. Așa că vizionarea unui spectacol pentru copii poate fi uneori, pentru orice vârstă, un fel de încărcare a bateriilor, dar cu lucruri bune și cu multă energie de cea mai bună calitate, cea pozitivă.

Totuși având un public dintre cele mai pretențioase, prin sinceritatea și onestitatea lui (publicul format din copii), echipa spectacolului reușește să-i ofere foarte mult, existând un schimb echitabil. Plecând de la povestea Fraților Grimm, Muzicanții din Bremen, trecând prin mai multe etape: adaptarea textului (Ema Stere), concept regizoral (Attila Vizauer), crearea muzicii (Ioan Gyuri Pascu), crearea păpușilor, pregătirea actorilor-păpușari (Gabriel Apostol, Ioan Brancu, Andreea Ionescu, Marin Fagu, Daniela Ruxandra Mihai, George Simian, Adrian Alexandru Neculcea), scenografie (Mihai Pastramagiu), coregrafie (Vava Ștefănescu) se ajunge la produsul final, spectacolul. Iar acest spectacol, prin multitudinea elementelor bine gândite până la detaliu, ajunge la copiii extrem de receptivi, astfel realizându-se o atmosferă foarte plăcută în sala de spectacol. Aceasta persistă pe parcursul întregii reprezentații demonstrând astfel capacitatea de a capta atenția celor mici, un lucru foarte important și mult mai greu de realizat decât în cazul unui public majoritar adult.

premiera muzicantii din bremen cronica maria seiculescu

Principalele două elemente care ajută la captarea atenției copiilor sunt cele care apelează la cele două simțuri, văzul și auzul. Din punct de vedere vizual, spectacolul propune ca personaje păpuși inteligent mânuite. Cât timp aceste păpuși caracterizează personajul și mai presus de asta sunt și foarte bine lucrate, pentru orice spectator este o plăcere să le vadă. Și când acestor detalii esențiale li se adaugă arta mânuirii păpușilor, dar și arta interpretativă, o lume începe să se creeze. Lumea a patru animale nedorite de stăpânii lor (măgarul, câinele, pisica, cocoșul), care plecă pentru a se împlini prin muzică (să devină muzicanți la Bremen). Este de ajuns să fie puși într-o situație limită pentru a realiza ce au ei special, atât fiecare în parte, dar și ca echipă (momentul în care întâlnesc tâlharii). 

Personajele sunt gândite aproape matematic și de aceea și funcționează. În cazul tuturor personajelor, colaborarea actor-regizor-coregraf funcționează chiar bine, fiecare personaj primind un grad de unicitate. Măgarul însă ca personaj, interpretat de Gabriel Apostol, primește prin arta actorului un farmec aparte, redat prin voce, prin modul de a puncta textul, prin mânuire, susținut de text și de gândirea regizorală.

Trecând la elementul auditiv, care se face și el «vinovat» de captarea atenției, cea mai reprezentativă și cea mai ușor memorabilă parte muzicală a spectacolului este cea finală, în care cele patru personaje devin muzicanți la Bremen. Pe scena succesului, sunt prezentați cei patru «artiști» de o voce inconfundabilă și anume cea a regizorul, Attila Vizauer. Așa că prezentările fiind făcute, muzica curge. Instrumentația este principalul susținător al veseliei și bucuriei.

spectacol copii papusi muzicantii din bremen

O atenție deosebită este dată sunetului, datorată și experienței din cadrul radioului a regizorului, dar și a experienței muzicale a lui Ioan Gyuri Pascu. Asta face ca ritmul spectacolului să rețină în permanență atenția.

Acest spectacol reușește să ajungă la sufletul spectatorului de la mic la mare și datorită echipei de profesioniști. Aici există un merit al regizorului de a crea o echipă, care îmbină artisticul cu tehnicul și care funcționează foarte bine și creează atmosfera dorită.

Și pentru că spectacolul s-a terminat, iar spectatorii mai mici de înălțime știu foarte bine cine sunt și ce au de făcut, se urcă pe scenă să-și cunoască favoriții, să dea mâna cu animăluțele curajoase, să cunoască mai mult. Așa că, acum, se poate spune că s-a realizat un schimb echitabil.” – Maria Seiculescu,  Să găsești „copilul” din tine cel puțin pentru o oră, Revista Teatrală Radio, 18 mai 2014.

Fragment din spectacol

Muzicanții din Bremen – repetiții în chineză

logo revista teatrala radioȘtiri despre Teatrul „Țăndărică”

„Construim poduri, trecem graniţe”…, interviu cu Călin Mocanu, directorul Teatrului „Țăndărică”, realizat de Mariana Ciolan

Arhiva rubricii Turnee

costintuchilaTURNEEattila vizauer,beijing,ema stere,fratii grimm,ioan gyuri pascu,muzicanții din bremen,răzvana niță,Teatrul Beilei din Guangzhou,Teatrul Național Pentru Copii din China,teatrul tandarică,turneu china teatrul tandarica
În perioada 23 iulie–11 august 2015 Teatrul „Țăndărică” din București se va afla într-un turneu extrem de important în China, unde, timp de trei săptămâni, va parcurge în total 15.907 km și va juca, în 4 mari orașe, 10 reprezentații cu spectacolul Muzicanții din Bremen, în regia lui Attila Vizauer....