Cronică de teatru tv de DOINA PAPP

cronica de teatru tv ultima halta in paradis doina papp

cronica de teatru tv siglaLa reluarea teleplay-ului Ultima haltă în Paradis, in memoriam Valentin Nicolau (miercuri, 14 ianuarie 2015, TVR 1), multă lume s-a grăbit să asocieze titlul cu neașteptata dispariție a  autorului piesei. Nici nu era greu câtă vreme textul ca și spectacolul regizat de Alexandru Tocilescu, alt ilustru dispărut, furnizau pentru promo și o replică emblematică de genul decât o viață lungă și plictisitoare, mai bine una scurtă dar sățioasă.

valentin_nicolau foto Agerpres

Valentin Nicolau. Foto: Agerpres

Nu putem aprecia noi acum cât de sățioasă a fost viața scurtă a autorului care gândea așa acum mai bine de un deceniu. A personajului său, în schimb, da. În planul sentimentelor firește, fiindcă la ce altceva te poate duce cu gândul acest Don Juan dâmbovițean, ajuns acum, în această piesă, pe patul de spital, unde-și petrece ultimele zile, rememorând traseul unei existențe aventuroase, supusă devizei epicureice carpe diem. Moștenirea pe care o poate lăsa un asemenea personaj urmașilor e deci una supusă efemerului, ca și viața de boem convins subordonată plăcerilor lumești pe care Mitică, eroul acestei comedii tragice o trăise. Numai că, pentru a nu se pierde în plăcerile de o clipă, experiența eroului trece acum la un discipol, famelicul Ionel pe care-l întâlnește în spital și și-l face adept. La rândul lui discipolul de ocazie cade în mrejele poveștilor vecinului său de pat încercând să preia deviza și tehnicile de seducție ale ineditului Don Juan.

ultima harta in paradis alex tocilescu

Când am scris la vremea respectivă despre piesă și spectacol am insistat mai puțin asupra filiației caragialești a personajului, ocupându-mă mai ales de mitul întemeietor invocat. Dacă mă gândesc mai bine acum, Valentin Nicolau a vrut în această piesă a sa poate și să îmbogățească prototipul neaoș cu aceste date noi, pentru a-l scoate din mărginirea provincială la care l-a condamnat părintele său de drept, I. L. Caragiale. În fond la acesta Mitică cel născut și crescut în berăria Gambrinus, avea mai degrabă darul de comentator inofensiv al întâmplărilor vieții. Mai mult fleț și păgubos în bonomia și lenea lui levantină, el nu-și putea aroga inițiative și cu atât mai puțin succesul unor aventuri chiar și atunci când le propuneau alții. În plus acestea nu treceau mai deloc prin budoarul cucoanelor, Mitică al lui Nenea Iancu, nelipsindu-se de ținuta sa de dandy dâmbovițean cu pălărie de pai și baston, ținută adoptată deopotrivă de Rică Venturiano, nu are în paginile acestuia o viață sentimentală aventuroasă sau nu și-o povestește, cum va face acum acest pandant al lui în pijama de spital. Nici la Camil Petrescu în celebra piesă ce-i poartă numele nu va depăși stadiul suspinelor, și nici la alți autori care-l reproduc fără să-l numească (Ion Anapoda, de pildă). S-ar putea ca Valentin Nicolau să fi intuit bine  și la timp absența vieții sentimentale la acest personaj emblematic pentru profilul național și să fi contribuit, iată, benefic la întregirea lui cu această curajoasă incursiune în  viața sentimentală a individului. La fel de nevinovate ca și trăirile diurne de care se ocupă comediograful nostru clasic, aventurile mai cețoase, nocturne ale acestui alt Mitică pun în lumină rezervorul de trăiri ale eroului, îl activează pe plan emoțional până la limita de sus a lamentărilor târzii provocate de eșecuri mai mult sau mai puțin regretate.

florin-piersic-ultima-halta-in-paradis

Florin Piersic în Ultima haltă în Paradis

Privită à rebours, atitudinea autorului poate părea și o încercare de reformulare a unui deziderat existențial, al aceluia care, probabil, trăia prea mult prin alții și prea puțin pentru sine. Cum timpul n-a mai avut răbdare cu el, pentru a-i da prilejul să și aplice această înțeleaptă concluzie, Ultima haltă în Paradis rămâne și ca un fel de testament al autorului pe care alte teme păreau să-l consacre atunci când s-a lansat.

alexandru tocilescu Foto-catalina-filip Mediafax

Alexandru Tocilescu. Foto: Cătălina Filip, Mediafax

Nici Alexandru Tocilescu n-a rămas indiferent la mesajul lui Nicolau, pe care l-a pus în pagină ca un teleast veritabil, cu un plus de jubilație creatoare prin contaminare. Despre Florin Piersic ce să mai vorbim… Interpretând rolul lui Mitică exact ca pe o  confesiune, m-a făcut să spun atunci, ca și acum, că i-a dat acea imagine ideală care-l face de nerepetat într-o altă interpretare, cel puțin pe parcursul vieții marelui actor. Evenimentul trist care a provocat reluarea acestui spectacol la Teatrul TV ne face să ne gândim o dată în plus la faptul că da, nu trebuie să așteptăm asemenea momente pentru a le da oamenilor ce li se cuvine. Atunci, la premieră Valentin Nicolau era directorul televiziunii și da, e posibil ca el sau subordonații să fi provocat intenționat evenimentul. Dar ce ne-a împiedicat să reluăm piesa în cei peste zece ani scurși de atunci, poate și pentru a verifica dacă succesul era real sau doar de stimă, cum s-a mai comentat pe ici pe acolo? Acum, la această reluare, judecata noastră poate fi considerată din nou vicitată, chiar dacă între timp viața autorului s-a dovedit scurtă și sățioasă. Iar deviza lui Mitică valabilă.

foto tvr ultima harta in paradis

Fotografii din spectacol: TVR

Ultima haltă în Paradis de Valentin Nicolau, teatru tv. Regia: Alexandru Tocilescu. În distribuție: Florin Piersic, George Ivașcu, Florina Cercel, Mariana Dănescu, Luminița Erga, Mirela Oprișor, Oana Tatu, Georgiana Purcaru, Luminița Roșu. Difuzată în premieră în anul 2002.

doina papp

Doina Papp

logo revista teatrala radioAlte articole de Doina Papp: Irina, regina

Un regal feminin, o realizare pentru toate timpurile, cronică de teatru radiofonic

Viitorul este feminin, dar depinde din ce parte privești, cronică de festival

Arhiva rubricii Cronica de teatru tv

costintuchilaCRONICA DE TEATRU TValexandru tocilescu,cronica de teatru tv,doina papp,don juan,florin cercel,florin persic,mitica al lui caragiale,mitica camil petrescu,mitica valentin nicolau,ultima halta in paradis,valentin nicolau
Cronică de teatru tv de DOINA PAPP La reluarea teleplay-ului Ultima haltă în Paradis, in memoriam Valentin Nicolau (miercuri, 14 ianuarie 2015, TVR 1), multă lume s-a grăbit să asocieze titlul cu neașteptata dispariție a  autorului piesei. Nici nu era greu câtă vreme textul ca și spectacolul regizat de Alexandru Tocilescu,...