Cronică de teatru de MIRELA NICOLAE

cronica de teatru mirela nicolae after hours 9g la tnb

Întâmplările cu beţivi – reale ori imaginare – fac întotdeauna deliciul spectatorilor, reprezintă succesul comercial (sau nu) din bancuri, scenete tv, sitcomuri, filme şi teatru. Beţivii sunt personaje cu umor involuntar care, adesea, pun ţara la cale, caută răspunsuri la problemele nerezolvate ale omenirii şi găsesc, finalmente, soluţii fascinante.

foto after hours

Cei doi beţivi din spectacolul After hours de Radu Iacoban comunică firesc, într-un bar şi filosofează: despre femei, bani, maşini, despre lume şi condiţia umană. Ei sunt situaţi la antipozii sociali: primul, un boem puriu incurabil, cel de-al doilea – un tânăr corportatist frustrat; primul, un vorbăreţ incorigibil care le ştie şi le vede pe toate, cel de-al doilea – un tăcut mizantrop. Protagoniştii spectacolului au două lucruri în comun: alcoolul şi… femeia iubită; pe marginea lor fac şi desfac fraze, întâmplări, emoţii.

Dictonul „Cherchez la femme!” străbate întreg scenariul semnat de tânărul actor Radu Iacoban. Se simte nevoia găsirii feminităţii prin vorbele puse în gura bărbatului. „In vino veritas”, aşa că bărbatul NU trebuie să fie treaz, Doamne-fereşte!.

imagini din spectacolul after hours radu iacoban

Lupta celor doi beţivi pentru femeia iubită nu e o bătălie shakespeariană (agresivă), nici măcar cehoviană (contemplativă), ci o parodie amară despre vânătoarea fustei de secol XXI în care o armă albă (un cuţit în spectacol) nu reprezintă nimic. Moartea a devenit hilară pentru beţivii noştri a căror preocupare legată de numărul paharelor băute e mai importantă decât rezolvarea diferendului amoros prin violenţă. Paradoxal, fusta a ales deja boemia în detrimentul confortului material, experienţa de viaţă a partenerului în dauna stabilităţii.

parodie umor negru after hours

Textul din After hours de Radu Iacoban este, aşa cum scria recent Oana Bogzaru (vezi articolul din Yorick.ro) unul plin de clişee nostime menite să ne relaxeze pentru şaptezeci de minute. Dar mai are ceva. Deşi pare un banc bun şi lung, piesa lui Iacoban este o stare de fapt prezentată în dinamica ei: se folosesc jocuri de lumini şi proiecţii pe calculator pentru a demonstra ori sublinia gândurile celor doi anonimi care beau până aproape de limita suportabilităţii.

cronica after hours 9g la tnb

Beţivii lui Iacoban rămân nişte necunoscuţi, unul pentru celălalt şi împreună pentru publicul-spectator. Știm doar că pe corporatist îl cheamă Gheorghe (iar partenerul său de pahar îl numeşte din când în când Bro, de la englezescul Brother). Oare câţi Gheorghe sunt şi câţi fraţi de pahar are fiecare iubitor de sticlă? Pe doi dintre ei îi creionează cu succes tinerii actori Conrad Mericoffer (corporatistul) şi Cătălin Babliuc (boemul) care, prin interpretarea lor veridică, ajung să le provoace râsul spectatorilor şi dintr-un simplu gest involuntar.

After hours de Radu Iacoban, montat în cadrul proiectului 9G la Teatrul Naţional din Bucureşti, este un spectacol care poate fi văzut de toate generaţiile pentru buna dispoziţie pe care-o transmite şi pentru liniştea savuroasă în care se încheie. Știm deja: scandalagii sau nu, toţi beţivii sfârşesc prin a adormi. Și, o dată cu ei, şi gândurile lor care-ar fi putut schimba lumea.

mirela-nicolae

Mirela Nicolae

Vezi: Arhiva rubricii Teatru și educație de Mirela Nicolae

Alte articole de Mirela Nicolae: Reîntoarcerea la valori poate determina progresul, reportaj

Ora de educație teatrală

Între mesajul educaţional şi cel protestatar – NETA 2015, cronică de teatru

Realitatea dintre vis şi coşmar, cronică de teatru

Teatru la superlativ – „Noaptea lui Helver” de Ingmar Vilkvist la NETA 2015, cronică de teatru

„Ȋntre noi e totul bine”. Chiar aşa?, cronică de teatru

Un studiu memorabil: „«Tovarăşul de luptă» Caragiale”, cronică de carte

Citindu-l pe clovnul iubitor de viaţă, cronică de carte

logo revista teatrala radioVezi și: arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRU9G la tnb,after hours,cherchez la femme,conrad mericoffer,Conrad Mericoffer (boemul) şi Cătălin Babliuc,cronica de teatru after hours,in vino veritas,mirela nicolae,parodie,radu iacoban,umor negru
Cronică de teatru de MIRELA NICOLAE Întâmplările cu beţivi – reale ori imaginare – fac întotdeauna deliciul spectatorilor, reprezintă succesul comercial (sau nu) din bancuri, scenete tv, sitcomuri, filme şi teatru. Beţivii sunt personaje cu umor involuntar care, adesea, pun ţara la cale, caută răspunsuri la problemele nerezolvate ale omenirii...