Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIŢĂ

teatrul vascello roma

rubrica roma caput culturaeExistă un alt fel de teatru, așa-zisul underground, care realizând spectacole de avangardă, dar bazându-se și pe noua interpretare a operelor clasice, câștigă tot mai mult simpatia publicului din capitala Italiei.

După inaceptabila închidere definitivă a teatrelor Valle, Colosseo și Orologio, după funcționarea parțială a teatrului Palladium, activitatea scenică romană și-a găsit alte spații primitoare. Noul tip de spectacol, numit ”celălalt teatru”, poate fi văzut în special la Teatrul India. 

Mai nou însă, trei instituții tinere produc și găzduiesc întâlniri cu realități artistice de anvergură. Este vorba de Teatrul Vascello, Argot Studio și Off/Off Theatre din via Giulia.

Teatrul Vascello din Roma

Teatrul Vascello din Roma

Cu promisiunea că voi urmări activitatea fiecăruia în parte, de această dată voi vorbi despre Teatrul Vascello, care a luat naștere în anul 1989 în spațiul vechiului cinematograf cu același nume construit în 1946. Noua sală este concepută de arhitectul Costantino Dardi și Giancarlo Nanni, proiectul executiv fiind semnat de inginerul Claudio Viettone. Este o structură polivalentă care permite realizarea oricărui tip de spectacol sau propunere, 360 de locuri din care 150 pot fi desființate la nevoie alimentând spațiul scenic cu alți 6 metri de profunzime.

Din 2010, după moartea lui Giancarlo Nanni, Manuela Kustermann rămâne unicul director artistic al teatrului și al Companiei Fabbrica dell’Attore – Teatro Stabile dell’Innovazione.

Manuela Kustermann aduce la Vascello un omagiu regizorului Giancarlo Nanni, inspirându-se din montarea sa cu piesa ”Pescărușul” de Cehov. Actorilor de atunci li se alătură colegii lor mai tineri de la Fabbrica dell’Attore (o organizație non-profit cu scop social).

În acest spațiu, istoric laborator de cercetare și creație artistică, se întoarce și legendara Companie La Valdoca (fondată în 1983 în orașul Cesena din regiunea Emilia Romagna) cu spectacolul Giuramenti” de Mariangela Gualtieri, în regia lui Cesare Ronconi.

Tot aici, autorul, actorul și regizorul Roberto Latini prezintă două spectacole ale Companiei Fortebraccio, fondată de el însuși împreună cu Gianluca Misiti și Max Mugnai, în 1999 la Bologna: Uriașii munților” și Hamlet”.

Trei producții noi, Roma ore 11”, ”Le troiane” și Festa di famiglia” sunt propuse de Compania teatrală Miti Pretese.

Imagine din spectacolul ”Il cielo in una stanza”

Imagine din spectacolul ”Il cielo in una stanza”

Tot la Vascello sunt invitate și spectacolele Il cielo in una stanza” de Armando Pirozzi și Emanuele Valenti, spectacol al Companiei Punta Corsara din Napoli, Chiedi chi era Francesco” de Andrea Adriatico, prezentat de Teatri di Vita din Bologna, fondat de Andrea Adriatico și Stefano Casi în 1993, dar și reinterpretări ale unor texte clasice ca Miseria e nobiltà” de Eduardo Scarpetta în regia lui Michele Sinisi, Hangița” de Carlo Goldoni în regia lui Stefano Sabelli sauDas Kaffeehaus” de Rainer Werner Fassbinder, regia Veronica Cruciani.

Pe cei care doresc să știe mai multe despre istoria și stagiunea  Teatrului Vascello din Roma îi invit să viziteze site-ul:

www.teatrovascello.it

Corespondență de la Roma

Raluca Niță

logo revista teatrala radio

Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță

Alte articole de Raluca Niță: Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000

„Dirty Dancing” devine musical la Milano 

Romeo Castellucci, un regizor care provoacă „în dulcele stil clasic”

Când Falstaff citează din Nietzsche, Kafka şi Orson Welles

Cine sunt noii dramaturgi italieni?

Viaţa lui Aung San Suu Kyi pe scena Teatrului din Ravenna

Peter Brook explorează nuanţele necunoscute ale minţii

Roman Polanski, regizor de musical la Paris

Eduardo De Filippo, 30 de ani de la moarte

Dario Fo se întoarce în televiziune cu povestea Sfântului Ambrozie

Filmul „Casablanca”, un mit născut dintr-o piesă de teatru

Jeroen Verbruggen, un coregraf pop care urăşte comparaţiile

Cazul Lehman Brothers la Piccolo Teatro din Milano

„Antigona” africană în interpretarea tinerilor actori din Senegal la Prato

Lindsay Kemp: 76 de ani fără un pas greşit

S-a stins din viaţă Luca Ronconi, ultimul regizor vizionar din teatrul contemporan

„Segreti d’autore”, Festivalul Mediului, Ştiinţelor şi Artelor de la Cilento (Salerno)

Marcidofilm!, un nou teatru la Torino

Nouvelle Vague pe scena Teatrului Carignano din Torino

Globe Theatre prezintă „Hamlet” în 197 de teatre din lume

Shakespeare: un spectacol, o epocă, un afiş

„Numele trandafirului”, ultimul text teatral gândit de Umberto Eco

Pacienţii în sală, medicii pe scenă!

Daţi-i un teatru şi vă construieşte o lume – povestea unui dramaturg de succes

La Milano, „Regele Lear” se joacă în piscină

Într-o cetate medievală se face teatru sărac din idei bogate

Gianfranco de Bosio, un destin, mai multe vieţi

Dario Fo, un artist al Renaşterii în zilele noastre

Suferinţa de a te simţi străin, la Teatrul Elfo Puccini din Milano

În Italia teatrul se face şi în sufragerie

Bologna: la Dom, teatrul este un loc al experienţelor sociale

”Bestie di scena” sau Când teatrul se dezbracă şi se întoarce în peşteri

Un ”Vis de toamnă”, în care eroii sunt morţi de la început

”Madame Pink” şi o viaţă de câine 

Paola Borboni, ”domnişoara teribilă” a teatrului italian

Când regizorii de film se îndrăgostesc de teatrul liric

Yasmina Reza, o artistă discretă, îndrăgostită de Veneţia

20 de ani fără Giorgio Strehler

logo revista teatrala radio

Arhiva rubricii Evocări

Arhiva rubricii Portrete

Arhiva rubricii Corespondență

costintuchilaROMA CAPUT CULTURAEManuela Kustermann,raluca niță,teatre la roma,Teatrul Vascello
Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIŢĂ Există un alt fel de teatru, așa-zisul underground, care realizând spectacole de avangardă, dar bazându-se și pe noua interpretare a operelor clasice, câștigă tot mai mult simpatia publicului din capitala Italiei. După inaceptabila închidere definitivă a teatrelor Valle, Colosseo și Orologio, după funcționarea parțială...