Cronică de teatru radiofonic de MARIA SEICULESCU

teatru elisabetan thomas dekker praznicul ciubotarului cronica de teatru radiofonic

sigla cronica de teatru radiofonicSeara, când nimeni nu te grăbește și ești liniștit, când ai căștile pe urechi și asculți teatru radiofonic, mintea ta creează o scenă imaginară în care actorii poartă costumele „confecționate” de tine și decorul „colorat”… tot de tine.

Spectacolul Praznicul ciubotarului de Thomas Dekker, în regia lui Cristian Munteanu (care, începând din 2003 poate fi ascultat la Teatrul Național Radiofonic) este comedie care aduce o reală plăcere pentru ureche, dar și pentru starea de spirit.

teatru elisabetan thomas dekker praznicul ciubotarului

Textul al cărui titlu original este The Shoemaker᾿s Holiday este într-adevăr o „sărbatoare” a Renașterii engleze. Pentru o localizare mai exactă, acțiunea se desfășoară în anul 1415, când regele Henric al V-lea reîncepe războiul cu Franța. În Anglia, aceasta este o perioadă în care se încearcă o egalitate în rang între gentlemen și meșteșugarul onorabil, conducător de breaslă.

Simon Eyre, reprezentantul de seamă al breslei cizmarilor, ajunge lord primar. Datorită funcției și construcției sale interioare, mijlocește căsătoria fetei fostului primar, băcan de meserie, Rose, cu nepotul contelui Lincoln, Rowland Lacy. Unirea celor doi, care aparțin unor clase sociale diferite, face să triumfe iubirea mai presus de diferențele sociale. Toată agitația prin care se ajunge la această căsătorie nedorită de părinți creează in jurul ei lumea efervescentă a unui secol important din istoria Angliei.

Traducerea este a lui Leon Levițchi și datează din 1964, adaptarea radiofonică aparține Pușei Roth.

Thomas Dekker

Vocile actorilor, o plăcere! Tehnica, la care se adaugă talentul, face ca personajele să fie foarte bine conturate și ușor identificabile. Atât prin natura fiecărui erou al piesei, cât și prin natura interpretării, cei mai ușor memorabili fiind Alexandru Arşinel, cizmarul-șef Simon Eyre și Cristian Iacob, Rowland Lacy, nepotul contelui, dar și cizmarul Hans, cu accent nemțesc. Fascinant este că toate celelalte personaje sunt interpretate, de aseamenea, cu mult talent și atenție la detalii, fiecare fiind clar individualizat: Sir Roger Oateley – Constantin Dinulescu, contele de Lincoln – Mihai Dinvale, seniorial în rolul Regelui – Alexandru Repan, calfele lui Eyre – Mihai Bisericanu şi Ion Haiduc, Jane – Delia Nartea, Rose – Ilinca Goia, soţia lui Simon, Margery – Ruxandra Sireteanu şi servitoarea Sybil – Virginia Mirea. Nume mari, calitate pe măsura așteptărilor!

jan-josef-i-horemans_I 1682_1759 atelier cu cizmar macelar si dantelareasa

Jan Josef Horemans I (1682–1759), Atelier cu cizmar, măcelar și dantelăreasă

Este o plăcere să asculți vocile actorilor și datorită regiei tehnice (Mihnea Chelariu). Prin acest spectacol, ascultătorul poate observa o calitate și claritate a sunetului, care este lucrat în detaliu, cu îmbinări foarte fine între muzică și replici. Aici se recomandă folosirea căștilor pentru o mai buna redare. Muzica originală compusă de George Marcu completează atmosfera specifică secolului în care se desfășoară acțiunea și se alătură vocilor armonizându-se.

O introducere bine documentată, realizată de Costin Tuchilă, redactorul piesei,  ajută spectatorul aducând câteva informații pregătitoare asupra autorului, textului și spectacolului. Așa că începutul este mai ușor perceput de urechea noastră care singură trebuie să dea sens sunetelor și să creeze fictiv spectacolul în minte încă din primele lui secunde.

Spectacolul de teatru radiofonic Praznicul ciubotarului propune o „schemă” foarte bine pusă la punct, fiind foarte ușor oricărui ascultător să o identifice, urmând ca mai departe contrucția să fie clădită de fiecare în parte cu forța imaginației.

tnr-logoP. S. Dacă se întâmplă să ai două ore libere pe care vrei să le petreci inteligent sau pur și simplu altfel și nu vrei să te mai deplasezi până în centru, ascultă cu încredere teatru radiofonic, s-ar putea să-ți placă!

Praznicul ciubotarului de Thomas Dekker. Traducere de Leon Leviţchi. Adaptare de Puşa Roth. Regia artistică: Cristian Munteanu. În distribuţie: Alexandru Arşinel, Alexandru Repan, Cristian Iacob, Mihai Dinvale, Constantin Dinulescu, Ilinca Goia, Ion Haiduc, Mihai Bisericanu, Delia Nartea, Liviu Lucaci, Virginia Mirea, Ruxandra Sireteanu, Dumitru Rucăreanu, Claudiu Bleonţ, Mircea Constantinescu, Gh. Buznea. Redactor: Costin Tuchilă. Regia de studio: Janina Dicu. Muzică originală de George Marcu. Au acompaniat Mihai Bisericanu (chitară) şi Ioan Caţianis (flaut). Regia tehnică: Mihai Chelaru. Producător: Vasile Manta. Prezintă: Costin Tuchilă. Înregistrare din 2003. Redifuzat duminică, 9 martie 2014, ora 14.00, la  Radio România Cultural.

Praznicul ciubotarului de Thomas Dekker, regia: Cristian Munteanu. Data difuzării în premieră: 23 noiembrie 2003 – fragment

Grafică și ilustrații de Costin Tuchilă. Editare multimedia: Maria Andronache.

costintuchilaCRONICA DE TEATRU RADIOFONICalexandru arsinel in simon eyre,alexandru repan,cizmarul ajusn primar al londrei,comedie elisabetană,contemporanii lui shakespeare,cristian iacob,cristian munteanu,delia nartea,henric al V-lea,ilinca goia,lord primar,mihai dinvale,muzică de teatru de george marcu,praznicul ciubotarului,pusa roth,ruxandra sireteanu,teatru elisabetan,The Shoemaker᾿s Holiday,thomas dekker,virginia mirea
Cronică de teatru radiofonic de MARIA SEICULESCU Seara, când nimeni nu te grăbește și ești liniștit, când ai căștile pe urechi și asculți teatru radiofonic, mintea ta creează o scenă imaginară în care actorii poartă costumele „confecționate” de tine și decorul „colorat”... tot de tine. Spectacolul Praznicul ciubotarului de Thomas Dekker,...