Cronică de teatru de CHRISTIAN TĂMAȘ

cronica de teatru butoiul cu fericire christian tamas revista teatrala radio

De curând am avut ocazia de a asista la reprezentația piesei în trei acte ”Butoiul cu fericire” de Ivona Boitan, în regia autoarei și avându-i ca protagoniști pe Magda Catone (Sanda, o chelneriță de ”patruzeci de ani și ceva”, mare iubitoare de karaoke) și Tiberiu Păun (El, un profesor universitar narcoleptic cu certificat medical, având aceeași vârstă). Chiar dacă nu știam nimic despre autoare și despre creația sa dramatică (sau, mai curând, tocmai de aceea), dar încurajat fiind de faptul că autorul și regizorul erau una și aceeași persoană, am fost curios să văd – în ciuda unor experiențe teatrale destul de neplăcute, avute în decursul ultimelor două decenii și manifestate prin strădania unora de a transforma ambrozia într-o poșircă strepezitoare de dinți –, dacă venerabilul Car al lui Thespis a rămas în continuare împotmolit în glodul drumului pe care îl mână, din păcate, cu multă sârguință, un număr deloc de neglijat de ”vizionari” contemporani ai artei dramatice.

butoiul cu fericire

Ivona Boitan

Ivona Boitan

De data aceasta n-a rămas, iar surpriza pe care am avut-o, încă din primele minute ulterioare ridicării cortinei, a fost una extrem de plăcută: un text foarte bine scris, cu replici scânteietoare și cu subtilități de limbaj, interpretat de o Magda Catone strălucitoare și plină de o energie debordantă, într-una dintre dispozițiile sale de zile mari cu care ne-a obișnuit de atâta vreme, secondată cu har și profesionalism de Tiberiu Păun. Fără a-și propune să persifleze sau să ”biciuiască” moravuri și lipsită de multe dintre aluziile sociale și politice de care este posibil ca unii dintre noi să ne fi săturat, Butoiul cu fericire” este o comedie de situații bine construită, dar poate, mai ales, o comedie de limbaj, cu un subiect simplu, cotidian, capabilă de a-i oferi spectatorului o oră și jumătate de bună dispoziție.

butoiul-cu-fericire-magda catone

Magda Catone și Tiberiu Păun în ”Butoiul cu fericire”

Această comedie, împreună cu ”Sarmale cu dragoste”, ”Castrarea imbecililor” și ”Loserland”, cărora li se adaugă dramele ”Bătrânul”, ”Autostrada Darwin” şi ”Audienţa”, precum și farsa satirică ”Neveste de fotbaliști””Sarmale cu dragoste”, în regia autoarei, și ”Neveste de fotbaliști”, în regia Magdei Catone, fiind jucate, alături de ”Butoiul cu fericire” pe scenele noastre –, o recomandă pe Ivona Boitan ca autor dramatic aflat în grația muzelor, despre care suntem convinși că se va auzi (numai de bine) și de aici încolo.

Christian Tămaș

Christian Tămaș

logo revista teatrala radioAlte articole de Christian Tămaș:

„Prințul fericit” – O reprezentație de neocolit

Dorel Vișan, „de vorbă cu Domnul”, la Alba Iulia

Cu „D’ale carnavalului” la Iași

„Mă mut la… tata?”… la Iași, cronică de teatru

O profesiune de credință: Dorel Vișan cu Eminescu la Iași, cronică de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUaluzii sociale și politice,ambrozie,Autostrada Darwin,Butoiul cu fericire,carul lui thespis,Castrarea imbecililor,comedie,cronica de teatru revista teatrală radio,drama,Ivona Boitan,karaoke,Loserland,magda catone,Sarmale cu dragoste,Tiberiu Păun
Cronică de teatru de CHRISTIAN TĂMAȘ De curând am avut ocazia de a asista la reprezentația piesei în trei acte ”Butoiul cu fericire” de Ivona Boitan, în regia autoarei și avându-i ca protagoniști pe Magda Catone (Sanda, o chelneriță de ”patruzeci de ani și ceva”, mare iubitoare de karaoke) și...