Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIȚĂ

roma medeea seneca montare colosseum

rubrica roma caput culturaeMuncitorii soseau zilnic, dis-de-dimineaţă în faţa Colosseumului. Aici transportau blocuri întregi de structuri scenografice, o adevărată arhitectură teatrală concepută de scenograful Ezio Toffolutti pentru spectacolul Medeea de Seneca, regizat de Paolo Magelli. Din distribuţie fac parte: Valentina Banci (Medeea), Francesca Benedetti (Doica), Leonardo Maria Santoro şi Gabriele Briante (fiii Medeei), Diego Florio (Crainicul), Sergio Mancinelli şi corul alcătuit din: Elisabetta Arosio, Simonetta Cartia, Giulia Diomede, Lucia Fossi, Clara Galante, Ilaria Genatiempo, Carmelinda Gentile, Viola Graziosi, Doriana La Fauci, Lorenzo Falletti, Francesco Mirabella. Muzica spectacolului a fost compusă de Arturo Annecchino.

medeea seneca colosseum roma

Imagini din spectacolul Medeea de Seneca, regia: Paolo Magelli, Colosseum

Spectacolul a putut fi văzut de public doar în trei seri (13, 14, 15 iulie 2015), acolo, în Amfiteatrul Flavian, după succesul excepţional de care s-a bucurat într-o altă structură antică: Teatrul grec din Siracuza, Sicilia.

După zeci de ore de muncă, maestrul scenograf împreună cu asistenţii săi au ajuns la o concluzie drastică: datorită frumuseţii sale unice Colosseumul „nu acceptă” niciun tip de scenografie. Fiecare unghi are forţa sa nebănuită.

Interno-Colosseo amfiteatrul flavian

Colosseum

Drept urmare, a fost demontat tot. Toate elementele care „funcţionau” la Siracuza: turla căzută a bisericii, labirintul construit în perspectivă, efectele proiectate în urma incendiului etc.

medeea colosseum

„Am hotărât să ne eliberăm de toate. E ca o întoarcere la origini”, mărturiseşte scenograful. „Aici teatralitatea o dă Colosseumul însuşi. Ruinele sale «construite» în timp reprezintă caracteristicile sale. Rămân machiajul, costumele şi două macarale pentru lumini şi difuzoare. Datorită regiei, actorii şi corul vor da sens şi poezie spaţiului.”

Este pentru prima oară după anul 2000 când teatrul clasic este găzduit aici. Atunci era anul Jubileului religios al Papei Ioan Paul al II-lea.

Corespondență de la Roma

Videoclip Medeea de Seneca la Teatrul grec din Siracuza

raluca-nita

Raluca Niță

logo revista teatrala radio

Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță

Alte articole de Raluca Niță: Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000

„Dirty Dancing” devine musical la Milano 

Romeo Castellucci, un regizor care provoacă „în dulcele stil clasic”

Când Falstaff citează din Nietzsche, Kafka şi Orson Welles

Cine sunt noii dramaturgi italieni?

Viaţa lui Aung San Suu Kyi pe scena Teatrului din Ravenna

Peter Brook explorează nuanţele necunoscute ale minţii

Roman Polanski, regizor de musical la Paris

Eduardo De Filippo, 30 de ani de la moarte

Dario Fo se întoarce în televiziune cu povestea Sfântului Ambrozie

Filmul „Casablanca”, un mit născut dintr-o piesă de teatru

Jeroen Verbruggen, un coregraf pop care urăşte comparaţiile

Cazul Lehman Brothers la Piccolo Teatro din Milano

„Antigona” africană în interpretarea tinerilor actori din Senegal la Prato

Lindsay Kemp: 76 de ani fără un pas greşit

S-a stins din viaţă Luca Ronconi, ultimul regizor vizionar din teatrul contemporan

„Segreti d’autore”, Festivalul Mediului, Ştiinţelor şi Artelor de la Cilento (Salerno)

costintuchilaROMA CAPUT CULTURAEmedeea la colosseum,medeea seneca,paolo magelli,papa paul al II-lea,raluca niță,scenografie,valentina banci
Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIȚĂ Muncitorii soseau zilnic, dis-de-dimineaţă în faţa Colosseumului. Aici transportau blocuri întregi de structuri scenografice, o adevărată arhitectură teatrală concepută de scenograful Ezio Toffolutti pentru spectacolul Medeea de Seneca, regizat de Paolo Magelli. Din distribuţie fac parte: Valentina Banci (Medeea), Francesca Benedetti (Doica), Leonardo Maria...