Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIŢĂ

roma-caput-culturae-regina-madre-roma

rubrica-roma-caput-culturaePiesa Regina mamă, scrisă de Manlio Santanelli, este una dintre operele teatrale moderne cele mai cunoscute din întreaga lume, apreciată la debutul său pe scenele Italiei şi de un tânărul pe-atunci Eugène Ionesco. 

Teatrul dell’Angelo propune o nouă reprezentare a sa în interpretarea actorilor Milena Vukotić şi Antonello Avallone, acesta din urmă semnând şi regia spectacolului. 

afis-regina-madre

Manlio Santanelli este considerat unul dintre cei mai importanţi dramaturgi italieni contemporani și urmaşul plin de talent al lui Eduardo De Filippo. 

Textul aduce în scenă două personaje – Regina, o mamă autoritară şi posesivă, şi fiul ei, Alfredo, un jurnalist ratat şi nevrotic. Ajuns în casa mamei sale bolnave sub pretextul dorinţei de a o îngriji, Alfredo vine cu intenţia ascunsă şi cinică de a-şi salva cariera printr-un reportaj de senzaţie, consemnând în detaliu ultimele zile şi moartea bătrânei doamne. 

regina-madre-2

Între cei doi protagonişti se menţine un raport ciudat, de aparentă animozitate, de agresivitate verbală, o relaţie tensionată care, treptat, se destinde sub povara amintirilor pentru ca în finalul surprinzător să capete accente tragice. 

Un spectacol extrem de dinamic asemeni unui duel condus cu subtilitatea şi cruzimea şantajului neîntrerupt şi a minciunilor uneori mărturisite, alteori negate. Totul are un impact dramatic puternic şi imediat datorită cadrului aparent familial care dă siguranţă şi căldură, tipic destăinuirilor (e meritul remarcabilei scenografii create de Red Bodò, autor şi al costumelor). 

regina-madre-roma

Imagini din spectacol

Însă acest perimetru precis şi bine conturat capătă, într-un crescendo foarte bine construit, nuanțele unui realism halucinant, rodul umbrelor şi temerilor din minţile protagoniştilor. În acest microcosmos uneori îngrădit, alteori fără frontiere, mamă şi fiu se caută, se urmăresc, se studiază, se resping, golind orice amintire din trecut, dorinţă a prezentului, vis pentru viitor. Grotescul rămâne tonalitatea dominantă. 

În cele din urmă, fiul va fi cel care va ceda dar aşa cum se întâmplă între două persoane legate în viaţă şi după moarte, nu putem distinge învingătorul de învins. Rămân doar urmele unei lupte sfâşietoare și o durere chinuitoare. 

Spectacolul Regina Madre poate fi văzut pe scena Teatrului dell’Angelo până la 30 octombrie 2016. 

Corespondenţă de la Roma

Regina Madre al Teatro dell’Angelo con Antonello Avallone e Milena Vukotić – reportaj Visum TV

raluca-nita

Raluca Niță

logo revista teatrala radio

Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță

Alte articole de Raluca Niță: Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000

„Dirty Dancing” devine musical la Milano 

Romeo Castellucci, un regizor care provoacă „în dulcele stil clasic”

Când Falstaff citează din Nietzsche, Kafka şi Orson Welles

Cine sunt noii dramaturgi italieni?

Viaţa lui Aung San Suu Kyi pe scena Teatrului din Ravenna

Peter Brook explorează nuanţele necunoscute ale minţii

Roman Polanski, regizor de musical la Paris

Eduardo De Filippo, 30 de ani de la moarte

Dario Fo se întoarce în televiziune cu povestea Sfântului Ambrozie

Filmul „Casablanca”, un mit născut dintr-o piesă de teatru

Jeroen Verbruggen, un coregraf pop care urăşte comparaţiile

Cazul Lehman Brothers la Piccolo Teatro din Milano

„Antigona” africană în interpretarea tinerilor actori din Senegal la Prato

Lindsay Kemp: 76 de ani fără un pas greşit

S-a stins din viaţă Luca Ronconi, ultimul regizor vizionar din teatrul contemporan

„Segreti d’autore”, Festivalul Mediului, Ştiinţelor şi Artelor de la Cilento (Salerno) 

Marcidofilm!, un nou teatru la Torino

Nouvelle Vague pe scena Teatrului Carignano din Torino

Globe Theatre prezintă „Hamlet” în 197 de teatre din lume

Shakespeare: un spectacol, o epocă, un afiş

„Numele trandafirului”, ultimul text teatral gândit de Umberto Eco

Pacienţii în sală, medicii pe scenă!

Daţi-i un teatru şi vă construieşte o lume – povestea unui dramaturg de succes

La Milano, „Regele Lear” se joacă în piscină

Într-o cetate medievală se face teatru sărac din idei bogate

Gianfranco de Bosio, un destin, mai multe vieţi

Dario Fo, un artist al Renaşterii în zilele noastre

Suferinţa de a te simţi străin, la Teatrul Elfo Puccini din Milano

costintuchilaROMA CAPUT CULTURAEAntonello Avallone,Manlio Santanelli,Milena Vukotic,răzvana niță,regina madre,roma caput culturae
Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIŢĂ Piesa Regina mamă, scrisă de Manlio Santanelli, este una dintre operele teatrale moderne cele mai cunoscute din întreaga lume, apreciată la debutul său pe scenele Italiei şi de un tânărul pe-atunci Eugène Ionesco.  Teatrul dell’Angelo propune o nouă reprezentare a sa în interpretarea actorilor...