Cronică de festival de ION PARHON

cronica de festival tragos tulcea ion parhon

În iureșul unor evenimente teatrale răsfățate de mass-media, adeseori ignorăm oameni și fapte mai puțin spectaculoase, dar cu nimic mai prejos în ce privește năzuința lor întemeiată către respect și popularitate. Este o reflecție pe care mi-a prilejuit-o în această toamnă Festivalul de teatru „Tragos” de la Tulcea, ajuns la cea de-a XIII-a ediție. Desfășurat între prestigioasele festivaluri teatrale de la București (FNT), Oradea (Festivalul de Teatru Scurt), Galați (Festivalul Național de Comedie), Brașov (Festivalul de Dramaturgie Contemporană), Piatra Neamț, Pitești sau Arad, demersul artistic organizat de Teatrul „Jean Bart” și Primăria Tulcea ne-a oferit o plăcută surpriză prin varietatea și onestitatea spectacolelor, lipsite de stridență sau de izul păcălicios al imposturii, spectacole prezentate fie de trupe și invitați din București, fie din provincie.

filarmonica-de comedie

În primul caz, oarecum încălziți de „antrenamentul” propriu divertismentului atractiv datorat acelei Filarmonici de comedie de la Teatrelli, ori de ArtOrchestra concepută de Horia Suru la Teatrul Național din București, ne-am urcat către etajele superioare ale implicării emoționale și intelectuale prin spectacolul Teatrului Mic din București cu Numele de Jon Fosse, în regia lui Vlad Cristache, și am respirat aerul marilor altitudini profesionale alături de spectatorii sălii Studio, într-o liniște de catedrală, urmărind emoționantul „recital” din Profu’ de Jean Pierre Dopagne, în interpretarea acelui actor special care este Răzvan Vasilescu.

numele teatrul mic

Numele de Jon Fosse, regia: Vlad Cristache, coproducție Teatrul Mic și Teatrul de Comedie din București

Provincia și-a aflat și ea ambasadori ambițioși, fie că vorbim de Gaițele de Alex Kirițescu, montat la Teatrul Municipal „Traian Grozăvescu” din Lugoj de veterana actriță-regizoare Maria Voronca, aceea care alături de regretatul profesor și om de cultură Nicolae Blidaru a condus vechiul teatru popular de dinainte de 1990 către exigențele artei profesioniste, fie că avem în vedere reprezentația Teatrului „Elvira Godeanu” din Târgu-Jiu cu comedia Business, după John Chapman și Jeremy Lloyd, în viziunea regizorului italian Achille Roselletti, un constant colaborator al acestei scene.

stele in lumina diiminetii teatrul tulcea

Stele în lumina dimineții de Alexandr Galin, regia: Aurel Palade, Teatrul „Jean Bart” din Tulcea

Am lăsat la urmă cele două spectacole ale gazdelor, cu Stele în lumina dimineții de Alexandr Galin, în regia lui Aurel Palade, și 20 de minute cu îngerul de Alexandr Vampilov, în direcția de scenă a lui Ion Sapdaru, spre a sublinia convingerea noastră că acestea ne-au relevat un neîndoielnic progres al trupei. Ea este capabilă astăzi de pași curajoși spre prim-planul artei spectacolului, sub conducerea tânărului actor Ionuț Paul Ștefan, managerul teatrului, alături de care i-am apreciat și pe scenă și în actul reușit al organizării festivalului pe Cristian Naum, Nelu Serghei, Irina Naum, Cristina Ciolacu, Mihai Gălățan, Costel Zamfir, Inga Marcu, Camelia Constantin, Aida Economu, Oana Lavinia Pisaroglu.

20 de minute cu ingerul Teatrul Jean Bart Tulcea

20 de minute cu îngerul de Alexandr Vampilov, regia: Ion Sapdaru, Teatrul „Jean Bart” din Tulcea

Atât în primul cât și în cel de-al doilea spectacol, am trăit clipe de satisfacție estetică datorată unor momente de teatru autentic, ivite din miezul dramei sau al comediei, nu o dată ele coexistând în chip subtil și convingător totodată. Avem motive întemeiate să așteptăm în continuare conlucrarea inimoasei trupe tulcene cu regizori înnobilați de gustul performanței, la fel cum nădăjduim și faptul ca edițiile viitoare ale festivalului să-și apropie argumentele și meritele unor evenimente teatrale tot mai bogate în surprize fericite, capabile de a îndemna și mass-media spre o apropiere mai generoasă și binemeritată de eforturile oamenilor de teatru din acest spațiu artistic binecuvântat de pasiune.

Vezi și: Arhiva rubricii Cronică de festival

Arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVAL20 de minute cu îngerul de Alexandr Vampilov,cronica de festival rtr,cronică de teatru rtr,festivalul de teatru tragos tulcea,filarmonica de comedie,ion parhon,ion sapdaru,jon fosse,Maria Voronca,numele,Stele în lumina dimineții de Alexandr Galin,teatrelli,teatrul jean bart tulcea,Teatrul Municipal „Traian Grozăvescu” din Lugoj
Cronică de festival de ION PARHON În iureșul unor evenimente teatrale răsfățate de mass-media, adeseori ignorăm oameni și fapte mai puțin spectaculoase, dar cu nimic mai prejos în ce privește năzuința lor întemeiată către respect și popularitate. Este o reflecție pe care mi-a prilejuit-o în această toamnă Festivalul de teatru...