Cronică de teatru de DINU GRIGORESCU

cronica de teatru a fost odata in romania

”A fost odată în România”, recenta premieră a Teatrului Național ”I. L. Caragiale” din București oferă publicului, care a umplut până la refuz Sala Pictura, un spectacol inedit de coregrafie, muzică, dans, mimică şi proiecţii video, în regia lui Dragoş Huluba, autorul scenariului original şi al ilustraţiei muzicale.

O distribuţie minimalistă − 4 actori, inclusiv regizorul − compune un grupuscul românesc care traversează vremurile bune, rele din istoria veche şi până la cea nouă a României de azi. Timp de 75 de minute, spectacolul curge ca un fluviu imagistic, pe alocuri torenţial, alteori mai reflexiv, mai viclean cu semnificaţiile transmise cu marea artă a laconismului scenic, cu rafinament, temperament şi umor suculent.

a fost odata in romania

Cineva, căruia nu-i plăcuse cum vorbeşte ”Papagalul mut”, m-a convins în foaier că nu doar opera satirică strictă este supusă învinuirilor de la Shakespeare, Molière, Caragiale încoace, ci orice fel de spectacol, mai uşor fiind să găseşti defecte decât calități (Molière), pete în soare decât să ştii să citeşti bine stelele. Cu totul remarcabil e limbajul corporal al actorilor: Ileana Olteanu (admirabilă), Violeta Huluba (formidabilă), Eduard Adam şi Dragoş Huluba (simetrici şi, după caz, antagonici în ”fabula” asumată).

Fotografii din spectacol de Florin Ghioca. Sursa TNB

Asistăm la un ritm drăcesc al evenimentelor istorice care au marcat România, sărindu-se, nejustificat, peste începuturile acestui neam, peste Evul Mediu şi siluirea otomană, pentru a se ajunge cât mai repede la subiectul zilei, Primul Război Mondial, sacrificiile care au condus la Marea Unire, glorificarea monarhiei, a Regelui Ferdinand şi a vedetei istorice, fabuloasa Regina Maria, nefiind uitat nici Regele Mihai, după care parcugem, cu aceiaşi actori excepţionali, perioada romantică, interbelică, unde răsună muzica lui Fernic, alternând cu imaginea Căii Victoriei plină de pietoni şi de maşini de epocă, apoi intrăm în perioada celui de-al Doilea Război Mondial şi a războiului rece care începe şi pare să nu se mai termine vreodată, sub o formă sau alta. Foarte savuroase sunt momentele care punctează perioada comunistă: ne aducem aminte cum dârdâiam de frig, cum ne era foame, cât de fericiţi eram când găseam un ou şi o portocală, cum ne urmăreau ghinionul şi securitatea, în fine, reauzim obsesiva voce a Dictatorului, aplauzele mulţimii pervertite, recitim revista ”Paris Match” ca pe Biblie şi ne teleportăm în Occidentul interzis, la Moulin Rouge, la New York (Piaţa Times Square), revenim în epoca roşie, colorată de muzica veselă (lipseşte Cerbul de Aur), facem Revoluţia, răsturnăm statuia lui Lenin (moment memorabil) şi devenim liberi, fericiţi, nefericiţi, corporatişti, veseli şi trişti. Câteva accente ne reamintesc şi de marele Charlot.

dragos huluba

Inegalitatea secvenţelor create, unele mai dense faţă de altele, lungimile ori reducţiile, limpiditatea sau neclaritatea unor sugestii, disproporţionalitatea timpului acordat vremurilor, subiectivitatea tratării nu pot micşora meritele acestui spectacol, minuţiozitatea lui, eleganţa lui artistică. Părem a fi şi noi nişte păpuşi vii la cheremul vremurilor capricioase. Multe secvenţe au magie, fiind bine primite de spectatorii care nu îndrăznesc să întrerupă spectacolul, cu aplauze pentru a nu perturba orchestra!

spectacol a fost odata in romania

Fotografii din spectacol de Florin Ghioca. Sursa foto: TNB

Fundalul video excelează prin proiecţiile de o violentă expresivitate − light design: Sorin Vintilă. O echipă tehnică numeroasă contribuie la reuşită (ca şi mixajul dintre mişcare, fundal, muzică şi atmosferă), la unitatea acestui spectacol neortodox (dramaturgic), dar care izbuteşte să creeze suspans, tensiune dramatică.

Titlul scenariului, ”A fost odată în România”, nu reflectă cu exactitate conţinutul care excede ideea patriotică (Cântarea României pe invers), atingând, în ultimă instanţă, zona destinului individual şi al naţiei.

Dinu Grigorescu

Dinu Grigorescu

Alte articole de Dinu Grigorescu: Teodor Mazilu și păcălirea cenzurii, la rubrica Portrete

Dinu Kivu, un „Crai de Curtea-Veche“ autentic, la rubrica Portrete

Satira totalitarismului crepuscular: Tudor Popescu, cel mai jucat și important comediograf al anilor ’80, la rubrica Portrete

Valentin Silvestru: Interferenţe, divergenţe şi reverenţe, la rubrica Portrete

Radu F. Alexandru, harul dramaturgului de cursă lungă, la rubrica Portrete

Poveste incredibilă. Cum am rămas pe scena vieții de Dinu Grigorescu, la rubrica Amintiri picante

Febra autografelor, la rubrica Amintiri picante

Horia Gârbea, dramaturg, poet, romancier, publicist și traducător al pieselor lui William Shakespeare, la rubrica Portrete

Marin Sorescu: ultima întâlnire, la rubrica Evocări

Iosif Naghiu, la rubrica Portrete

Naufragiul unor destine, cronică de teatru

Strălucirea unui eveniment, cronică de teatru

”Exemplară deschidere de stagiune la Teatrul Național din București”, cronică de teatru

Vezi și: Arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUcronică de teatru rtr,dragoș huluba,teatrul național bucurești
Cronică de teatru de DINU GRIGORESCU ”A fost odată în România”, recenta premieră a Teatrului Național ”I. L. Caragiale” din București oferă publicului, care a umplut până la refuz Sala Pictura, un spectacol inedit de coregrafie, muzică, dans, mimică şi proiecţii video, în regia lui Dragoş Huluba, autorul scenariului original...