cronica rolului andreea chiritescu ion parhon

cronica rolului de ion parhon rubrica revista teatrala radioCu puţin timp în urmă, la Teatrul „Elvira Godeanu” din Târgu Jiu, a avut loc premiera spectacolului cu Neguţătorul din Veneţia de William Shakespeare, în viziunea regizorală şi decorul lui Cristian Ioan şi costumele concepute de Ilona Lorincz. Aşa cum ne-au mărturisit actorul Marian Negrescu, managerul teatrului, dar şi regizorul Cristian Ioan, opţiunea repertorială a fost puternic influenţată de dorinţa promovării tinerilor actori nou angajaţi prin concurs şi de integrarea armonioasă a celor patru debutanţi, Adrian Şerban, Andreea Chiriţescu, Amelia Toacsen şi Radu Tudosie, în această trupă dornică de noi şi edificatoare confruntări cu exigenţele iubitorilor artei spectacolului.

debutantii-negutatorul-din-venetia-3

Impresia generală dă câştig de cauză realizatorilor, căci dialogul dintre aceste autentice talente şi interpreţii cu o bogată carte de vizită profesională, dezvăluit în cadrul unui „scenariu” şi el surprinzător mai ales prin finalul diferit de cel cunoscut, impresionează prin aerul său tineresc, antrenant, deschis unor momente interpretative remarcabile. Regizorul „co-autor” a renunţat la acel „happy end” în care Neguţătorul (Marian Negrescu) este pedepsit pentru  intransigenţa pretenţiei sale barbare de a se alege cu o bucată de carne din trupul nefericitului Antonio (Cosmin Brehuţă), iar tinerii  Bassanio (Adrian Şerban) şi Portia (Andreea Chiriţescu) îşi împlinesc visul lor de iubire, mizând în schimb pe cartea jurământului făcut cu Bassanio, de a nu pierde inelul dăruit de Portia, jurământ care, odată încălcat, provoacă în final ruptura iremediabilă dintre cei doi, ba şi pe aceea dintre frumoasa Nerissa (Ana Mihaela Nicolae), însoţitoarea Portiei, şi Gratiano (Ion Alexandrescu).

negutatorul din venetia teatrul elvira godeanu tg jiu

Desigur, este dreptul regizorului de a pune accent pe respectul fundamental faţă de cuvântul dat, încât nu ne vom opri la această distanţare faţă de text, din finalul spectacolului, la care cei din sală, la rândul lor, au dreptul să subscrie sau nu. Noi apreciem faptul că dincolo de  senzaţia de aglomerare a elementelor decorului (şi ceva din Ponte Rialto, şi ceva din Piaţa San Marco, văzută în perspectiva unei alunecări în mare, ca un simbol al unei Europe în derivă, şi ceva din Fontana di Trevi, cu obiceiul trecătorilor de a lăsa un bănuţ acolo în speranţa revenirii) ori de încărcarea jocului actoricesc pe alocuri cu note de un umor naiv sau de un pitoresc uşor operetistic, spectacolul îşi află meritele credibilităţii şi ale interesului real în rândul publicului prin vitalitatea şi vizualitatea discursului scenic, prin schimbările de ritm şi de tonalitate emoţională, mai ales în scena „procesului”, la care adaug izbutinţele unor interpreţi ca Marian Negrescu în Shylock (unul dintre cele mai consistente şi convingătoare roluri din cariera sa), Dan Calotă (Lancelot, Gioble), poate prea grăbit să provoace râsul din orice, Ion Alexandrescu (Gratiano) şi nu numai ei, regretând însă o nedorită „simplificare” caracterologică în cazul personajului Antonio, cel rămas în final să se bucure de graţiile Portiei şi ale Nerissei, mai ales că această îngustare a „fâşiei” personajului îl vizează pe  Cosmin Brehuţă, unul dintre  valoroşii actori ai trupei.

negutatorul 2

Imagini din spectacolul Neguțătorul din Veneția de William Shakespeare, regia: Cristian Ioan, Teatrul „Elvira Godeanu” din Târgu Jiu

Din rândul celor patru debutanţi, am remarcat sensibilitatea, disponibilităţile de interiorizare şi mobilitatea Ameliei Toacsen (Jessica), pregnanţa expresivă a mişcării, a gestului şi a frazării deovedită de Radu Tudosie (Lorenzo), o caldă vibraţie lăuntrică în jocul lui Adrian Şerban (Bassanio), dar poate uşor ezitant sau marcat de tracul debutului, şi mai ales dezinvoltura trecerii de la un personaj la altul, cu o minuţioasă subordonare a mijloacelor de expresie la datele fiecăruia dintre caracterele întrupate, prin care Andreea Chiriţescu ne-a îndemnat să o găzduim acum la „Cronica rolului”.

Andreea Chiritescu cronica rolului rtr

Andreea Chirițescu

Absolventă a şcolii de teatru sibiene, de la Universitatea „Lucian Blaga”, şi a masterului la UNATC, gorjeancă sută-n sută, deci revenită după studii în oraşul natal şi cooptată pe scena considerată de ea în anii liceului drept o cetate de necucerit, Andreea a conferit din start Portiei şi feminitatea capabilă să pună pe jar inima şi mintea „peţitorilor” şi exuberanţa unui joc în care graţia este dublată de o binevenită tensiune a frazării, a gestului şi atitudinii, sau expresivitatea deosebită a mimicii în clipele reactive, lipsite de cuvinte, când privirile dau seama de ecoul faptelor şi al replicilor unor parteneri de scenă. Mariajul între eleganţa înfăţişării şi alura uşor sportivă a mişcării, senzualitatea provocatoare afişată la întâlnirea cu prinţii Marocului şi Aragonului sau, dimpotrivă, amestecul de ingenuitate şi voluptate ce pecetluieşte prima ei îmbrăţişare cu Bassanio, lasă locul  unor cu totul alte trăsături în acel travesti fără cusur, din scena procesului, când Portia „împrumută” chipul, straiele, dibăcia şi invulnerabilitatea „judecătorului”, sau la final, acolo unde aproape concomitent, Portia îşi exprimă inflexibila ei hotărâre de a-l pedepsi pe Bassanio pentru  încălcarea jurământului şi, totodată,  de a-l atrage pe Antonio în lumina farmecelor sale.

Andreea Chirițescu

Acest edificator debut al actriţei, alături de colegii ei de generaţie, dă şi el măsura pariului cu tinereţea câştigat de realizatori, după cum contribuţia de cert profesionalism a consacraţilor, în frunte cu Marian Negrescu (Shylock), la reuşita spectacolului, reprezintă o dovadă a bunei orchestrări a energiilor creatoare de către directorul de scenă.

costintuchilaCRONICA ROLULUIAmeliei Toacsen,andreea chiritescu,Cristian Ioan,cronica rolului ion parhon,debuturi negutatorul din venetia,gratiano,nerissa,portia,shylock,teatru elvira godeanu targu jiu,tineri actori
Cronica rolului, rubrică de ION PARHON Cu puţin timp în urmă, la Teatrul „Elvira Godeanu” din Târgu Jiu, a avut loc premiera spectacolului cu Neguţătorul din Veneţia de William Shakespeare, în viziunea regizorală şi decorul lui Cristian Ioan şi costumele concepute de Ilona Lorincz. Aşa cum ne-au mărturisit actorul Marian Negrescu,...