alexandra fasola cronica rolului ion parhon dibuk

cronica rolului de ion parhon rubrica revista teatrala radioCu puţin timp în urmă, am văzut un impresionant spectacol pe scena Teatrului Evreiesc de Stat din București, condus de eminenta actriţă Maia Morgenstern, în care am recunoscut talentul şi disponibilităţile interpretative ieşite din comun ale actriţei Alexandra Fasolă, nume sinonim şi el astăzi cu certitudinea valorii în spaţiul teatrului nostru contemporan. Onorându-şi sorgintea ieşeană printr-o rară sensibilitate şi tenacitate profesională, ea s-a remarcat prin câteva creaţii greu de uitat, indiferent de natura şi de dimensiunile partiturii, aşa cum au fost, de pildă, rolurile sale din Duşmancele, o poveste de iubire de Isaac Bashevis Singer, în regia lui Claudiu Goga, Stele rătăcitoare după Shalom Alehem, în regia lui Andrei Munteanu, Motke Hoţul de Shalom Ash, semnat de acelaşi Andrei Munteanu, şi Blestemul iubirii de Iacob Gordin, regizat de Kinkses Elemer, toate patru realizate în acelaşi an 2012, dar mai ales rolul titular din Teibele şi demonul ei de Isaac Bashevis Singer şi Eric Friedman, în regia lui Szabo K. Istvan (2010), piesă care a cunoscut o memorabilă  întrupare şi la Naţionalul ieşean, sub bagheta regizorului Alexander Hausvater, şi excepţionala performanţă cu rolul principal din Yentl de Leah Napolin şi Isaac Bashevis Singer, în regia lui Erwin Şimşensohn (2013), care i-a prilejuit obţinerea Premiului pentru cea mai bună actriţă în Gala UNITER din 2014.

Alexandra Fasolă Foto Oana Monica Nae

Alexandra Fasolă. Foto: Oana Monica Nae

De această dată, i-a revenit ori mai bine zis i-a surâs şansa de a se impune într-un discurs artistic de o pilduitoare altitudine intelectuală şi emoţională, dar şi de o mare dificultate, cu rolul principal din piesa Dibuk de S. Anski, partitură care, cu patru ani în urmă, în spectacolul Teatrului Maghiar de Stat din Cluj-Napoca, i-a prilejuit actriţei Imola Kezdi cucerirea aceluiaşi mult râvnit Premiu pentru cea mai bună actriţă.

dibuk alexandra fasola

În scenariul şi viziunea regizoarei Chris Simion, susţinută în intenţiile şi reuşitele spectacolului de Adina Mastalier (decor), Viorica Petrovici (costume), Ioana Marchidan (coregrafie), Ştefan Vasilescu şi Ionuţ Marinache (light-design), actriţa căreia îi dedicăm acum rubrica noastră întrupează nefericitul destin al tinerei Leea, a cărei iubire statuară pentru  alesul ei, Hanan, va avea de înfruntat şi convenţiile sociale şi capriciile soartei şi, mai ales, păcatul încălcării unui jurământ de către tatăl iubitului, visul tinerilor împlinindu-se doar în chip metaforic, mult prea târziu, în lumea de ”dincolo”. Pe fundalul unui demers artistic cu multiple valenţe dramatice şi poetice, suntem martorii dialogului dintre o ambianţă receptivă la valorile etnice şi culturale tradiţionale ale acestui univers uman, pe de o parte, şi modernitatea acelei poveşti sincere de dragoste dintre Leea şi acel tânăr cărturar, ataşat de pasiunea pentru însuşirea preceptelor Torei, pe de altă parte, poveste sacrificată sub imperativul unei căsătorii „aranjate” de părintele fetei cu gândul la avantajele materiale ale acestei opţiuni. Numai că duhul lui Hanan, mort cu foarte puţin timp înainte de acea cununie nedorită de tânără, va intra în corpul logodnicei sale tulburându-le tuturor liniştea şi pregătirile nupţiale, în cele din urmă, după  implorările Rabinului, el învoindu-se să părăsească trupul iubitei, dar odată cu… trecerea acesteia în nefiinţă.

Alexandra Fasolă profil dibuk

Alexandra Fasolă în spectacolul ”Dibuk”

Firescul, candoarea şi exuberanţa dovedite de Leea în prima parte a spectacolului, apoi îndoielile, neliniştea şi freamătul unor presimţiri mai puţin vesele, în dezacord cu entuziasmul nuntaşilor şi curiozitatea însoţitoarelor sale, dar mai ales împotrivirea de a  urma dorinţa părintelui, încălcându-şi propria chemare lăuntrică şi sentimentele puternice faţă de cel ”sortit” în convingerea ei de a-i deveni soţ, sunt ipostazele unei evoluţii actoriceşti când discrete, abia sugerate, când explozive, fără echivoc şi greu de îngenuncheat de cei din jur, atunci când în tristeţea personajului se prefigurează parcă şi apropierea norilor negri ai unui final tragic.

Alexandra Fasola si Veaceslav Grosu in Dibuk

Alexandra Fasolă și Veaceslav Grosu în ”Dibuk”

Tensiunea lirică din clipele întâlnirii dintre cei doi îndrăgostiţi, desfăşurate sub semnul drumului fulgerător de la inocenţă la pasiunea menită să devină mistuitoare, va ceda locul unei dramatice şi devastatoare înfăţişări a chinurilor eroinei, în momentele când trupul acesteia va găzdui duhul iubitului, împreună cu neîmpăcata lui suferinţă şi cu disperata nădejde de a se împotrivi să o părăsească. De data aceasta, Leea va înceta să se folosească de cuvântul ei, ci va însoţi şi exprima replicile ”duhului” care îi populează fiinţa printr-un limbaj gestual spasmodic, violent şi copleşitor, de un insolit mister şi o tulburătoare stranietate.  Sunt clipe în care expresivitatea corporală îşi face simţită prezenţa în chip surprinzător şi cu totul convingător, adăugând totodată semnificaţii edificatoare pentru performanţa profesională a interpretei. Finalul, în care corpul Leei părăsit de viaţă odihneşte în mijlocul scenei, mângâiat de privirile deznădăzduite ale celor din jur, ne rezervă bucuria… transcendentală a întâlnirii pentru o clipă cu siluetele celor doi îndrăgostiţi aflaţi undeva, în fundalul scenei, ca un medalion iconografic, departe de frământările şi mizeriile lumii pământene, ca o invulnerabilă şi legendară izbândă a celei mai curate iubiri, precum aceea a lui Romeo şi a Julietei sale.  Cu acest gând ne despărţim şi noi de minunata creaţie a unei actriţe bine pusă în valoare prin talentul şi inteligenţa ei scenică, dar susţinută cu brio prin gândirea inspirată a regizoarei şi profesionalismul partenerilor ei de scenă, în rândul cărora întâlnim şi chipul familiar al ”seniorilor”, dar şi ambiţia tinerilor de a le călca pe urme.

costintuchilaCRONICA ROLULUIalexandra fasolă,alexandra fasolă în dibuk,cabala,chris simion,cronica rolului rubrica revista teatrala radio,Dibuk de S. Anski,Hanan,ioana marchidan,ion parhon,Leea,limbaj gestual,maia morgenstern,Motke Hoţul de Shalom Ash,oana monica nae,talmud,Teatrul Evreiesc de Stat din București,Teibele şi demonul ei,tora,traditii evreiesti,Viorica Petrovici,yentl
Cronica rolului, rubrică de ION PARHON Cu puţin timp în urmă, am văzut un impresionant spectacol pe scena Teatrului Evreiesc de Stat din București, condus de eminenta actriţă Maia Morgenstern, în care am recunoscut talentul şi disponibilităţile interpretative ieşite din comun ale actriţei Alexandra Fasolă, nume sinonim şi el astăzi...