visul unei nopti de vara atelierul de teatru cronica de teatru serban cionoff

Mergând spre Teatrul de Comedie unde, la amabila invitație a Deliei Nartea, urma să vizionez o nouă montare a mereu fermecătoarei piese a Marelui Will, Visul unei nopți de vară, gândul mi se întorcea la sonetul CCXLIV din Ultimele sonete închipuite ale lui Shakespeare în traducerea imaginară a lui V. Voiculescu: „Dar tu ești soare veșnic: o clipă poți ierta / Să fiu o biată gâză jucând în raza ta”.

Asociere cu atât mai nimerită, îmi spuneam, dacă ținem seama de faptul că spectacolul îi avea ca interpreți pe proaspeții absolvenți ai Atelierului de Teatru „George Mihăiță” – cunoscut și sub numele Clubul UNESCO Adolescenții –, ce ființează sub egida Teatrului de Comedie. Atelier care – după cum spunea George Mihăiță – este „o școală de teatru atipică propunând unui public tânăr nu metode de a face teatru, ci un parcurs de inițiere care să-l apropie mai întâi de el însuși.”

visul unei nopti de vara elevi atelier de teatru delia nartea

Împrejurare care nu trebuie să ne mire câtuși de puțin dacă ne aducem aminte că George Mihăiță a fost editorul și „argintul viu” al revistei „Salut”, consacrată adolescenților, precum și unul dintre inițiatorii Legii nr. 197/17 noiembrie 1997, prin care cea de-a doua duminică a lunii mai era proclamată „Ziua adolescenților”. Așadar, omul potrivit la locul potrivit, adica la acest atelier deschis tinerilor între 14 și 18 ani care vor să deslușească tainele artei Thaliei.

Acum, după ce s-au stins ultimele aplauze binemeritate cu care o sală arhiplină i-a răsplătit pe acești adolescenți frumosi și entuziaști, pot spune că am fost martor și părtaș la un eveniment teatral de remarcabilă ținută. Adică mai mult decât un examen, oricât de exigent ar fi el. Iar dacă există un anume „ceva”, misterios și captivant, ce caracterizează această nouă și originală lectură scenică a feeriei dramatice a lui Shakespeare – în regia actriței Delia Nartea, care a realizat și ilustrația muzicală foarte inspirată a spectacolului, Delia însăși numărându-se printre inițiatorii și îndrumătorii Atelierului de Teatru –, atunci, cu siguranță, acest secret constă în naturalețea cu care tinerețea personajelor și tinerețea însăși a interpreților se interferează și se catalizează reciproc. Totul traducându-se într-un ritm alert, fără a fi și superficial, într-o naturalețe care nici o clipă nu alunecă în trivial și, mai ales, într-o știință a acestor frumoși adolescenți de a intra în pielea personajelor și a le da viață.

delia nartea

Delia Nartea

„Cu acest spectacol – îmi spunea Delia Nartea în finalul reprezentației – cred că elevii noștri au dovedit nu numai faptul că au talent și că au dorința să deprindă tainele actoriei, ci, în primul rând, că au acea dăruire fără de care nu poți face teatru și nu poți face creație durabilă.”

Nu aș putea spune, aici și acum, câți și care dintre cei care au dat, de această dată, viață Visului unei nopți de vară vor urma facultatea de teatru și cinematografie. Ceea ce însă pot să spun, cu deplină convingere, este că, o dată cu acest spectacol, pleacă la un drum temerar câțiva entuziaști și pasionați adolescenți ale căror nume vă invit să le rețineti: Andreea Botea, Maria Costeschi, Iustin Frujina, Horațiu Furnică, Virgil Gavrilă, Rebeca Gavriloaie, Cătălina Gulan, Ana Lăstun, Mara Oprea, Irina Popa, Dragoș Roșca, Irina Sglimbea, Adrian Tudor, Andreea Voicu.

spectacol tineri shakespeare

Visul unei nopți de vară. Fotografii de Mihai Constantineanu

Sunt, toate acestea, temeinice motive pentru a socoti că jucându-și rolurile, în raza Marelui Will, fiecare dintre absolvenții promoției 2014 ai Atelierului de Teatru „George Mihăiță” au dat viață unui vis frumos și temerar, anume parcă scris într-un poem dramatic care le va călăuzi drumul catre Artă și către ei înșiși.

Șerban Cionoff

Revista VIP, 17 iunie 2014

logo revista teatrala radioCronici și articole de Șerban Cionoff: „Istoria teatrului universal”, debut de bun augur

Dialoguri între două singurătăți paraleleserban cionoff

Despre „Loser”-i numai de bine!

Dan Puican, un monstru sacru al Radioului, se mărturisește

„Lipsesc doi morți VIP!!!”

Cinci personaje în căutarea unei mâini de ajutor

Gina Patrichi: o actriță ca o metaforă, ca un fior, ca o iubire Două personaje care și-au găsit autorul

Niște oameni care stau de vorbă. Punct!

Irina Petrescu, asemenea unei unde, asemenea unui vis

costintuchilaCRONICA DE TEATRUadolescență,atelierul de teatru unesco,cronica de teatru visul unei nopți de vară,delia nartea,feerie,george mihăiță,imaginație,revista salut,serban cionoff,sonete shakespeare v voiculescu,teatru cu adolescenți,vis
Mergând spre Teatrul de Comedie unde, la amabila invitație a Deliei Nartea, urma să vizionez o nouă montare a mereu fermecătoarei piese a Marelui Will, Visul unei nopți de vară, gândul mi se întorcea la sonetul CCXLIV din Ultimele sonete închipuite ale lui Shakespeare în traducerea imaginară a lui...