Cronică de festival de DOINA PAPP

viitorul este feminin platforma de teatru arcub

Platforma Internațională de teatru București #1 este primul proiect de anvergură găzduit de ARCUB în noul său sediu de la Hanul Gabroveni. Un spațiu spectaculos în care valorificarea patrimonială – cărămida aparentă, labirintul subsolurilor – se îmbină cu modernul arhitectural cel mai avangardist – pereți și podele vitrate, sistem de lumini, facilități ambientale (mai puțin banchete, scaune sau orice alt mijloc de asigurare a repaosului în uriașele spații de dagajament, care acum lipsesc).

cristina modreanu

Cristina Modreanu

Pentru a-și anunța reprezentativitatea și pe plan extern, Centrul de proiecte al Bucureștiului a optat pentru propunerea Cristinei Modreanu cu a sa Asociație pentru promovarea artelor spectacolului de a dedica câteva zile unei idei cu carieră nu numai în societate ci și în cultură, în speță în teatru: feminismul. Despre feminism fiecare generație a vorbit și va mai vorbi câtă vreme sexele vor ține și cu dinții de identitatea lor, măcar și pentru faptul că maternitatea, chiar și în epoca fertilizării in vitro, rămâne apanajul femeii. Dar nu despre subtilitățile acestui mesaj  controversat care balansează între revendicări egalitariste (între sexe) și ambiții de supremație (mișcările feministe) au vrut organizatorii să ne vorbească în cele trei zile ale programului. Mult mai pragmatică, curatoarea (folosesc termenul la feminin pentru că ni s-a explicat cum că altfel am ceda în fața unei mentalități retrograde) a ales să provoace pur și simplu o discuție despre prezența în teatru a discursului feminin, despre problemele cu care se confruntă femeile atunci când se consideră discriminate.

victoria melody

Victoria Melody

Au fost prezentate mai întâi câteva spectacole invitate din străinătate cu și despre femei, ocazie cu care am văzut actrițe talentate vorbind pe teme de interes în spectacole de o originalitate parțială dar cu o anume rigurozitate profesională (cel puțin acelea pe care le-am văzut eu). În program au figurat Victoria Melody din Anglia cu al său one woman show Maiorul Tom, a cărui vedetă a fost… un basset uriaș candidat la celebritate canină, Jane Arnefield tot din Anglia într-o monodramă (Inelul de tinichea) despre valoarea mărturiilor colaterale în condamnarea holocaustului, o companie poloneză feministă, Teraz Poliz, într-un spectacol despre  afaceri cu dragoste, Rochie cu gaură și o insolită propunere de Relație la distanță prin intermediul teatrului pe Skype inițiat de Ana Mărgineanu și Tamilla Woodard cu compania PopUpTheatrics, aceasta fiind noutatea absolută a Platformei. Ultimul eveniment pe afiș a fost plasat sub denumirea Surorile Heddei și a acoperit un casting național Ibsen coordonat de Gianina Cărbunariu în vederea unor spectacole în 2015. În colaborare cu România Cultural și Teatrul Național Radiofonic, s-a inițiat și linia online Voci feminine la radio, care a programat titluri de referință cu și despre femei, pe site-ul eteatru.ro.*)

andreea-bibiri

Andreea Bibiri

În duminica alegerilor, pe la amiază, când țara nu luase încă foc sub presiunea internauților, a avut loc și un colocviu cu tema acestui program, cu participarea unor creatori din teatru de gen feminin cu o importantă notorietate și le numesc pe: Andreea Bibiri, Mihaela Sârbu, Roxana Crișan, Dana Voicu. Ele și-au povestit „aventurile feministe” ca actrițe, manageri, promotoare ale unor proiecte ce le-au pus în valoare prin inițiative personale nu neapărat feminine. Cel puțin așa mi-a plăcut mie să văd succesele celor citate, care dincolo de faptul că sunt femei, reprezintă în teatru și o pledoarie pentru valoare. Nici discuția nu a cantonat în militantism ieftin feminist apropo de statutul femeii pe scena românească, chiar dacă s-au formulat și dileme contondente (ce e mai bine, când femeia ia forma bărbatului, sau când îi ia locul ?) iar cel mai interesant moment a fost al Andreei Bibiri care vorbind despre experiența ei recentă de regizoare (Comedia relațiilor la Godot Café-Teatru) a lansat ideea perspectivei feminine care nu poate lipsi din nici o analiză fără a trunchia realitatea. (Asta evident și datorită bipolarității care guvernează lumea, real și categorial.) Analiza talentatei actrițe despre care nu știam că e atât de intens dedată reflexiei, aplicată din perspectivă feminină piesei Unchiul Vanea, a fost o demonstrație concretă a faptului că lucrurile stau așa și că fiecare personaj sau situație pot fi evaluate altfel din unghiul problemelor femeii.

Pentru mine această analiză aplicată a sunat ca o negare a însăși temei – Viitorul este feminin – pentru că, nu-i așa?, depinde din ce parte privești.

Adevărul.ro

*) Adèle Hugo: Dincolo de jurnal, scenariul și regia: Ilinca Stihi, producător Magda Duțu, cu Anca Sigartău ; Domnul și Doamna Oval de Theo Herghelegiu, regia: Theo Herghelegiu, coordonator proiect: Magda Duțu; Jeni Acterian – Jurnalul unei ființe greu de mulțumit, scenariu de Doina Papp, regia: Alice Barb, cu Oana Pellea; Nadejda Mandelstam: Știința despărțirii, scenariu de Magdalena Boiangiu, regia: Cezarina Udrescu, cu Irina Petrescu; Noaptea reginei, scenariu de Doina Papp după cartea Draganei Boskovic, Reîntoarcerea Reginei Maria Karadjordjevic, cu Ilinca Tomoroveanu și Ana Ciontea, producător: Magda Duțu: Portretul Dorei de Hélène Cixous, adaptare și regia Ana Maria Colțeanu; Suzana, scenariul și regia: Ilinca Stihi, cu Mădălina Ghițescu și Andi Vasluianu; Ziua în care nu s-a întâmplat nimic de Antoaneta Zaharia, regia: Theo Herghelegiu, cu Antoaneta Zaharia și Frosa Cercel, redactor: Crenguța Manea.

Vezi și: Viitorul este feminin

Piese de teatru scrise, regizate și interpretate de femei pe site-ul eteatru.ro

 

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALadele hugo,ana ciontea,andreea bibiri,comedia relațiilor,cristina modreanu,doina papp,victoria melody,viitorul este feminin
Cronică de festival de DOINA PAPP Platforma Internațională de teatru București #1 este primul proiect de anvergură găzduit de ARCUB în noul său sediu de la Hanul Gabroveni. Un spațiu spectaculos în care valorificarea patrimonială – cărămida aparentă, labirintul subsolurilor – se îmbină cu modernul arhitectural cel mai avangardist –...