viitorul este feminin platforma de teatru arcub

Timp de 4 zile, între 13 și 16 noiembrie 2014, la Hanul Gabroveni din București, viitorul este feminin. Punctele de vedere feminine vor fi la ele acasa în cadrul Platformei Internaționale de Teatru București #1.

Programul evenimentului cuprinde spectacole de, cu și  despre femei, în care poveștile personale ne ating, ne pun pe gânduri și ne transformă.

platforma de teatru feminin

În 95% din cazuri, atunci când ne uităm la un personaj feminin pe o scenă românească ceea ce vedem este un punct de vedere masculin. La noi, poveștile femeilor sunt spuse de către bărbați. Ce-ar fi să aflăm ce au de spus femeile despre ele însele?

sigla arcub nouaAcesta este punctul de plecare pentru tema primei ediții a Platformei Internaționale de Teatru București – „Viitorul este feminin”. Evenimentul, produs de ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București și de Asociația Română pentru Promovarea Artelor Spectacolului, în parteneriat cu British Council și Institutul Polonez și cu sprijinul Ibsen Scholarship, va avea o frecvență anuală și își propune să acopere o lipsă de spectacole internaționale de teatru într-un oraș care se dorește o adevărată capitală europeană și din punct de vedere cultural. 

La prima sa ediție, în noile spații de la Hanul Gabroveni și la Sala ARCUB (Str. Batiște nr. 14), Platforma reunește spectacole de teatru din Marea Britanie, Polonia și SUA, filme, dezbateri pe teme feminine și o celebrare a talentului local printr-un casting național cu roluri din Ibsen, casting deschis actrițelor de toate vârstele din România. Castingul a început pe 15 septembrie și se va încheia pe 15 octombrie, fiind parte integrantă a proiectului Hedda’s Sisters. Empowering Women Theatre Artists in Romania and Eastern Europe (Surorile Heddei. Susținerea femeilor artist în teatrul din România și Estul Europei), proiect de aducere în contemporaneitate a textelor lui Ibsen, din perspectivă feminină. 

cristina modreanu

Cristina Modreanu

„Mediul public românesc e destul de impermeabil la punctele de vedere feminine. În multe cazuri nici măcar femeile – mai ales cele cărora li s-a dat o șansă să acceadă pe scara ierarhică, chiar dacă nu până în vârful ei – nu-și dau seama de acest adevăr. Nici măcar ele nu mai cred că merită mai mult și că au mai multe de spus decât li se permite în mod obișnuit să o facă”, observă Cristina Modreanu, inițiatorul și curatorul evenimentului. „Cred că merită să să investim toată încrederea și curiozitatea noastră de spectatori – și mă refer aici la spectatorii de ambele sexe pe care îi așteptăm la eveniment – în ceea ce au femeile de spus despre ele însele.”

Programul evenimentului:

13 și 14 noiembrie, ora 19.00, 15 noiembrie, ora 17.00, Hanul Gabroveni: Major Tom/ Maiorul Tom 

Major Tom e povestea unei femei obișnuite, în vârstă de 34 de ani, care ajunge regină a frumuseții, în timp ce animalul ei de companie imposibil de controlat, basset-ul Major Tom, concurează și el în campionate pentru câini. 

Major Tom și Victoria Melody se scufundă amândoi tot mai mult în regatul obsedant și generator de confuzii al autoevaluării, participând la competițiile de frumusețe în calitate de concurenți autentici, hotărâți să câștige.

Victoria, acompaniată pe scenă de fragmente de film documentar și de câinele ei, spune această poveste adevărată. Ea explorează fascinația englezilor față de celebritate, frumusețe și statutul de câștigător. Dar sunt oare toate aceste obsesii doar ale englezilor?

jane arnfeld

Jane Arnfield în The Tin Ring

14 noiembrie, ora 21.00, 15 noiembrie, ora 19.00, Hanul Gabroveni: The Tin Ring/ Inelul de tinichea 

Inelul de tinchea este o dramatizare bazată pe autobiografia Zdenkei Fantlová, o supraviețuitoare a Holocaustului, carte adaptată pentru scenă de Jane Arnfield și regizorul Mike Alfreds în 2011. 

Cercetarea care a dus la spectacol a avut în vedere felul în care declarațiile martorilor pot deveni un instrument interpretativ și pot fi dezvoltate în contextul unui spectacol pentru a provoca o reflecție pe tema experiențelor de viață ale victimelor. Inelul de tinichea folosește mărturia verbatim drept cea mai eficace metodă de a înțelege cauzele și consecințele genocidului și ale violențelor în masă. Spectacolul arată cum mărturiile la prima mână pot fi transferate de la gazdă (Fantlová) la un prim surogat (actrița Jane Arnfield) și apoi către un grup surogat (publicul).

15 noiembrie, ora 21:00, Sala ARCUB: Dress with a Hole/ Rochie cu gaură 

Cea mai veche profesie din lume a fost întotdeauna controversată și de obicei asociată cu femeile, chiar dacă există și prostituție masculină. Femeile care participă la afacerea cu dragoste sunt „folosite” de bărbați și respinse de celelalte femei. Dar, pe de altă parte, ele își câștigă existența folosind bărbați.

Adevărul este însă că exact aceleași lecții le sunt date tuturor femeilor în cultura noastră europeană. De sute de ani femeile au fost învățate că sensul existenței lor este să aibă o relație cu un bărbat. Acestea sunt regulile jocului și ele te obligă să ai mereu grijă să folosești tu în loc să fii folosită. Pe piața sexuală nu sunt câștigători. Din momentul în care începem să ne gândim la noi înșine și la alte ființe umane ca la niște produse care au (sau în anumite condiții pot avea) un preț – atunci intrăm în joc și începem să pariem. Și cu toții pierdem – indiferent de sex.

renata calmon

Renata Calmon (Brazilia)

13, 14 noiembrie, orele 18.45; 19.15; 19.45; 20.15; 20.45 (30 spectatori/zi), Hanul Gabroveni: PopUp Theatrics/Long Distance Affair/ Relație la distanță

Când teatrul întâlnește tehnologia, posibilitățile sunt nesfârșite. În spectacolul Long Distance Affair, creat de compania americană Pop-Up Theatrics, cineva de pe glob ajunge numai și numai la tine. Care va fi rezultatul când tu și o persoană complet străină vă veți întâlni având între voi numai ecranul computerului? Teatru via Skype este o aventură virtuală și fiecare „întâlnire” virtuală este performată pentru (și cu) un singur spectator. „Huffington Post UK” a scris despre acest spectacol: „Teatrul este adesea voyeurism confortabil – dar Long Distance Affair respinge acest rol tradițional. Ca spectator, devii parte din poveste în aceeași măsură cu actorul, ceea ce face această experiență cât se poate de directă și de neliniștitoare, pe măsură ce viața ta de până atunci se revarsă în scenariu și o împarți cu o persoană complet străină. Producția semnată de Ana Mărgineanu este o periculoasă, incitantă și fascinată felie de teatru psihologic. Du-te să vezi Long Distance Affair cu mintea deschisă, iar răsplata va fi satisfacția de a lua parte la o realizare artistică.”

miss-representation

15 noiembrie, ora 12.00, Hanul Gabroveni: MissRepresentation

Acces gratuit

Scris și regizat de Jennifer Siebel Newsom, MissRepresentation vorbește despre felul în care, într-o societate în care mass-media are puterea de a forma modele culturale și de comportament, mesajul colectiv transmis către tinerii de ambele sexe este acela că valoarea și puterea unei femei stă în tinerețea, în frumusețea și sexualitatea ei, și nu în capacitatea ei de lider.

Jennifer Siebel Newsom

Jennifer Siebel Newsom

MissRepresentation include intervenții ale unor adolescente și interviuri provocatoare cu politicieni, jurnaliști, activiști și profesori universitari precum Condoleezza Rice, Lisa Ling, Nancy Pelosi, Katie Couric, Rachel Maddow, Rosario Dawson, Jackson Katz, Jean Kilbourne și Gloria Steinem. Filmul oferă informații și statistici uimitoare care lasă spectatorul debusolat și îi schimbă complet perspectiva. Distribuirea filmului MissRepresentation a fost catalizatorul unei campanii sociale organizate de The Representation Project. Scopul campaniei a fost acela de a le da putere femeilor și tinerelor și de a le oferi noi oportunități pentru a-și realiza potențialul.

16 noiembrie, ora 18.00, Hanul Gabroveni: Casting Național Ibsen  

Acces gratuit

sigla arcub nouaCastingul Național Ibsen este prima fază a proiectului Surorile Heddei. Susținerea femeilor artist în teatrul din România și Estul Europei.  Castingul este o audiție națională la care sunt invitate toate artistele care doresc să-și prezinte versiunile lor de personaje ibseniene. Audiția va fi urmată de o discuție despre personajele lui Ibsen văzute din perspectiva femeii contemporane. Faza a doua a proiectului constă în producerea pe parcursul anului 2015 a trei spectacole diferite regizate de trei tinere regizoare cu susținerea unor instituții culturale din București. 

Proiectul Surorile Heddei. Susținerea femeilor artist în teatrul din România și Estul Europei este unul dintre cele trei câștigătoare ale grantului Ibsen Scholarships 2014. Anul acesta au fost primite 85 de aplicații din 43 de țări, iar juriul alcătuit din Cliff Moustache, Line Rosvoll și Helge Rønning, cu Hilde Guri Bohlin secretar, a declarat că a avut o misiune foarte grea în alegerea câștigătorilor. International Ibsen Scholarship a fost inițiat de Guvernul Norvegian în 2007, suma totală acordată anual fiind de 1.000.000 de NOK. Granturile sunt acordate pentru proiecte inovatoare în domeniul teatrului și artelor performative, proiecte care generează un discurs critic cu privire la subiecte existențiale și legate de societate, plecând de la opera lui Henrik Ibsen.

Biletele au preț unic – 25 lei – și sunt disponibile la Casa de bilete ARCUB, din str. Batiștei nr.14.

Doritorii își pot achiziționa abonamentul care permite accesul la cele 4 spectacole (Major Tom, The Tin Ring, Dress with a Hole și Long Distance Affair) cu 75 lei.

costintuchilaPLATFORME DE TEATRUarcub,casting national ibsen,cristina modreanu,hedda gabler,henrik ibsen,missrepresentation,Platforma Internațională de Teatru București #1,proiect femei in teatru,surorile heddei,viitorul este feminin

Timp de 4 zile, între 13 și 16 noiembrie 2014, la Hanul Gabroveni din București, viitorul este feminin. Punctele de vedere feminine vor fi la ele acasa în cadrul Platformei Internaționale de Teatru București #1. Programul evenimentului cuprinde spectacole de, cu și  despre femei, în care poveștile personale ne ating,...