de DOMNICA ȚUNDREA

domnica tundrea femeile savante moliere fonoteca de aur

Duminică, 28 februarie 2016, la ora 19.00, la Radio România Cultural, vom difuza, în fluxul „Fonoteca de aur”: Femeile savante de Molière. Traducere de Nina Cassian. Adaptare radiofonică de Sidonia Drăguşanu. Regia artistică: Elena Negreanu. În distribuţie: Ion Finteşteanu, Dina Cocea, Simona Bondoc, Iarina Demian, Nicolae Brancomir, Nelly Sterian, Valentin Plătăreanu, Florin Vasiliu, Mircea Şeptilici, Sanda Toma, Virgil Vasilescu, Valeria Gagealov, Dumitru Rucăreanu. Înregistrare din anul 1961.

moliere-portret-de-pierre-mignard

Molière, portret de Pierre Mignard

Figură complexă a celui de-al XVII-lea secol francez, Jean-Baptiste Poquelin, zis Molière a izbutit să realizeze, în creaţia sa, acel unic echilibru între cultivarea formelor baroce, dezvoltând elemente burleşti şi caricaturale, pe de o parte şi, pe de alta, incontestabila notă intelectuală, raţionalismul şi rigoarea gustului clasic.

moliere les femmes savantes

Reunind ingenioasa desfăşurare a comediei de intrigă, zugrăvirea inspirată a moravurilor şi luciditatea în construirea caracterelor, piesa Femeile savante (Les femmes savantes) a fost reprezentată, în premieră, la 11 martie 1672, pe scena de la Palais Royal, aşadar cu mai puţin de un an înainte de moartea lui Molière. Ştim că autorul lucrase timp îndelungat la acest text – şi se poate afirma că opera rezumă valenţele lui creatoare, capacitatea de a se detaşa cu umor şi blândă ironie de realităţi casnice ilariante (eterna competiţie dintre soţ şi soţie, pentru poziţia supremă în familie), preocuparea de a aduce în scenă personaje veridice, adevărate tipologii de caracter, întruchipări de virtuţi sau de vicii, de forţe sau de slăbiciuni, ţinând cont de regulile precise ale clasicismului, mai presus de toate de regula verosimilităţii: le vraisemblable, fundamentul raţionalist al esteticii secolului al XVII-lea.

femeile savante moliere fonoteca de aur

Esenţa societăţii clasice pe care Molière o înfăţişează în Femeile savante este una pretins aristocrată şi, de aceea, dramaturgul ironizează deformările faimoaselor bien-séances, regulile bunei cuviinţe şi ale bunului-simţ, suverane în epocă. Un alt subiect tabu al clasicismului francez, conflictul dintre raţiune şi pasiune – atât de prezent, de pildă, la modul serios, în tiradele lui Corneille – capătă aici forme umoristice: cu fineţe şi cu inteligenţă, Molière ne arată cum aşa-zisa supremaţie a raţiunii poate înăbuşi, în chip comic, orice urmă de sentiment şi, în ultimă instanţă, orice contur de umanitate. Este limpede că autorul le priveşte cu un aer cinic pe caraghioasele femmes docteurs, guvernate de dorinţa de a fi savante cu orice preţ, preocupate de raţionamente complicate, extaziindu-se în faţa unor semidocţi cu ambiţii de poeţi şi filosofi.

femeile savante grafica de costin tuchila

Reminiscenţe ale commediei dell’arte (transformarea finală a slujnicei în raisonneur), perfecta stăpânire a conceptelor filosofice ale epocii, enunţate de Descartes, dar mai ales de Gassendi, desăvârşita intuiţie teatrală, pe care numai un om atât de apropiat de scenă cum era Molière putea s-o dovedească, profunzimea analizei psihologice fac din Femeile savante o creaţie dramatică în care regăsim ceva din atmosfera şi linia conflictului lui Tartuffe, dar şi din incisivitatea şi spiritul caustic ce au dat naştere Preţioaselor ridicule: o piesă cu adevărat reprezentativă pentru clasicismul francez.

Fragment din spectacol

Grafică, ilustrații și editare multimedia: Costin Tuchilă.

Domnica Țundrea

 

Domnica Țundrea

logo revista teatrala radioArticole și interviuri de Domnica Țundrea: Premieră absolută la Teatrul Național Radiofonic, în anul aniversar Shakespeare 450: „Henric al V-lea”

Premieră la Teatrul Național Radiofonic: „Ultimul pact” de Oana Maria Cajal

La aniversare, Teatrul Național Radiofonic își omagiază valorile: Mircea Albulescu – 80 de ani

„Regele Ubu” de Alfred Jarry, la Teatrul Național Radiofonic

„Cool” de Mihai Ispirescu – o comedie spumoasă, în premieră la Teatrul Naţional Radiofonic

Teatru radiofonic serial: „De două mii de ani”

Cristian Munteanu: „Teatrul radiofonic este cel mai rafinat teatru”

Premieră absolută: Mihai Constantin în fruntea unei distribuţii de excepţie, în „Henri Mathias Berthelot, generalul generalilor” de Victor Cilincă

Aniversare Paul Urmuzescu

logo revista teatrala radioVezi și: Hohote de râs într-o montare radiofonică antologică: „Burghezul gentilom” de Molière, cronica discului de teatru radiofonic de Mirela Nicolae

Arhiva Teatrul Național Radiofonic

Arhiva Revistei Teatrului Național Radiofonic

costintuchilaTEATRUL NAȚIONAL RADIOFONICcommedia dell arte,dina cocea,domnica tundrea,elena negreanu,florin vasiliu,iarina demina,ion fintesteanu,le vraisemblable,les femmes savantes,moliere,nelly sterian,palais royal paris,pretioasele ridicule,sanda toma,simona bondoc,tartuffe
de DOMNICA ȚUNDREA Duminică, 28 februarie 2016, la ora 19.00, la Radio România Cultural, vom difuza, în fluxul „Fonoteca de aur”: Femeile savante de Molière. Traducere de Nina Cassian. Adaptare radiofonică de Sidonia Drăguşanu. Regia artistică: Elena Negreanu. În distribuţie: Ion Finteşteanu, Dina Cocea, Simona Bondoc, Iarina Demian, Nicolae Brancomir,...