Teatru și teatre la Praga, rubrică de LIDIA NAŠINCOVÁ

teatru si teatre la praga max blecher suprarealism

Sala de festivităţi a căminului studenţesc Švehlova, numită Venuše ve Švehlovce (Venus din Švehlovka), devenită din octombrie 2014 scenă de teatru stabilă, a fost aleasă de regizorul Vojtěch Bárta pentru prezentarea piesei Příhody z bezprostředního neskutečna (Întâmplări în irealitatea imediată) după proza scriitorului român de origine evreiască Max Blecher.

rubrica noua revista teatrala radio teatru si teatre la praga

Atmosfera spaţiului vetust este ideală pentru spiritul operelor scriitorului mort timpuriu de tuberculoză la coloana vertebrală, petrecându-şi ultimii 10 ani la pat, în corset de ghips. Senzaţia este de loc golit, prin ai cărui pereţi ar mai putea răzbate încă viaţa trepidantă, un loc care simbolizează însă stingerea prematură şi uitarea.

lidia-nasincova-cronica-de-teatru-spectacol-dupa-max-bleche

Întâmplări în irealitatea imediată induc senzaţia de teamă de viitor. Echipa Teatrului Chemické (Chimic), în frunte cu regizorul Vojtěch Bárta, care semnează și scenariul spectacolului, a pus accentul pe senzaţia omniprezentă de angoasă şi pe forma „bizară” a visului. Romanul lui Max Blecher este o rememorare a trăirilor puternice din copilăria autorului într-un orăşel din România, unde realitatea și imaginaţia se combină în manieră suprarealistă. În spectacolul montat de Vojtěch Bárta fragmentelor preluate din Întâmplări în irealitatea imediată li se adaugă episoade din romanul Inimi cicatrizate, în care tânărul află diagnosticul şi încearcă să se împace cu gândul.

spectacol dupa max blecher praga

Actori în halate albe, personaje care reprezintă lumea medicală, de unde vine verdictul dur al diagnosticului, sunt înconjuraţi de instrumente obscure, sugerând tratamentul chinuitor. Pe Kajetán Písařovic şi Vojtěch Fülep îi vedem mai întâi ca siluete pe jumătate prăbuşite în semi-întunericul scenei, de jur împrejur cu șiruri de luminiţe roşii, conturând pe podea tot atâtea insule ale singurătăţii. Písařovic joacă un personaj mut, medicul indiferent, ce pare un „călău” abrutizat, având lângă el recipiente de laborator cu lichide de culoarea otrăvii. Fülep se aseamănă cu un drăcuşor hermafrodit, argintul viu ieșit parcă din eprubetă. Sunt mai degrabă fantomele bolnavilor decât doctori.

cronica-de-teatru-praga-lidia-nasincova

Din spatele sticlei din fundalul scenei, speriaţi ca nişte copii, întrupați din umbrele lor, se ivesc bolnavii. În spatele lor cade, ca un capac de cursă, o folie de plastic, pe care se proiectează radiografiile combinate suprarealist cu portretul autorului. Max şi Emanuel (de fapt una şi aceeaşi persoană) sunt interpretaţi de un actor și o actriță. Într-un costum asemănător celor din poveștile românești, împodobit cu motive animaliere, Šimon Krupa înfățișează un flăcău voinic, plin de viaţă, aflat la vârsta primelor experienţe erotice. La polul opus, în pantaloni şi pulovăr în culori nedefinite, Tereza Dočkalová întruchipează o femeie lovită de soartă, condamnată de medici, așezată într-o roabă de zidar. În privirea fixă a actriței se citesc teama, neputinţa, un fel de curiozitate stranie privind lumea misterioasă a bolii şi a morţii, dar și revolta. Rolurile personajelor „celeilalte” lumi, fie iubiri sau prieteni din copilărie, și cel al pacientei ce se se încăpățânează să supraviețuiască revin actriței Jindřiška Křivánková, mereu cu mișcări și mimică sugestive. Costumele nu mai puţin talentatei scenografe Jana Haus­Krechtová, cu fragmente de corset din ghips, cu motive florale stridente contribuie la crearea atmosferei și a efectului scenic impresionant al acestui spectacol.

intampalri-in-irealitatea-imediata-teatru-praga

Descoperirea voluptăţii suferinței, a faptului că trupul e muritor, că orice certitudine se prăbușește constituie mesajul lui Blecher, tălmăcit în acest vis teatral suprarealist despre viață și moarte de la Švehlovka Chemické Divadlo din Praga.

costum-teatru-max-blecher

Traducerea textelor: Hana Janovská şi Karel Kulich. Proiecții video și aranjament muzical: Pavel Lukáš. Light design: Martin Bitala. Premiera oficială a avut loc în 16 ianuarie 2015. Spectacolul s-a jucat și în 17 februarie 2015.

Corespondență de la Praga

lidia nasincova

Lidia Našincová

costintuchilaTEATRU ȘI TEATRE LA PRAGAadaptare scenica dupa proza lui max blecher,fantome,fulep,Inimi cicatrizate,intamplari in irealitatea imediata,Jana Haus­-Krechtová,Jindřiška Křivánková,lidia nasincova,max blecher,Příhody z bezprostředního neskutečna,Šimon Krupa,suprarealista,Švehlovka Chemické Divadlo din Praga,teatru la praga,Venuše ve Švehlovce,vis,Vojtech Barta
Teatru și teatre la Praga, rubrică de LIDIA NAŠINCOVÁ Sala de festivităţi a căminului studenţesc Švehlova, numită Venuše ve Švehlovce (Venus din Švehlovka), devenită din octombrie 2014 scenă de teatru stabilă, a fost aleasă de regizorul Vojtěch Bárta pentru prezentarea piesei Příhody z bezprostředního neskutečna (Întâmplări în irealitatea imediată) după proza scriitorului român de...