cronica de teatru vitelul de aur loredana goaga

Goana după aur sau evadarea din cătușele societății, sau goana după viață… cred că despre asta e vorba până la urmă… Dramatizarea romanului Vițelul de aur, publicat de binecunoscutul duo literar Ilf și Petrov în 1931, aparține lui Eugen Gyemant, care semnează și regia spectacolului.

Mitul biblic al vițelului de aur nu e departe de ce ni se arată în acest spectacol. „De la cine are aur, adunați-l! Și ei l-au adunat și mi l-au dat mie și eu l-am aruncat în foc și a iesit vițelul acesta…”, zice Aaron. Spectacolul Vițelul de aur  vorbește tocmai despre acest… vițel, închipuit în zilele noastre nu sub forma unei figuri simbolice, ci sub forma brută a banilor. În esență, se întâmplă același lucru, continuăm să ne facem dumnezei de aur, de hârtii, de monede…

vitelul-de-aur-de-ilf-si-petrov-spectacol-arcub

Pentru cei trei băieți răi, Ostap Bender, Balaganov și Panikovski, vițelul de aur înseamnă să pună mâna pe un milion de ruble, cu care să ajungă la Rio de Janeiro și să scape de socialism, din Uniunea Sovietică a anilor 1920.

Spectacolul este construit pe situații, cu un umor discret, tonic și concentrat pentru a-l conduce cu ușurință pe spectator la mesaj. E, desigur, amuzant acest întreg joc de situații prin care trec eroii lui Ilf și Petrov. Încercă să se păcălească între ei sau să facă echipă cu alți tovarăși (Ptiburdukov) pe care-i întâlnesc în drumul lor plecând la vânatoare după milionul de ruble, ori alergă după dragostea Varvarei, chiar în fața iubitului acesteia, Koreiko. Vițelul de aur e genul de spectacol la care simți imediat dacă actorii au chef să joace sau nu.

Scenografia este multifuncțională. Se schimbă de la o scenă la alta, în funcție de situație: o mașină, paturi sau un birou. Acest tip de decor e dublat pe fundalul scenei de proiecții de fragmente de filme din timpul socialismului sovietic.

vitelul_de_aur eugen gyemant ilf si petrov arcub goana dupa aur

Vițelul de aur. Foto: ARCUB

Acest adevăr meschin, despre dorința de a fi bogat, nu e neapărat unul al zilelor noastre, e vechi de când lumea; dar, să recunoaștem, ne copleșește astăzi.

Spectacolul e realizat în așa mod încât la final alegi dacă pleci de acolo zâmbind sau nu. Cu siguranță însă, ne așează pe noi, spectatorii, în fața unei imagini fidele a zilelor noastre.

Loredana Goagă

logoDistribuţia: Ostap Bender – Tudor Aaron Istodor; Balaganov – Cătălin Babliuc; Panikovski – Dan Rădulescu; Koreiko – Lucian Iftime; Varvara – Smaranda Caragea; Ptiburdukov – Radu Iacoban. Regia: Eugen Gyemant. Scenografia: Vladimir Turturică și Tudor Prodan. Spectacolul se joacă la Sala ARCUB. Următoarea reprezentație va avea loc duminică, 16 februarie 2014, la ora 19.00. 

Cronici și interviuri de Loredana Goagă: „Metamorfoza” teatrului radiofonic

Un spectacol la care râzi inteligent

Misiune îndeplinită

Oamenii-gărgărițe

Teatru cu literă mare, de la capăt

Săptămâna de teatru de la Buzău e tânără – și „Omul-pernă” la fel!

Bani şi iubire în „Marfă vie”

 C’est fini la comédie!

Teatrul bate Filmul!

Spect-actor fără repetiție!

Săptămâna Teatrului Tânăr cu păpuși

Vlad Trifaş: „Oamenii care plâng după un spectacol sunt un fel de medicament de inimă”

Constantin Enache: „«Tempi» este un spectacol despre timpul interior”

Bianca Mateescu: „Poveștile, o poartă către lume”

 

 

 

costintuchilaCRONICA DE TEATRUaaron,arcub,aur,bogăție,eugen gyemant,ilf şi petrov,loredana goagă,mitul imbogățirii,mitul vitelului de aur,rio de janeiro,smaranda caragea,socialism,tudor aaron istodor,urss,vitelul de aur de ilf si petrov
Goana după aur sau evadarea din cătușele societății, sau goana după viață... cred că despre asta e vorba până la urmă... Dramatizarea romanului Vițelul de aur, publicat de binecunoscutul duo literar Ilf și Petrov în 1931, aparține lui Eugen Gyemant, care semnează și regia spectacolului. Mitul biblic al vițelului de...