Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIŢĂ

la-voce-umana-roma-revista-teatrala-radio

rubrica-roma-caput-culturae-logo-micÎndrăgostitul este un nebun care îşi construieşte propria celulă într-o închisoare a simţurilor, victimă a masochismului. Acesta este gândul lui William Shakespeare în As you like it, preluat de Jean Cocteau în La voix humaine.

la-voce-umana-1

Carmen Giardina este protagonista spectacolului La voce umana propus de regizorul Marco Carniti pe scena Teatrului Brancaccino din Roma. Este vorba despre un experiment teatral care dă posibilitatea artistului să împletească sub forma unui dialog contemporan cu Cocteau, un soi de întuneric existenţial şi un vid interior cauzat de iubire.

„Nimic nu este mai actual din punct de vedere dramatic ca tragediile din dragoste, declara Carniti. Iubirea este nebunie şi abandonul creează un gol imposibil de acceptat. Astfel reprezintă autorul acest sentiment, într-un text în care şi astăzi ne putem oglindi cu toţii.”

carmen-giardina-vocea-umana-roma

Carmen Giardina în La voce umana

De la tragicomic la dramă, de la farsă la tragedie, Carmen Giardina este surprinzător de inovativă în interpretarea acestui personaj cu care în trecut s-a confruntat şi mult mai celebra actriţă Anna Magnani în filmul L’amore, mai precis în episodul Una voce umana regizat de Roberto Rossellini.

berthe-bovy

Berthe Bovy

Piesa într-un act a lui Jean Cocteau a fost jucată prima dată la Comedia Franceză în februarie 1930, în interpretarea frumoasei actriţe Berthe Bovy. Faptul că Berthe Bovy – al cărei nume se leagă invariabil de piesa lui Cocteau – era o actriţă frumoasă nu este lipsit de importanţă. Asta pentru că La voix humaine este, înainte de orice altceva, un eseu despre teatru şi sensurile actorului, aşa cum Cocteau însuşi o declară în Prefaţă: „Ar fi o greşeală să se creadă că autorul caută soluţia vreunei probleme psihologice. Nu e vorba decât de a rezolva probleme de ordin teatral.” În contextul de faţă, frumuseţea tradiţională pe care o exhibă actriţa franceză nu este doar un imperativ artistic, ci se adaugă organic arsenalului demonstrativ al construcţiei dramatice.

berthe-bovy-dans-la-voix-humaine

Berthe Bovy în La Voix humaine. Foto: Manuel Frères. © Collection A.R.T.

Spectacolul în regia lui Marco Carniti care a debutat în cadrul Festivalului „I solisti del teatro”, transportă „amanta îndurerată” a lui Cocteau într-o dimensiune modernă, actuală, plasând-o în angrenajul emotiv infernal al rutinei de zi cu zi.

desen-de-jean-cocteau

Desen de Jean Cocteau

Personajul trăieşte criza abandonului într-un spaţiu suspendat în timp, invadat de toate mijloacele de comunicare. Un spaţiu dominat de ideea sacrificiului, un fel de lespede mecanică de care femeia se agaţă cu forţa disperării din dorinţa de a şterge pentru totdeauna urmele, gesturile, parfumul, într-un cuvânt amintirea persoanei iubite.

Scenografia spectacolului este realizată de Marco Carniti şi Paolo Carbone. Muzica este compusă de Pivio.

Corespondență de la Roma

Trailer La voce umana

raluca-nita

Raluca Niță

logo revista teatrala radio

Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță

Alte articole de Raluca Niță: Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000

„Dirty Dancing” devine musical la Milano 

Romeo Castellucci, un regizor care provoacă „în dulcele stil clasic”

Când Falstaff citează din Nietzsche, Kafka şi Orson Welles

Cine sunt noii dramaturgi italieni?

Viaţa lui Aung San Suu Kyi pe scena Teatrului din Ravenna

Peter Brook explorează nuanţele necunoscute ale minţii

Roman Polanski, regizor de musical la Paris

Eduardo De Filippo, 30 de ani de la moarte

Dario Fo se întoarce în televiziune cu povestea Sfântului Ambrozie

Filmul „Casablanca”, un mit născut dintr-o piesă de teatru

Jeroen Verbruggen, un coregraf pop care urăşte comparaţiile

Cazul Lehman Brothers la Piccolo Teatro din Milano

„Antigona” africană în interpretarea tinerilor actori din Senegal la Prato

Lindsay Kemp: 76 de ani fără un pas greşit

S-a stins din viaţă Luca Ronconi, ultimul regizor vizionar din teatrul contemporan

„Segreti d’autore”, Festivalul Mediului, Ştiinţelor şi Artelor de la Cilento (Salerno) 

Marcidofilm!, un nou teatru la Torino

Nouvelle Vague pe scena Teatrului Carignano din Torino

Globe Theatre prezintă „Hamlet” în 197 de teatre din lume

Shakespeare: un spectacol, o epocă, un afiş

„Numele trandafirului”, ultimul text teatral gândit de Umberto Eco

Pacienţii în sală, medicii pe scenă!

Daţi-i un teatru şi vă construieşte o lume – povestea unui dramaturg de succes

La Milano, „Regele Lear” se joacă în piscină

Într-o cetate medievală se face teatru sărac din idei bogate

Gianfranco de Bosio, un destin, mai multe vieţi

Dario Fo, un artist al Renaşterii în zilele noastre

Suferinţa de a te simţi străin, la Teatrul Elfo Puccini din Milano

costintuchilaROMA CAPUT CULTURAEanna magnani,as you like it,berthe bovy,carmen giardina,jean cocteau,la voce umana carmen giardina,la voix humaine cocteau,roberto rossellini,Teatrul Brancaccino din Roma
Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIŢĂ Îndrăgostitul este un nebun care îşi construieşte propria celulă într-o închisoare a simţurilor, victimă a masochismului. Acesta este gândul lui William Shakespeare în As you like it, preluat de Jean Cocteau în La voix humaine. Carmen Giardina este protagonista spectacolului La voce umana propus...